شناسهٔ خبر: 67258543 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

ضرر ۱۰۰ میلیونی خریداران پژو پارس در سامانه یکپارچه خودرو

تحریریه جهان صنعت نیوز

پژو پارس از ابتدای تیر ماه تولید نمی‌شود و خریداران این خودرو در سامانه یکپارچه مجبور به پذیرفتن طرح جایگزینی با سورن پلاس هستند؛ طرحی که برای آن‌ها زیان ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی را رقم زده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس خودرو جهان صنعت نیوز؛ پژو پارس تابستان ۱۴۰۳ را نخواهد دید و آنگونه که سازمان ملی استاندارد اعلام کرده است، تولید این خودرو محبوب فرانسوی پس از دو دهه به پایان می‌رسد.

توقف تولید پژو پارس در حالی است که ایران خودرو تعهدات باقی مانده بسیاری را برای این خودرو از فروش سامانه یکپارچه دارد و متقاضیان این خودرو حالا باید طرح جایگزین پژو پارس را انتخاب کنند.

آنگونه که اعلام شده است، سورن پلاس با موتور XU7P  خودروی جایگزین پژو پارس خواهد بود. موضوعی که با اعتراض متقاضیان پژو پارس همراه شد. ایران خودرو نیز سعی کرده است تا با ارائه پیشنهادهایی، متقاضیان پژو پارس را راضی به جایگزین کردن این خودرو با سورن پلاس کند.

ایران خودرو برای استقبال بیشتر مشتریانش از این طرح و جایگزینی پژو پارس با سورن پلاس، امتیازات ویژه‌ و جالبی را در نظر گرفته است که یکی از آن‌ها تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی بدون بهره و تخفیف ۱۵ میلیون تومانی برای متقاضیان آن است.

البته در این مدت نیز شاهد تبلیغات گسترده سورن پلاس از سوی اینفلوئنسرهای خودرویی نیز هستیم؛ موضوعی که به نظر می‌رسد یک کمپین تبلیغاتی از سوی ایران خودرو برای افزایش اقبال به این خودرو باشد.

در این شرایط متقاضیان پژو پارس در سامانه یکپارچه چه بخواهند و چه نخواهند باید به طرح جایگزینی ایران خودرو تن دهند. اما نکته مهم در اینجا این است که توقف تولید پژو پارس و اجبار به شرکت در طرح جایگزین ایران خودرو، علاوه بر اینکه خریداران را از دریافت خودروی محبوب خود محروم کرد، زیان مالی چند ده میلیونی را نیز به آن‌ها وارد کرد.

قیمت کارخانه‌ای پژو پارس ELX-XU7P حدود ۵۲۴ میلیون تومان است و این خودرو در بازار آزاد در محدوده قیمتی ۷۴۰ میلیون تومانی معامله می‌شود. به بیان دیگر،‌ خریداران این خودرو از تفاوت قیمت بازار و کارخانه سود حدود ۲۱۶ میلیون تومانی بدست می‌آوردند.

اما قیمت کارخانه ای سورن پلاس XU7P، ۴۶۵ میلیون تومان اعلام شده است و در بازار آزاد نیز در محدوده ۶۲۰ میلیون تومانی خرید و فروش می‌شود. به بیان دیگر اختلاف قیمت بازار و کارخانه سورن پلاس حدود ۱۵۵ میلیون تومان است.

مقایسه این دو عدد نشان می‌دهد که متقاضیان پژو پارس در سامانه یکپارچه که حالا مجبور به شرکت در طرح جایگزینی ایران خودرو هستند، حدود۶۰ میلیون تومان ضرر کرده اند که در نظر گرفتن تخفیف ایران خودرو این رقم به حدود ۵۰ میلیون تومان می‌رسد.

اما از یک زاویه دیگر هم می‌توان به این موضوع پرداخت؛ فرض کنید که ایران خودرو،‌ پژو پارس را در سامانه یکپارچه خودرو عرضه نمی‌کرد و متقاضیان به جای این خودرو، دنا پلاس XU7P‌ را خریداری می‌کردند. قیمت کارخانه ای این خودرو حدود ۵۵۸ میلیون تومان است و در بازار آزاد در محدوده ۸۲۰ میلیونی معامله می‌شود که اختلاف قیمت حدود ۲۶۰ میلیونی را نشان می‌دهد.

بنابراین اگر از همان ابتدا مشخص بود که چه آینده ای در انتظار پژو پارس است، متقاضیانی که برای این خودرو ثبت نام کرده بودند شاید این امکان را داشتند که از گزینه‌های دیگری همانند دنا پلاس استفاده کنند. در این شرایط به جای سود ۱۵۰ میلیونی، اکنون می‌توانستند سود ۲۶۰ میلیون تومانی را به جیب بزنند و این یعنی ضرر حدود ۱۰۰ میلیون تومانی برای عاشقان پژو پارس.

نظر شما