شناسهٔ خبر: 67257727 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

سلاح ناکارآمد واشنگتن در تقابل با مقاومت عراق

وزارت خارجه آمریکا روز گذشته از قرار دادن نام شیخ «حیدر ابراهیم الغراوی» دبیرکل جنبش «انصارالله الاوفیاء» عراق در لیست تروریسم جهانی خود خبر داد.

صاحب‌خبر -

در بیانیه‌ای که واشنگتن در این باره منتشر کرده، آمده است: انصارالله الاوفیاء یک گروه شبه‌نظامی و بخشی از مقاومت اسلامی عراق است. مقاومت بارها به نیروهای ائتلاف جهانی برای شکست داعش و پرسنل نظامی آمریکا در عراق و سوریه حمله کرده و ازجمله حمله پهپادی ماه ژانویه را که موجب کشته شدن سه نظامی آمریکایی در برج ۲۲ در اردن شد، بر عهده گرفته است.

اقدام اخیر کاخ‌سفید را باید در ادامه سیاست‌های خصمانه و سلطه‌طلبانه در منطقه و همچنین تلاش مذبوحانه برای نجات رژیم صهیونیستی از حملات پیاپی گروه‌های مقاومت تعبیر کرد. در وهله نخست باید توجه داشت آمریکایی‌ها چه در دوران اشغال اولیه عراق و چه در دوران اشغال دوم با ادعای مقابله با داعش، همواره با مقاومت در این جغرافیا درگیری داشته‌اند. علت آن، استقلال‌طلبی جریان مردمی بود، چراکه عراقی‌ها می‌خواستند در حکومت دخیل باشند و اجازه ندهند طرف‌های خارجی و متجاوز به جای آن‌ها تصمیم بگیرند. جدا از این، آن‌ها خاطره خوبی از حملات ایالات متحده در جنگ نخست خلیج‌فارس و ائتلاف همراهش نداشتند. همین دو موضوع، محتوای اصلی و کلیت عقیدتی مبارزه با اشغالگران آمریکایی توسط گروه‌های مقاومت مردمی عراق را تشکیل داد.

در این مسیر، گروه‌های مقاومت عراقی تاکنون عملیات‌های زیادی را با هدف اخراج نهایی اشغالگران علیه نیروهای مسلح ایالات متحده آمریکا انجام دادند. در تمام این موارد آن‌ها دنبال این موضوع بودند که خودشان کشور را اداره کنند و برای همین هم مدام هزینه می‌دادند. آمریکایی‌ها با هدف مقابله با این جریان، بخش قابل توجهی از فرماندهان جبهه مقاومت در عراق را ترور، دستگیر و زندانی کردند. دخالت در امور انتخاباتی، دخالت در امور سیاسی اقلیم کردستان و حتی وضع تحریم‌های بانکی-تجاری علیه بغداد نیز نمونه‌های سیاسی و اهرم‌های فشار دیگری هستند که واشنگتن برای نفوذ بر بغداد از آن بهره برده است.

قرار دادن نام شیخ الغراوی در لیست تروریسم جهانی را هم باید در ادامه همین سیاست تهدید و تحریم و ضدیت یانکی‌ها با جریان مقاومت تعبیر کرد. بی‌تردید این گام نیز مانند دیگر دسیسه‌های پیشین کاخ سفید بی‌نتیجه خواهد بود، چرا که آن‌ها پیش‌تر چنین ترفندی را علیه سایر گروه‌های عراق اجرا کرده‌ اما دستاوردی نداشته‌اند و این سیاست عملاً به در بسته خورده است. اقداماتی مانند تحریم جنبش نجبا، الحشدالشعبی و ... سبب شد مردم بیشتر از این گروه‌ها استقبال کنند و محبوبیت آن‌ها افزایش یافت. 

مردم عراق هم نشان داده‌اند به هر شکلی پای مقاومت ایستاده‌اند و تلاش آمریکایی‌ها نیز برای کمرنگ کردن حمایت از مقاومت بی‌نتیجه بوده است. گواه این موضوع، کسب بیشترین درصد کرسی‌های پارلمانی توسط جبهه مقاومت در انتخابات اخیر بود.

البته ناگفته نماند کمک‌های همپیمانان عقیدتی همچون جمهوری اسلامی ایران و سایر گروه‌های مقاومت در منطقه مانند حزب‌الله لبنان نیز در تثبیت و تقویت ایستادگی مردم عراق تأثیر زیادی دارد. نمونه بارز آن، کمک‌های نیابتی و مستشاری نیروهای مسلح ایران به عراق در دوران جنگ با داعش بود که جلوه‌ای از وحدت در مقابله با دشمنان است.

برچسب‌ها:

نظر شما