شناسهٔ خبر: 67258042 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

۳۰ هزار پرونده از مجموعه پرونده‌های دادگستری کردستان کسر شد

رئیس‌کل دادگستری استان کردستان گفت: در سه سال اخیر ۳۰ هزار پرونده از مجموعه پرونده‌های موجودی دادگستری استان کسر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین حسینی صبح امروز در نشست با اصحاب رسانه که در سالن جلسات شهید قدوسی دادگستری کردستان  برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و تبریک فرا رسیدن هفته قوم قضائیه از یکم تا هفتم‌ تیرماه اظهار داشت: جا دارد از زحمات همکاران قضایی و اداری دادگستری و سازمان‌های تابعه تشکر کنم.

وی با تسلیت شهادت شهید رئیسی و یارانش گفت: امیدوارم که سیره و راه و روش این شهید راه خدمت سرمشق و الگو برای همه خدمتگزاران به نظام و خادمان ملت باشد.

رئیس‌کل دادگستری استان کردستان در ادامه به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در بخش‌های مختلف پرداخت و تصریح کرد: در سال گذشته 509 هزار پرونده به دادگستری و مجموعه شورای حل اختلاف استان وارد شده که 507 هزار مورد رسیدگی همکاران قضایی قرار گرفته است.

وی به آمار مقایسه‌ای از پرونده‌های وارده پرداخت و افزود: در سال 1401, 450 هزار پرونده به مجوعه وارد شده که در سال گذشته به 509 هزار افزایش و از حیث رسیدگی 454هزار پرونده و در سال 1402، 507 هزار پرونده مورد رسیدگی قرار گرفته است.

حسینی بیان کرد: در طول سه سال اخیر خوشبختانه حدود 30 هزار پرونده از مجوعه پرونده‌های موجودی دادگستری کردستان کسر شده که حاصل تلاش شبانه‌روزی همکاران بوده است.

وی اظهار کرد: هر همکار قضایی در استان ماهانه به صورت میانگین 170 تا 180 و گاها به 200 تا 230 پرونده و سالانه 2 هزار تا 2300 پرونده رسیدگی می‌کند.

مراجعه 6 میلیون و 600 هزار نفر کردستانی به دادگستری

رئیس‌کل دادگستری استان کردستان آمار تردد شهروندان به دادگستری و سازمان‌های تابعه قضایی (زندان، پزشکی قانونی، بازرسی، شورای حل اختلاف، سازمان قضایی، ثبت اسناد و تعزیرات) خاطر نشان کرد: در سال 1401 سه میلیون و 200 هزار و سال گذشته سه میلیون و 400 هزار نفر به دادگستری کردستان مراجعه کرده‌اند که حجم مراجعه‌کننده بسیار بالا بوده و رشد 5 تا 6 درصدی را نشان می‌دهد.

به گفته وی، در برخی از شعبات تعداد پرونده‌ها از 200 پرونده بیشتر و در بخش حقوقی بیش از 300 پرونده بوده، و در طول سه سال اخیر شعبات نامتعارف استان از 70 درصد به 26 درصد کاهش یافته است.

رئیس‌کل دادگستری استان کردستان با اشاره به 10 عنوان و اتهام برتر عنوان کرد: توهین سرقت ضرب و جرح عمدی، تهدید، افترا، همدی افتدر تصادفات، تخریب، کلاهبرداری، تحصیل مال نامشروع و تصرف عدوانی 10 دعاوی کیفری در استان است.

وی اظهار کرد: مطالبعه خسارت دادرسی، گواهی حصر وراثت، تاخیر تعدیه، مطابه وجه، احصار از محکوم و هزینه دادرسی، تامین دلیل، مطالبه خسارت، تامین خواسته و مطالبه وجه سفته 10 دعای حقوقی استان هستند.

حسینی تمامی دعاوی کیفری و حقوقی در استان ناشی از ایجاد اختلاف میان افراد و توهین است، یادآور شد: ریشه بسیاری از پرونده‌ها و افزایش پرونده‌ها به دادگستری کردستان، ناشی از وجود مشکلات اقتصادی و کمرنگ شدن ارزش‌های اسلامی در راس فرهنگ گذشت است، کما اینکه در کشور نیز به همین روال بوده است.

وی اضافه کرد: البته اگر مردم اگر آستانه تحمل خود را بالا ببرند، بسیاری از این مشکلات برطرف خواهد شد.

رسیدگی به 558 پرونده اختلاس، ارتشاء، پولشویی و تضییع اموال دولتی

رئیس‌کل دادگستری استان کردستان از رسیدگی به پرونده‌های اختلاس، ارتشا، پولشویی و تضییع اموال دولتی خبر داد و افزود: در سال گذشته 558 پرونده در این بخش‌ها مورد رسیدگی قرار گرفت؛ همچنین در حوزه ترک فعل نیز در سال 1401, 11 پرونده و 32 تذکر داده صادر شده که در سال گذشته این آمار به ترتیب به 35 پرونده و 37 تذکر افزایش یافت و رشد 37 درصدی را نشان می‌دهد.

وی اعلام کرد: همچنین در سال گذشته به 5800 پرونده مسن و قدیمی در دادگستری کردستان رسیدگی شد.

کاهش 10 درصدی زمان رسیدگی پرونده‌ها

وی از کاهش 10 درصدی متوسط زمان رسیدگی پرونده‌ها در سال 1402 نسبت به سال 1401 در دادگستری استان خبر داد و اظهار کرد: بسیاری از درخواست‌های مراجعات مردمی اعمال قانون 477 بوده که در سال گذشته نسبت به سال قبل‌تر، 20 درصد افزایش یافته است.

رئیس‌کل دادگستری استان کردستان اذعان داشت: البته ما در استان از تمام حجم درخواست‌های 477، تنها 6 درصد مورد پذیرش قرار گرفت و زمانی هم که به تهران ارسال شد، فقط 2 درصد مورد پذیرش قرار گرفت.

وی راه‌اندازی سامانه الکترونیکی قضایی ایجاد شده برای همکاران در فرایند دارسی و اجرای حکم را یکی دیگر از اقدامات دادگستری استان در سال گذشته عنوان کرد و افزود این اقدام مثبت از تردد و زمان مراجعات مردمی و استعلامات زمان‌بر جلوگیری و پرونده با فوریت انجام می‌شود. سال گذشته 9222 جلسه الکترونیکی برگزار شده که نسبت به سال 1401 حدود 1.4 افزایش داشت.

حسینی از برگزاری جلسات علنی دادگاه بر خط با موضوعات مختلف خبر داد و گفت: در سال گذشته تنها 4 جلسه برخط در دادگستری استان برگزار شد اما در سه ماهه نخست امسال 23 جلسه برخط برگزار شده است.

انجام 80 هزار ملاقات عمومی و مردمی

وی همچنین از انجام 80 هزار ملاقات عمومی و مردمی و بازدید مسئولان قضایی از زندان خبر داد و یادآور شد: در حوزه حقوق عامه اقدامات بسیار خوبی توسط دادستانی انجام شده که قابل تقدیر است، در سال گذشته 3259 پرونده حقوق عامه در استان تشکیل شده اما مجموعه اقدامات 1427 مورد بوده که نسبت به سال 1401، 33 درصد رشد داشته‌ایم.

رئیس‌کل دادگستری استان کردستان «ورود به مفاسد اداری، تعیین تکلیف و صیانت از اراضی، رفع نقاط حادثه‌خیر، ورود به اماکن فاقد مجوز و ناایمن، ورود به پروژه‌های تعطیل و ترک فعل، نظارت بر حوزه پسماند، پیگیری بازگشایی بازارچه مرزی هنگه‌ژال بانه، شناسایی باند قاچاق مریوان، ورود به دریاچه زریبار و آب شرب قروه و بانه، تعیین تکلیف 25 هکتار اراضی باشماق مریوان به ارزش 800 میلیارد تومان به نفع دولت» را از دیگر اقدامات دستگاه قضایی عنوان کرد.

جلوگیری از واحدهای تعطیل

وی از رفع تصرف 999 هکتار اراضی منابع‌طبیعی و 532 هکتار راه و شهرسازی ملی در کردستان خبر داد ابراز داشت: امسال تاکنون 33 جلسه در حوزه اقتصاد مقاومتی و شعار سال با 63 مصوبه برگزار شده و 8 واحد تعطیل احیا و از تعطیلی فعالیت 21 واحد جلوگیری، 410 نفر اشتغال جدید ایجاد و از بیکاری 427 نفر جلوگیری شد. عمده مشکلات واحدهای تولیدی تسهیلات بانکی است، 

رئیس‌کل دادگستری استان کردستان با اشاره به اینکه در سال گذشته 20 درصد دعاوی خانواده منجر به سازش شده است‌، ادامه داد: در سال 1401، یکهزار صلح‌یار و سال گذشته 500 صلح‌یار شناسایی شده که به ترتیب 3 هزار و  5 هزار پرونده به آنان ارجاع شده است؛ 12 فقره پرونده قصاص و قتل عمد با تلاش ستاد صبر و صلح‌یاران‌ منجر به صلح شد.

وی از جذب 24 نفر همکار قضایی و 191 نفر کارمند اداری در سال گذشته و افزایش 23 شعبه و 60 پست قضایی در سه سال اخیر خبر داد و اظهار داشت: 29 پروانه عمومی و تخصصی صادر شده و مدارک 154 نفر تکمیل و برای مرکز جهت گزینش و جذب در سال‌جاری ارسال شده است. در حوزه میانجی‌گری 36 نفر پروانه خواهند گرفت.

کاهش 2 درصدی جمعیت کیفری زندان؛ 548 زندانی آزاد شدند

حسینی از کاهش 2 درصدی جمعیت کیفری زندان در استان خبر داد و افزود: اصل اول در این حوزه بر صدور قرارهای بازداشت غیرضروری و در کنار آن برخورد قاطع با اخلالگران امنیت مردم و کسانی که دچار جرائم خشن می‌شوند. در بخش مجازات‌های جایگزین حبس از جزای عمومی و خدمات عمومی رایگان 12 درصد رشد داشته‌ایم.

وی از رشد 200 درصدی اعمال مجازت‌های خدمات عمومی و 500 درصدی استفاده از پابندهای الکترونیکی در کردستان خبر داد و اعلام کرد: عملکرد ستاد دیه در سال گذشته نسبت به سال 1401، 150 درصد رشد داشته است. در سال 1401، 243 نفر زندانی با مجموع بدهی 66 میلیارد تومان و در سال گذشته 305 نفر با بدهی 169 میلیارد تومان از زندان‌های استان آزاد شده‌اند.

موافقت رهبری با عفو 100 نفر از زندانیان

رئیس‌کل دادگستری استان کردستان اضافه کرد: اخیراً نیز با موافقت رهبری به مناسبت عید قربان و غدیر؛ پیشنهاد عفو 100 نفر از زندانیان مختلف داده شد که با عفو 62 نفر موافقت شد. پیشنهاد عفو 400 نفر دیگر نیز داده شده که در مناسبت‌ بعدی نتایج آن اعلام می‌شود.

جلوگیری از تغییر کاربری اراضی 300 میلیارد تومانی

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به گوشه‌ای از اقدامات سازمان بازرسی در کردستان پرداخت و با قدردانی از تلاش‌های شبانه‌روزی دست‌اندرکاران این حوزه گفت: در سال گذشته، 49 مکاتبه هشداری توسط سازمان بازرسی انجام شده که نتیجه آن جلوگیری از تغییر کاربری اراضی به ارزش 300 میلیارد تومان و وصول حقوق شهرداری به ارزش 121 میلیارد تومان بوده است.

رئیس‌کل دادگستری استان کردستان؛ ارسال 94 مکاتبه استحضاری به استاندار را از دیگر اقدامات سازمان بازرسی در استان عنوان کرد و افزود: در سال گذشته نسبت به 1401 در بخش تشکیل پرونده تخلفاتی و کیفری برای افراد 34 درصد رشد داشته و ویژه 46 نفر از کارکنان ادارات و دستگاه‌ها پرونده کیفری تشکیل و به مراجع قضایی ارجاع شده که از این تعداد 27  نفر محکومیت کیفری گرفته‌اند.

وی در پاسخ به این سؤال که محکومیت این افراد چه بوده است؟ گفت: حبس، جزای نقدی، رد مال، شلاق و انفصال. همچنین بازرسی در حوزه حقوق دولتی در حوزه معادن، مطالبات مشکوک و انباشته مالیاتی و دانشگاه علوم پزشکی در مجموع 3.6 دهم همت اثربخشی داشته است.

حدنگاری اراضی کشاورزی به 60 درصد رسید

حسینی درباره اقدامات سازمان ثبت اسناد و املاک کردستان؛ به قانون حدنگار اشاره کرد و بیان داشت: حدنگاری اراضی ملی 100 درصد تکمیل شده و اراضی کشاورزی نیز تا پایان 1401، 41 درصد و تا پایان اردیبهشت ماه سال گذشته به 60 درصد افزایش یافت.

وی با اشاره به اینکه تعداد دفاتر اسناد رسمی فعال 117 دفتر بوده و در سال گذشته 112 نفر پذیرش شدند، خاطر نشان کرد: در بخش اراضی فاقد سند رسمی 16 هزار و 651 رأی در شعبات صادر شده است. ملاک عمل ما در دستگاه قضایی و دستگاه‌های تابعه اول سند تحول قضایی بود که امسال برنامه جدید حول محور تحول و تعالی به دادگستری استان‌ها ابلاغ شد و سپس هدف بعدی تحقق برنامه عملیاتی است که سالانه به سازمان‌های تابعه ابلاغ می‌شود.

ارتقاء جایگاه دادگستری کردستان

رئیس‌کل دادگستری استان کردستان درباره وضعیت دادگستری عنوان کرد: در شش ماهه نخست سال گذشته رتبه دادگستری کردستان از جایگاه 31 به 15 ارتقاء یافت که این موفقیت حاصل تلاش شبانه‌روزی همکاران بوده است. هنوز شش ماهه دوم سال گذشته و سه ماهه نخست امسال اعلام نشده که یقیناً وضعیتمان بهتر خواهد شد.

حسینی در بخش پایانی گریزی به مصوبات سفر سال گذشته رئیس قوه قضائیه به کردستان زد و یادآور شد: تمام‌ مصوبات جز احداث دادسرا در دیواندره و انتقال زندان از سنندج، بانه و مریوان به خارج از شهر؛ اجرایی شده که اینها هم به دلیل نبود زمین بوده که امیدواریم هر چه سریع‌تر دولت زمین مورد نیاز را در اختیار ما قرار دهد. در راستای تحقق مصوبات سفر مجوز برگزاری اولین دوره کارآموزی قضایی اخذ و به زودی در دانشگاه کردستان برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/481/

نظر شما