شناسهٔ خبر: 67258166 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مربیان روسی واگنر وارد بورکینافاسو شدند

در پی اخراج نظامیان فرانسوی از کشور‌های آفریقایی، مربیان نظامی واگنر روسیه وارد بورکینافاسو شدند.

صاحب‌خبر -

به گفته منابع خبری روز سه‌شنبه، ده‌ها مربی نظامی روسی وارد بورکینافاسو شدند، کشوری که شاهد شورش پی در پی در شمال و ناآرامی است. حتی مقامات بورکینافاسو درباره آن سکوت کردند.

براساس گزارش العربیه، رهبران کودتای این کشور غرب آفریقا پس از به دست گرفتن قدرت در سپتامبر ۲۰۲۲، نظامیان و دیپلمات‌های فرانسه را که بورکینافاسو را در استعمار خود نگه داشته بودند، اخراج کردند و از روسیه درخواست کمک نظامی کردند.

یک منبع دیپلماتیک آفریقایی گفت که دو هواپیمای حامل مربیان روسی به دلیل وضعیت بورکینافاسو از کشور مالی، که همسایه این کشور است، وارد خاک بورکینافاسو شدند. یک منبع مستقل ورود مربیان «ارتش آفریقا» را تأیید کرد، اصطلاحی که برای اشاره به جنگجویان گروه روسی واگنر در کشورهای آفریقایی استفاده می‌شود.

شامگاه سه‌شنبه، ارتش بورکینافاسو از آنچه شایعات نادرست و بی‌اساس در شبکه‌های اجتماعی توصیف کرد مبنی بر وقوع شورش در برخی از پادگان‌های نظامی انتقاد کرد. از سویی دیگر شورای وزیران قرار است امروز چهارشنبه تشکیل جلسه دهد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه که این ماه از بورکینافاسو بازدید کرد، گفت که تعداد مربیان نظامی روسیه در آنجا افزایش خواهد یافت. وی در واگادوگو، پایتخت این کشور گفت: هم‌زمان، ما در روسیه نمایندگان نیرو‌های مسلح و نیرو‌های امنیتی بورکینافاسو را آموزش می‌دهیم.

مترجم: مینا عظیمی

نظر شما