شناسهٔ خبر: 67257756 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

در قزاقستان 5 روزه خانه ای می سازند که در برابر زلزله 7 ریشتری مقاوم است! (+تصاویر)

این خانه بار دیگر قابلیت های گسترده ساخت و ساز با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی را به نمایش می گذارد.

صاحب‌خبر -

عصر ایران - این خانه چاپ سه بعدی شده در شهر آلماتی، قزاقستان توسط شرکت بی ام پارتنرز (BM partners) طراحی شده است. چاپ این خانه نیز با استفاده از چاپگرهای مدل BOD2 شرکت COBOD انجام شده است. این پروژه بدون نام اولین خانه چاپ سه بعدی شده در آسیای مرکزی محسوب می شود.

خانه چاپ سه بعدی شده در قزاقستان؛ مقرون به صرفه و مقاوم در برابر زمین لرزه

خانه چاپ سه بعدی شده و مقاوم در برابر زمین لرزه

این خانه به گونه ای طراحی شده تا در برابر شرایط آب و هوایی سخت و لرزش های زمین مقاوم باشد. این پروژه گواه انکارناپذیر دیگری است که خانه های چاپ سه بعدی شده می توانند چنین شرایط چالش برانگیزی را تحمل کنند. و نکته جالب تر، این خانه را می توان طی پنج روز چاپ کرد، در شرایطی که ارزان تر از یک خانه معمولی تمام می شود.

برای چاپ دیوارهای خانه، چاپگر سه بعدی COBOD مخلوطی سیمان مانند را در چندین لایه از یک نازل خارج می کند. در این پروژه از یک مخلوط سیمان مانند بسیار قوی استفاده شده است زیرا شهر آلماتی دارای مقررات سختگیرانه مربوط به زمین لرزه است. این ترکیب می تواند در برابر شرایط سخت آب و هوایی و حتی زمین لرزه با قدرتی تا 7 ریشتر مقاومت کند.

پس از خروج مخلوط سیمان مانند از نازل و شکل گرفتن دیوارها، نیروی انسانی درها، پنجره ها و مبلمان را به خانه اضافه می کنند. کل فرآیند از راه اندازی چاپگر سه بعدی تا تکمیل پروژه حدود دو ماه طول می کشد. نتیجه نهایی یک فضای داخلی 100 متر مربعی است که یک طبقه را شامل می شود. این خانه دارای چیدمانی ساده و بدون پیچیدگی است که با پنجره های بزرگ و اتاق نشیمن جادار همراهی می شود.

خانه چاپ سه بعدی شده در قزاقستان؛ مقرون به صرفه و مقاوم در برابر زمین لرزه

استفاده از ترکیب بتنی ویژه برای چاپ خانه

برای تقویت یکپارچگی ساختاری خانه، شرکت بی ام پارتنرز از یک ترکیب بتنی قوی ویژه با مقاومت فشاری تقریبا 60 مگاپاسکال (8500 پی اس آی) استفاده کرد که به طور قابل توجهی بیشتر از 7 تا 10 مگاپاسکال (1015 تا 1450 پی اس آی) معمول برای آجر و سنگ مورد استفاده در قزاقستان است.

به گفته شرکت COBOD، این ترکیب شامل سیمان، شن و ماسه و سنگریزه تقویت شده با افزودنی D.fab، محصولی که توسط دو شرکت COBOD International و Cemex توسعه یافته است، می شود که امکان سفارشی سازی فرمولاسیون بتن متناسب با نیازهای منطقه را فراهم می کند.

با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی سخت قزاقستان که بازه دمایی منفی 57 تا مثبت 49 درجه سلسیوس را شامل می شود، این خانه از بتن پلی استرایرن بسط یافته به عنوان عایق برای دیوارها استفاده می کند که عملکرد حرارتی و صوتی دیوار را ارتقا می دهد.

این خانه بار دیگر قابلیت های گسترده ساخت و ساز با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی را به نمایش می گذارد. در حال حاضر، این خانه در قزاقستان قیمتی حدود 21800 دلار آمریکا دارد که بسیار ارزان تر از هزینه میانگین خانه های محلی است.

خانه چاپ سه بعدی شده در قزاقستان؛ مقرون به صرفه و مقاوم در برابر زمین لرزه

خانه چاپ سه بعدی شده در قزاقستان؛ مقرون به صرفه و مقاوم در برابر زمین لرزه

 

نظر شما