شناسهٔ خبر: 67258158 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

از «سیگار الکترونیکی» چه می‌دانید؟

محبوبه علی آقایی

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه با اشاره به خطرات بسیار سیگارهای الکترونیکی گفت: این نوع سیگارها هم حاوی نیکوتین و مواد سمی بوده که برای سلامت افراد مضر است.

صاحب‌خبر -

دکتر ابراهیم شکیبا در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به محصول نوظهور سیگار الکترونیک، گفت: متاسفانه این محصول با تبلیغاتی همچون بدون دود، کم ضررتر، پاک‌تر و ایمن‌تر در مقایسه با سیگارهای معمولی به فروش می‌رسد، درحالیکه این نوع سیگارها هم حاوی نیکوتین و مواد سمی هستند.

وی افزود: سیگارهای الکترونیک با توجه به نیکوتین موجود در آنها، علاوه بر ایجاد وابستگی شدید به نیکوتین، با توجه به مواد سمی درون آنها می توانند در درازمدت اثرات مضری بر مغز داشته باشند.

وی اظهار کرد: جزء اصلی سیگارهای الکترونیکی، مایع الکترونیکی موجود در مخزن است. برای ایجاد این مایع الکترونیکی، نیکوتین از تنباکو استخراج شده و با پروپیلن گلیکول مخلوط می شود و ممکن است طعم دهنده‌ها، رنگ‌ها و سایر مواد شیمیایی مانند فرمالدئید و آکرولئین به آن اضافه شود که می‌تواند موجب آسیب غیرقابل برگشت ریه‌ها شود.

شکیبا با اشاره به مضرات مصرف این سیگارها  برای مغز، قلب و ریه‌ها، گفت: بیش از ۵۰ مطالعه صورت گرفته، اثرات سوء تنفسی، عصبی و قلبی عروقی مصرف این سیگارها را تایید می‌کند.

وی تاکید کرد: شواهد قابل توجهی وجود دارد که نشان می دهد اگر یک فرد از سیگار الکترونیکی استفاده کند، در معرض خطر بیشتری برای استفاده از سیگارهای سنتی قرار دارد و به عبارتی مصرف این نوع سیگارها تمایل برای مصرف سیگارهای سنتی را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به رشد چشمگیر مصرف سیگارهای الکترونیکی در سالهای اخیر، گفت: در همین راستا برخی کشورها از جمله برزیل، ژاپن، هند و نروژ به دلیل پیامدهای ناشناخته بسیار این نوع سیگارها مصرف آن را محدود کرده و ممنوعیت های شدیدی در خصوص مصرف این محصولات اعمال کرده‌اند.

شکیبا با تاکید بر اعتیاد آوربودن سیگارهای الکترونیکی، گفت: بسیاری از سیگارهای الکترونیکی حاوی مواد شیمیایی سرطان زا شناخته شده هستند و استنشاق آنها در بلندمدت خطر ابتلاء به سرطان و برخی از بیماریهای قلبی و ریوی را افزایش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در کوتاه مدت، استفاده از سیگارهای الکترونیکی ممکن است باعث مشکلات تنفسی و سرفه شود.

وی افزود: این نوع سیگارها همچنین بر رشد مغز اثر گذاشته و می‌توانند منجر به اختلالات یادگیری شوند.

شکیبا با اشاره به استفاده از باتری در این نوع سیگارها گفت: بعضا باتری‌های سیگار الکترونیکی معیوب باعث آتش سوزی و انفجارهایی شده که کاربر را در معرض خطر آسیب جدی و سوختگی قرار می‌دهد.

انتهای پیام

نظر شما