شناسهٔ خبر: 67257370 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

گفت و گوی «تابناک» با فعالان سیاسی؛

نیروهای انقلاب در برابر دو گزینه «اجماع یا مشارکت»/ پزشکیان، رقیب جدی نیست!

با توجه به زمزمه‌های غیررسمی که روزها مبنی بر وحدت نیروهای انقلاب به گوش می رسد. تابناک با تعدادی از چهره‌های سیاسی به گفت‌وگو پرداخته است تا نظر آن‌ها را در این زمینه جویا شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش تابناک، این روزها خبرهای درگوشی و زمزمه‌های غیررسمی از  وحدت نیروهای انقلاب به گوش می رسد. روندی که جریان اصولگرایان/انقلابی الزاما باید با یک نامزد واحد در صحنه باقی بمانند و رویکردی متحد از خود نشان دهند تا به بدنه حامیان و هواداران خود اطمینان دهند که برای اصول خود حاضرند از نفع شخصی عبور کنند. در همین راستا تابناک با تعدادی از چهره‌های سیاسی به گفت‌وگو پرداخت و نظر آن‌ها را جویا شد.

 مصطفی میرسلیم عضو هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با تابناک با اشاره به اینکه زمزمه هایی از  ایجاد اجماع در  جبههٔ انقلاب وجود دارد، گفت: این قبیل اقدامات باید قبل از شروع تبلیغات انجام گیرد و نه بعد از آن، زیرا علاقه‌مندان به نامزدها نسبت به آنها متعهد می‌شوند و کنار کشیدن آنها موجب دلسردی و بعضاً نومیدی طرفدارانشان می‌شود و از تعداد حضورشان در پای صندوق‌های رای می‌کاهد. زیرا رأی‌دهنده احساس می‌کند که به او جفا شده و از وی استفادهٔ ابزاری شده است.رای دهنده  در مقابلِ تحمیل انتخاب فرد دیگر، مقاومت می کند.

این عضو شورای مرکزی موتلفه اسلامی با اشاره به اینکه  ضرر اجماع نسبت به کل مشارکت قطعی است، هرچند ممکن است به طور نسبی به نفع یکی از نامزدها باشد که محور تحمیلی اجماع می‌شود، تصریح کرد:  به نظر بنده برمبنای تجربهٔ انتخابات گذشته و محاسبات آماری، بهتر است که تمام نامزدها وفادار به طرفدارانشان بمانند و اگر انتخابات به دور دوم کشید با توجه به اینکه رئیس جمهوری باید اکثریت مطلق آرا را کسب کند، خودبه‌خود اجماع صورت خواهدگرفت. 
در مرحله دوم انتخابات،خود به خود اجماع ایجاد می شود/ نماینده همه سلایق باید در جریان انقلاب حضور داشته باشند
این نماینده سابق مجلس، گفت: مهم این است که مردم در جبهه‌ٔ انقلاب با سلائق مختلف و بدون احساس تحمیل یا سرخوردگی، در دور اول به پای صندوق‌ها بروند و اصل مشارکت تحت شعاع تحمیل یک نفر قرار نگیرد.
 

میرسلیم با بیان اینکه روند تبلیغات را تا کنون مثبت ارزیابی می‌کند، عنوان کرد: در مجموع خود‌ نامزدها اهتمام دارند کار تخریبی انجام ندهند؛ هرچند در فضای مجازی مراعات اخلاق انتخاباتی نمی‌شود. البته خوب است که خود نامزدها وقتی که از سوابق و تجاربشان یاد می‌کنند به‌گونه‌ای نباشد که جنبهٔ تصنعی پیدا کند و به شعور مردم توهین شود، هر کس که بیشتر کار کرده باشد، بیشتر هم در معرض اشتباه و خطا و تخلف قرار می‌گیرد. 

 

وی اظهار کزد: نامزدها هیچ‌کدام معصوم نیستند؛ پس صادقانه باید به مردم بگویند که کجای کارشان اشکال داشته؛ آنها از انتقادها استفاده کرده،  متنبه شده و رفع اشکال کرده‌اند.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: این نوع ارائهٔ تجربه و سابقهٔ کاری واقع بینانه است و‌ می‌تواند مفید باشد و الّا نامزدها متهم به ظاهرفریبی و اغراق و دروغ‌گویی می‌شوند و ممکن است که در فضای مجازی اسناد تخلفات دوران مسئولیت‌هایشان افشا شود و این به نفعشان نیست.

میرسلیم  در ‍پایان گفت: مهم تر از این‌که چه کسی رأی می‌آورد آن است که نامزدها و مردم چگونه با مراعاتِ صداقت و شفافیت، انتخاباتی درست و سالم و منطبق با آرمان‌های انقلاب، ان‌شاءالله به انجام برسانند.

کاندیداهایی که شانس پیروزی ندارند شجاعانه انصراف دهند

همچنین ناصر ایمانی کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت و گو با تابناک  درباره وحدت نیروهای انقلاب و احساس نیاز این وحدت درمیان نیرو های انقلاب گفت: وحدت همیشه خوب است و در حال حاضر اجماع نیروهای انقلاب یک نیاز است.

وی ادامه داد: هرچه به انتخابات نزدیکتر می شویم کاندیدا ها ارزیابی دقیق تری از شرایطشان دارند و اگر واقعا برخی کاندیدا احساس می‌کنند موفق به کسب آرا نمیشوند شجاعانه انصراف دهند و این انصراف به تجمیع در آراء دیگران می انجامد.
وی در ادامه در خصوص مکانیزم هایی که برای رسیدن به یک نامزد واحد می‌توان بکار گرفت اظهار داشت: سال ها است مکانیزم های مختلف بکار گرفته می شود اما بهترین و دقیق ترین مکانیزم همان نظرسنجی ها و شواهد میدانی است. باید بر اساس آمار هایی که از مراکز معتبر نظرسنجی و شواهد میدانی ارائه می شود تصمیم گرفت.
 
کاندیداهایی که شانس پیروزی ندارند شجاعانه انصراف دهند
این فعال سیاسی اصولگرا در پایان در خصوص نامزد اصولگرا - انقلابی که پتانسیل اجماع را دارد اینگونه اظهار نظر کرد: در نظر سنجی هایی که انجام شده قالیباف و جلیلی بالاترین رای را با کمی اختلاف دارند و بقیه کاندیداهایی که میدانند شانسی ندارند بهتر است به نفع یکی از این کاندیدا انصراف دهند.

پزشکیان رقیب جدی اصولگرایان نیست

محمد حسن قدیری ابیانه کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی نیز در گفتگو با تابناک درباره شرایط فعلی انتخابات ریاست جمهوری گفت: پزشکیان رقیب جدی برای جبهه اصولگرا نیست و خطری وجود ندارد. بنابراین وحدت نیروهای انقلاب ضرورتی ندارد.
 
وی ادامه داد :کسی که می‌گوید مشکل اصلی کشور اقتصاد است بعد می‌گوید من از اقتصاد چیزی نمی‌دانم نمیتواند رقیب جدی و کاندیدای مناسبی برای ریاست جمهوری باشد.
این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه با اشاره به میثاق نامه جبهه مشارکت بیان داشت: در میثاق نامه ای که جبهه مشارکت منتشر کرده و پزشکیان این میثاق نامه را امضا کرده اند و اعضای ستادش همان‌هایی هستند که این میثاق‌نامه را تنظیم کرده‌اند، مطالبی آمده که بسیار دور از انتظار است و گویای این است که پزشکیان اصلا فرد مناسبی برای ریاست جمهوری نیست.
 
سفیر سابق ایران در ایتالیا اذعان کرد: در این میثاق نامه آمده که باید رنگین کمانی‌ها (همجنس بازان) حقوق برابر با مردم عادی داشته باشند این مطلب به این معناست که ازدواج آنها به رسمیت شناخته شود و بتوانند رئیس جمهور هم شوند. کسی که از نهج‌البلاغه صحبت می‌کند  چطور می‌تواند چنین چیزی را امضا کند و بگوید مشکلی با این موضوع ندارد.
 
وی افزود: پزشکیان می‌گوید مردم  باید بتوانند هر نوع لباسی بپوشند و هر طور می‌خواهند راه بروند و هر طور دلشان می‌خواهد رفتار کنند و حدی مشخص نمی‌کند یعنی اگر فرد برهنه هم بیرون بیاید مشکلی ندارد. پزشکیان شایستگی لازم را برای ریاست جمهوری ندارد‌ و رقیب جدی برای جبهه انقلاب محسوب نمی شود اما اگر جبهه انقلاب متحد هم شوند موردی ندارد. به طور کلی خطری جبهه اصولگرا را تهدید نمی کند.
محمد حسن قدیری ابیانه برای انتخابات ثبت نام کرد+ فیلم
 
این تحلیلگر مسائل سیاسی در خصوص صحبت های پزشکیان اینگونه اظهار نظر کرد: کسی که می گوید مشکل اصلی کشور اقتصاد است و تأکید می کند که از اقتصاد چیزی نمی‌داند، چرا کاندید می شود. پزشکیان می گوید باید مشکل ما با دنیا را حل کنیم این حرف را روحانی و ظریف هم زدند و رفتند برجام را امضا کردند اما همین برجام باعث ایجاد تحریم های گسترده‌تر شد. اخیرا هم رابرت مالی مسئول مذاکرات برجام در جلسه سری که صدایش لو رفته است گفته است که به دنبال احیای برجام هستند تا تحریم‌ها را تشدید کنند.
 
قدیری ابیانه تاکید داشت: هر چه پزشکیان بیشتر حرف بزند آرای خود را بیشتر از دست می دهد.
 
وی در خصوص پیروزی کاندیدای اصول‌گرا بیان کرد: بین کاندیداهای جبهه اصولگرا آقایان قالیباف، جلیلی و زاکانی گزینه های مناسبی هستند اما از میان جلیلی و قالیباف یکی پیروز این میدان است. جلیلی انسان سالمی است و برنامه های خوبی را در دستور کار دارد و از طرف دیگر قالیباف یک فرد اجرایی قوی است. هر کدام از این افراد پیروز شود باید از توانایی های کاندیدای دیگر در کابینه و دولتش استفاده کند،مانند دولت شهید رئیسی، زمانی که ایشان پیروز شدند از توانمندی دیگر کاندیداها در کابینه و دولت استفاده کردند.
 
این فعال اصول‌گرا در پایان عنوان کرد: اگر لازم باشد نیرو های انقلابی فداکاری می‌کنند و به نفع دیگری کنار می روند هر چند به نظر من خطری آنها را تهدید نمی‌کند.
 

اجماع می تواند موجب کاهش مشارکت شود

حمیدرضا ترقی، قائم مقام حزب مؤتلفه اسلامی، در گفت‌وگو با تابناک در خصوص اجماع نیروهای های انقلاب و فضای انتخابات در کشور گفت: اجماع در صورتی که رای کسانی که به نفع دیگری کنار می روند به سبد رای آن فردی که روی آن اجماع شده اضافه شود کار مفیدی است اما اگر به سبد فرد دیگری اضافه شود اجماع کار مناسبی نیست در این شرایط و موجب کاهش مشارکت نیز می شود.
 
وی در خصوص مکانیزم های مورد استفاده برای رسیدن به یک نامزد واحد بیان داشت: قطعا اگر میانگین  نظرسنجی ها ملاک قرار بگیرد بهترین وسیله برای تشخیص نامزد مورد قبول مردم است و مقبولیت فرد را نیز بیشتر می کند.
 
این فعال سیاسی در خصوص فضای انتخابات در کشور گفت: فضای انتخابات به لحاظ ظاهری در جامعه خیلی آرام به نظر می رسد ولی در فضای مجازی پر شور و فعال است و استفاده از فضای مجازی به دلیل کاهش هزینه مناسب تر نیز می باشد. رسانه صداوسیما خیلی تلاش می‌کند و روی این موضوع سرمایه‌گذاری کرده است. همه از رسانه به صورت عادلانه استفاده می‌کنند. مردم هم می‌توانند همه را ببیند و یک عدالت انتخاباتی حاکم است‌ .جریان ها دیگر نقشی در تشخیص مردم ندارند و خود مردم تشخیص می دهند چه کسی بهترین است.
ترقی در خصوص میزان مشارکت در انتخابات اذعان کرد: تا این لحظه حداقل ۵۰ درصد در انتخابات شرکت خواهند کرد اما تا ۶۰ درصد نیز خواهد رسید.
 
وی در خصوص مکانیزم های مورد استفاده برای رسیدن به یک نامزد واحد بیان داشت: قطعا اگر میانگین  نظرسنجی ها ملاک قرار بگیرد بهترین وسیله برای تشخیص نامزد مورد قبول مردم است و مقبولیت فرد را نیز بیشتر می کند.
 
این فعال سیاسی در خصوص فضای انتخابات در کشور گفت: فضای انتخابات به لحاظ ظاهری در جامعه خیلی آرام به نظر می رسد ولی در فضای مجازی پر شور و فعال است و استفاده از فضای مجازی به دلیل کاهش هزینه مناسب تر نیز می باشد. رسانه صداوسیما خیلی تلاش می‌کند و روی این موضوع سرمایه‌گذاری کرده است. همه از رسانه به صورت عادلانه استفاده می‌کنند. مردم هم می‌توانند همه را ببیند و یک عدالت انتخاباتی حاکم است‌ .جریان ها دیگر نقشی در تشخیص مردم ندارند و خود مردم تشخیص می دهند چه کسی بهترین است.
ترقی در خصوص میزان مشارکت در انتخابات اذعان کرد: تا این لحظه حداقل ۵۰ درصد در انتخابات شرکت خواهند کرد اما تا ۶۰ درصد نیز خواهد رسید.

نظر شما