شناسهٔ خبر: 67258720 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

استقبال گسترده کودکان و نوجوانان سراسر کشور از مسابقه تلویزیونی «کتاب شیرین»

همکاری مشترک تلویزیون اینترنتی کتاب و شبکه کودک در تولید مسابقه تلویزیونی «کتاب شیرین» موفقیت آمیز بود و به استقبال گسترده کودکان و نوجوانان از آن انجامید.

صاحب‌خبر -
به گزارش روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، مسابقه تلویزیونی «کتاب شیرین» کاری مشترک از تلویزیون اینترنتی کتاب و شبکه کودک در بهار ۱۴۰۳ با استقبال گسترده کودکان و نوجوانان کشور روبه‌رو شد. این مسابقه با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و افزایش علاقه‌مندی کودکان و نوجوانان برای بازه سنی ۸ تا ۱۲ سال طراحی شده است. سری جدید این برنامه از دوم تیر ۱۴۰۳ روی آنتن مشترک شبکه نهال و شبکه کتاب خواهد رفت.

مدیر تلویزیون اینترنتی کتاب در این باره می‌گوید: با توجه به اهمیت مطالعه در توسعه اجتماعی و لزوم تقویت آن در سنین پایه به منظور افزایش سرانه مطالعه در جامعه، در فصل بهار سال جاری ۶۹ قسمت برنامه مسابقه‌محور، تولید و از تلویزیون اینترنتی کتاب و شبکه پویا به صورت زنده پخش شده است. مشارکت و استقبال مخاطبان کودک و نوجوان از این برنامه بسیار قابل توجه بوده است. 

مجید صحاف مخاطب‌شناسی مناسب و مشارکت خانواده‌ها را دو عامل اصلی موفقیت این طرح ملی می‌داند. علاوه بر آن استفاده از بستر رسانه‌های نوین از جمله سایت شبکه، روبیکا، سامانه شاد و تلوبیون نشان داد که بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها میتواند عاملی بسیار تاثیرگذار و فرهنگ‌ساز در عصر ارتباطات و رسانه باشد.

در این رویداد بزرگ ۸ کتاب با محتوای مناسب و تاثیرگذار، محور مسابقه بوده است که عبارتند از: بزرگ شدن در سپیدان، قصه‌های ادواردو آنیلی، خدا و ضرب‌المثل‌ها، مامان‌جونی و زیارت، دوازده قصه از شاهنامه، کفش‌ها مال چه کسی است، نمازهای یواشکی و نوبت من.

از جمله مهمترین ویژگی‌های این مسابقه برخط و تعاملی، می‌توان به مخاطب‌شناسی مناسب، معرفی تعداد بالای کتاب، امکان مشارکت همزمان مخاطبان، ترکیب ساختار تلویزیونی و ساختار اینترنتی در برنامه‌سازی، بازی و سرگرمی، اهدای جوایز متناسب با اهداف برنامه به منظور ترغیب کتابخوانی،  ایجاد حس همدلی در کنار رقابت و از همه مهمتر آموزش ضمنی و غیرمستقیم اشاره کرد. در واقع تمامی شرکت کنندگان در این رویداد فرهنگی ـ رسانه‌ای را می‌توان برندگان مسابقه دانست.
از جمله مهمترین نتایج آماری این مسابقه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

-۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزار بازدید در سایت توسط ۱ میلیون کاربر
-تعداد فعالیت کاربران سایت بر حسب لایک، کامنت، دانلود و اشتراک گذاری حدود ۵۳ میلیون مورد
-۲۴۳ هزار ثبت‌نام شرکت در مسابقه
-بارگذاری ۴۳۴ پست در سامانه شاد با ۱۴۲ میلیون و ۵۷۱ هزار بازدید 
-بارگذاری ۲۹۹ پست در روبیکا با حدود ۱۷ میلیون بازدید
-بیش از ۲۴۸ هزار بازدید پخش زنده از بستر روبیکا
-تولید ۲۸۷ آیتم در قالب‌های تیزر و خوانش کتاب به منظور معرفی کتاب در چارچوب پویش معرفی کتاب
-ارسال بیش از ۴ هزار ویدئو به شبکه کتاب توسط مخاطبان که همچنان ادامه دارد.

با توجه به استقبال گسترده از این رویداد ملی، کارشناسان و متخصصان و مسئولان برگزاری این مسابقه بر استمرار این روش در توسعه، ترویج و ترغیب کتابخوانی در کشور به‌ویژه در سنین پایه تاکید دارند. چراکه افزایش روزافزون کاربرد رسانه‌های نوین در زندگی روزمره را باید فرصتی برای افزایش آگاهی دانست. تلویزیون اینترنتی کتاب نیز با همین هدف توسط خانه کتاب و ادبیات ایران از سال ۱۴۰۱ فعالیت خود را آغاز کرده است.

نظر شما