شناسهٔ خبر: 67258106 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با هادی حق‌شناس

نامزدهایی که از رفع تحریم‌ گفتند، مناظره اول را بردند

یک اقتصاددان گفت: آقای پورمحمدی در مناظره اول بهتر از سایر نامزدها به پرسش‌ها پاسخ داد؛ به نحوی که هم به موضوع رشد اقتصادی پرداخت و هم به موانع آن را اشاره کرد که سخنانش کاملا درست بود.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه‌نیوز - مناظره اول انتخاباتی برگزار شد و شش نامزد انتخابات به بیان دیدگاه های خود در حوزه اقتصادی پرداختند. حالا پرسش آن است که آیا سخنان آنها توانست انتظارات عمومی را برآورده کند و کدام نامزد دست بالا را داشت؟

هادی حق‌شناس، اقتصاددان ارزیابی خود از مناظره اول انتخاباتی را اینگونه در گفت‌وگو با «نامه‌نیوز» مطرح کرد: «عمده مطالبی که در مناظره اول مطرح شد، در حوزه تورم و رشد اقتصادی بود و البته در بخش‌هایی از مناظره هم درباره برنامه هفتم سخنانی را شنیدیم. هر کدام از نامزدها پایه‌هایی به پرسش‌ها دادند اما مسئله مهم و بی‌پاسخ آم است که چرا نتوانستیم تورم را تک‌ رقمی کنیم؟ چرا از سال۹۷ تا امروز تورم دو برابر یعنی صد در صد افزایش داشته است؟ چرا رشد مورد نظر محقق نشد؟ همان رشد اندکی که بوده هم به واسطه افزایش فروش نفت و البته بازگشت بخش خدماتی بعد از دوره کرونا به عرصه اقتصاد بوده است. چرا آن شعارها از جمله ساخت چهار میلیون مسکن یا هر یک میلیون تومان، یک شغل محقق نشد؟»

او ادامه داد: «برای پاسخ به این پرسش‌ها باید برگردیم به موضوع تحریم‌ها و البته باقی‌ماندن ایران در لیست سیاه آف.ای‌.تی.اف. ما امروز مقامان را به چین می‌فروشیم اما همه پولش را دریافت نمی‌کنیم. و باید بگوییم که نامزدهایی که از رفع تحریم‌ها و ارتباط با دنیا سخن گفتند، برنده مناظره بودند زیرا سخنانشان به حقیقت نزدیک‌تر بود».

 این اقتصاددان همچنین بیان کرد: «مسئله دیگر برنامه هفتم است. ما برای تحقق رشد هشت درصدی موجود در برنامه هفتم نیاز داریم حدودا سالی ۲۰۰ میلیارد دلار جذب سرمایه داشته باشیم؛ در حالی که با فروش نفت به شکل کنونی حداکثر هفت-هششت میلیارد دلار نصیب کشور می‌شود. طبیعی است وقتی تحریم‌ها باقی باشد، نمی‌توان انتظار داشت که جذب سرمایه ویژه‌ای صورت بگیرد. جذب سرمایه نیاز به گفت‌وگوی بین‌المللی دارد. همان‌هایی که امروز هم می‌گویند تحریم‌ها اثر ندارد، بگویند آیا این شعارها مشکلی از مشکلات کشور را حل کرده است؟».

حق‌شناس در پایان گفت: «یکی از نامزدها که از پاسخ دادن صریح به پرسش‌ها به نوعی امتناع می‌کرد، رئیس مجلس است. مجلس یازدهم یکی از عوامل ایجاد مشکلات کنونی است زیرا سالانه بودجه‌هایی را مصوب کرده است که همواره با کسری مواجه بوده و می‌دانیم متعاقب کسری بودجه، تورم بالا می‌رود. در مقابل به نظرم آقای پورمحمدی بهتر از سایر نامزدها به پرسش‌ها پاسخ داد؛ به نحوی که هم به موضوع رشد اقتصادی پرداخت و هم به موانع آن را اشاره کرد که سخنانش کاملا درست بود».

برچسب‌ها:

نظر شما