شناسهٔ خبر: 67258135 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

صرفه جویی در مصرف آب اولین گام در جهت توسعه و پیشرفت هر جامعه

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: آب هست ولی کم هست؛ این باوری است که باید در بین فرزندان ما نهادینه شود تا به واسطه آن همیشه صرفه جویی در آب را مد نظر آورند.

صاحب‌خبر -

رضا عطایی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت قرارگیری در هفته‌ی صرفه جویی در مصرف آب برگزار شد، گفت: پیشرفت هر جامعه‌ای در گروی صرفه جویی و پرهیز از اسراف است که به ارائه راهکار‌های ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب، به عنوان اولویت مهم و اساسی تمامی اقشار جامعه، باید مورد توجه قرار گیرد.

عطایی افزود: تغییرات اقلیمی و پیامد‌های آن نظیر کاهش چشمگیر بارش‌ها و افزایش دمای هوا، موجب کاهش ذخایر آبی در سرتاسر کشور شده است؛ ضرورت استفاده صحیح از منابع آبی کشور و آموزش مردم به عنوان اصلی‌ترین مصرف کننده‌ی آب شرب، از وظایف شرکت‌های آب و فاضلاب است.
وی عنوان کرد: در این راستا شرکت‌های آب و فاضلاب هر ساله در هفته صرفه جویی در مصرف آب، با تنویر افکار عمومی تلاش می‌کنند تا راهکار‌های مصرف بهینه را برای مردم تبیین نمایند.

وی در ادامه بر رعایت الگوی مصرف در میان هم استانی اشاره و عنوان کرد:۶۴ درصد از مشترکان استان کمتر از الگوی مصرف، آب استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه تعرفه ارزان آب سبب شده تا برخی از مشترکین بیش از حد الگو، آب مصرف نمایند، اظهار کرد: این امر به گونه‌ای است که مشترک پرمصرف شیر آب را باز می‌کند، فضای سبز را آبیاری می‌کند و دغدغه‌ای نیز برای پرداخت آب بها ندارد.

وی با بیان اینکه آب رسانی در برخی از روستا‌های استان بیش از مصرف مشترک‌های آن روستا انجام می‌شود، افزود: علت این امر ناشی از آن است که برخی افراد آب را برای آبیاری صیفی جات و یا برای آب دام استفاده می‌کنند.

به گفته عطایی؛ میزان آب بدون درآمد خراسان شمالی ۲۹.۸ درصد است که از این میزان ۱۴ درصد هدر رفت واقعی و مابقی آن مصرف می‌شود ولی مبلغی برای آن پرداخت نمی‌شود.

وی فرسودگی شبکه ها، کنتور‌های خراب، انشعابات فرسوده و غیرمجاز را از عوامل هدر رفت آب عنوان کرد.

وی با تاکید بر نقش رسانه‌ها در مدیریت مصرف آب، گفت: با توجه به خشکسالی‌ها و افت منابع آبی اهمیت فعالیت‌های رسانه‌ها برای آگاهی مردم و دعوت از کلیه اقشار جامعه به صرفه جویی در مصرف آب دوچندان شده است.

وی در پایان از اصحاب رسانه خواست همچون گذشته با ارائه مطالب واقعی و آگاه سازی مردم نسبت به چگونگی ارائه خدمات شرکت‌های آّب و فاضلاب و همچنین دشواری‌ها و مشقت‌های پیش روی همکاران در خصوص آبرسانی پایدار بویژه در مناطق روستایی کمک موثری به خادمان خود در شرکت آبفا جهت برقراری خدمات پایدار در تمام نقاط استان نمایند.

نظر شما