شناسهٔ خبر: 67257701 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

کارگردان نمایش در گفت‌وگو با مهر؛

«تاج‌سلطان» هزینه‌های خود را تامین کرد/ از ایرلند تا تهران

فریبرز دارایی

کارگردان «تاج‌سلطان» که اجرای خود را به پایان رسانده است اعلام کرد که این نمایش توانست با فروش خود هزینه‌های تولیدش را تامین کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «تاج‌سلطان» نوشته ساغر خواجه‌امیری، به کارگردانی علیرضا باقری و تهیه‌کنندگی امیر دژاکام از ۱۶ تا ۲۵ خرداد در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت. در این نمایش مهران بهزادنیا، امیرمحمد خسروپور، کامکار گرگانی، علی محرمی، حامد مسیحا، سپهر موسوی، مجتبی نباتی، پرنیان نوری، به ایفای نقش پرداختند.

در خلاصه داستان این نمایش که با برداشتی آزاد از نمایشنامه «ستوان آینیشمور» نوشته مارتین مک‌دونا شکل گرفته، آمده است: «تاج‌سلطان به قتل می‌رسد و مراد برای پیدا کردن عاملان قتل به تهران برمی‌گردد.»

علیرضا باقری کارگردان «تاج‌سلطان» درباره این اثر نمایشی و برداشت آزادی که از نمایشنامه «ستوان آینیشمور» داشت، به خبرنگار مهر گفت: به همراه ساغر خواجه‌امیری در برداشتی که داشتیم از المان‌های ایرانی استفاده کردیم و سعی کردیم اتفاقات رخ‌داده در نمایش اصلی را ایرانیزه کنیم. داستان نمایشنامه اصلی در ایرلند روایت می‌شود که ما آن اتفاقات را در بستر شهر تهران روایت کردیم. همچنین تلاش کردیم کاراکتر مراد در نمایش ما برخی از ویژگی‌های کاراکاتر قیصر در فیلم «قیصر» را داشته باشد تا برای مخاطب ایرانی قابل درک باشد.

وی با اشاره به اینکه برای تولید و اجرای نمایش «تاج‌سلطان» حدود ۸ ماه زمان صرف کرده است، درباره ویژگی‌های این اثر نمایشی، یادآور شد: کاراکترهای نمایشنامه بر اساس توانایی‌های بازیگران نوشته شد و از این رو بازی بازیگران از ویژگی‌های نمایش «تاج‌سلطان» بود. ما نمایش را بدون دکوری ثابت اجرا کردیم و فقط جابه‌جایی‌هایی در صحنه داشتیم. در بخش‌های مختلف اجرا از صدا و نورپردازی استفاده کردیم.

قربانی درباره بازخورد مخاطبان از اجراهای این اثر نمایشی، اظهار کرد: خوشبختانه اجراهای نمایش «تاج‌سلطان» با استقبال خوبی از سوی مخاطبان همراه شد.

این کارگردان تئاتر درباره چالش‌های اقتصادی تولید و اجرای نمایش «تاج‌سلطان»، تاکید کرد: این اثر نمایشی با بودجه شخصی اعضای گروه تولید شد و هیچ حامی مالی نداشتیم. خوشبختانه نمایش با توجه به ظرفیت سالن فروش خوبی هم داشت و اتفاقات خوبی برای اجرا رخ داد.

وی در پایان سخنان خود درباره اینکه آیا به فکر اجرای مجدد این اثر نمایشی هست یا نه، گفت: برنامه‌ای برای اجرای مجدد «تاج‌سلطان» نداریم اما برنامه‌هایی برای تولید فیلم‌تئاتر یا چاپ نمایشنامه این اثر را مدنظر داریم.

نظر شما