شناسهٔ خبر: 67258325 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

ادعای سازمان سینمایی درباره ۵۰ فیلم توقیفی/ خزاعی هیچ فیلمی را توقیف نکرد؟

اظهارات یک مدیر سازمان سینمایی در یک برنامه سینمایی درباره فیلم‌های توقیفی وزارت ارشاد با واکنش‌هایی مواجه شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگی تابناک؛ چند روز پیش روح‌الله سهرابی مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی با حضور در برنامه «هفت»، به پرسش‌های بهروز افخمی مجری این برنامه که با موضوع کارنامه ۳ ساله مدیران سازمان سینمایی طرح شده بود، پاسخ داد. او در بخشی از این گفتگو، اشاراتی به فیلم‌های توقیفی دوره گذشته در مدیریت این سازمان کرد که قابل تأمل بود.

سهرابی در این برنامه گفت: وقتی مسئولیت پروانه نمایش را بر عهده گرفتم، بیش از ۵۰ فیلم توقیف بود.
این در حالی است که طبق گزارش‌های رسانه‌ای، طی ۸ سال دولت‌های یازدهم و دوازدهم، کمتر از ۱۰ فیلم مثل «رستاخیز»، «ارادتمند نازنین بهاره تینا» و «قاتل و وحشی» توقیف شدند و طی ۳ سال اخیر، هیچ گزارشی مبنی بر وجود ۵۰ فیلم توقیفی منتشر نشده است.

آمار ۵۰ فیلم مد نظر روح‌الله سهرابی، احتمالا در صورتی می‌تواند درست باشد که فیلم‌های توقیفی تمام ۴۶ سال گذشته از انقلاب اسلامی شمرده شود. با این حال باید توجه داشت از میان این آثار، عناوین پرشماری مانند «آدم‌برفی»، «باشو غریبه کوچک»، «به رنگ ارغوان»، «خانه‌ای روی آب» و... در سال‌های بعد از توقیف اولیه به نمایش درآمدند و برخی نیز مانند «سنتوری» و «مهمونی کامی» قاچاق شدند و به عنوان یک اثر توقیفی از موضوعیت افتادند.

پس از سخنان این مدیر سینمایی، محمدمهدی طباطبایی‌نژاد معاون اسبق نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی نیز در یک استوری اینستاگرامی در این باره نوشت: آقای سهرابی لطفا در راستای شفافیت، اسامی ۵۰ فیلم و وضعیت امروز آن‌ها را اطلاع‌رسانی کنند.

روح‌الله سهرابی مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی در بخش دیگری از سخنانش در «هفت» گفت: امروز با افتخار می‌گویم حتی یک فیلم توقیفی هم نداریم.
این در حالی است که در همین گفتگو، سهرابی به فیلمی مانند «کیک محبوب من» اشاره کرد که با وجود اخذ پروانه ساخت، موفق به اخذ پروانه نمایش نشده است. به علاوه اهالی رسانه مواردی مانند «برادران لیلا» و «مسیح پسر مریم» را نیز به یاد دارند که توقیف شده‌اند. «تفریق» هم که مورد ممیزی نداشت و پروانه نمایش هم دریافت کرده بود و حتی در سخنان رییس سازمان سینمایی به عنوان الگوی قانون‌مداری مطرح شده بود، هیچ‌گاه موفق به اکران روی پرده نشد و تنها بعد از قاچاق، مجوز اکران آنلاین دریافت کرد.

دیگر مورد نقض سخنان مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی را می‌توان فیلم سینمایی «شیشلیک» دانست که پیش از آغاز مدیریت محمد خزاعی و گروه جدید مدیران، پروانه نمایش گرفته بود، ولی مانند چند اثر دیگر از جمله «چپ راست»، «سه کام حبس» و «زنبور کارگر» بار دیگر مشمول اصلاحات شد، اما به خلاف آن ۳ اثر دیگر نتوانست پروانه نمایش بگیرد و در توقیف ماند.

روشن است که بخشی از محتوای برخی از این آثار قابل تأیید نیست و این گزارش، بنای دفاع از این محصولات را ندارد، اما آنچه که اهمیت دارد، آن است که از مدیر سازمان سینمایی انتظار می‌رود با توجه به واقعیت‌ها سخن بگوید؛ خصوصا آن که اخبار مربوط به توقیف برخی از این موارد به کرات در رسانه‌ها منتشر شده و قابل کتمان نیست.

به نظر می‌رسد اگر تمرکز تبلیغاتی سازمان سینمایی بیشتر بر محسنات واقعی ۳ سال اخیر قرار گیرد و کارنامه ایشان با تمام نقاط ضعف و قوت آن بررسی شود، در نهایت نتیجه بهتری برای مدیران این سازمان حاصل خواهد شد.

نویسنده: مصطفی قاسمیان

نظر شما