شناسهٔ خبر: 67257314 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

احیای صنعت دام‌وطیور خراسان‌شمالی در دولت سیزدهم

بجنورد-ایرنا- خشکسالی و گرانی نهاده‌های دامی در سال‌های گذشته صنعت دام و طیور خراسان شمالی را با مشکل مواجه کرد ولی مسوولان دولت سیزدهم با حمایت‌های مالی و در نهایت احیای واحدهای راکد توانستند به این صنعت جان دوباره‌ای بخشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، دامداری و دامپروری به عنوان یکی از زیربخش های کشاورزی، جایگاه ویژه در اقتصاد خراسان شمالی دارد و در این استان ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد دامی نگهداری و پرورش داده می شود و ارزش این صنعت به حدی است که به عنوان ارزشی اقتصادی در استان مورد توجه و مسوولان سعی در تکمیل این زنجیره دارند.

اگرچه خراسان شمالی سالانه با ۲۱ هزار تن گوشت و ۷۱ هزار تن شیر از قطب های مهم دامپروری کشور شناخته می شود ولی این استان توانسته در سال های اخیر با حمایت از فعالان بخش طیور، جایگاه مناسبی در رونق این صنعت طیور را کسب کند و اکنون ۱۲۳ واحد مرغ گوشتی استان به ظرفیت بیش از سه میلیون و ۶۵۰ هزار قطعه در دوره وجود دارد.

سال های گذشته با گرانی نهاده های دامی و نبود نقدینگی بسیاری از واحدهای دامی و طیور استان راکد و نیمه فعال بودند که با تزریق اعتبار و حمایت های مالی ۴۴ واحد راکد دامی و هشت واحد مرغداری فعال شدند و به چرخه تولید بازگشتند.

احیای صنعت دام‌وطیور خراسان‌شمالی در دولت سیزدهم

احیای ۴۴ واحد پرواربندی دام

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در این خصوص گفت: سه هزار و هشت واحد پرواربندی گوساله و بره در این استان وجود دارد که ۸۲ درصد از آن فعال است.

مهدی شکاری اظهار کرد: ظرفیت این واحدهای دامی دارای مجوز صنعتی، نیمه صنعتی و روستایی ۲۰۷ هزار و ۱۶۲ راس است که ۲ هزار و ۴۲۱ واحد با ظرفیت بیش از ۱۷۰ هزار راس به فعالیت خود ادامه می دهد.

سه هزار و هشت واحد پرواربندی گوساله و بره در این استان وجود دارد که ۸۲ درصد از آن فعال است.

وی با بیان اینکه زنجیره گوشت قرمز از زنجیرهای ارزش استان محسوب می شود افزود: سازمان جهادکشاورزی براساس برنامه‌ شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» ضمن شناسایی واحدهای پرواربندی نسبت به تامین نهاده مورد نیاز دامداران از طریق سامانه بازارگاه همچنین آموزش دامداران‌ برای بهبود روش های تغذیه دام به دنبال افزایش بهره وری و افزایش تولید گوشت قرمز از محل تولید داخلی است.

مدیر زنجیره ارزش گوشت قرمز خراسان شمالی خاطرنشان کرد: امسال سه واحد گوساله پرواری به ظرفیت ۲۰۷ راس با مبلغ ۸۶ میلیارد ریال از محل اعتبارات تبصره ۱۸ و چهار واحد گوساله پرواری به ظرفیت ۵۵ راس و ۳۷ واحد پروار بندی بره پروار به ظرفیت چهار هزار و ۱۰۰ راس با مشارکت و سرمایه گذاری شخصی متقاضیان فعال شد.

وی با بیان اینکه کمبود نقدینگی مشکل واحدهای غیر فعال است ادامه داد: ۴۴ واحد پرواربندی غیر فعال دام استان در دولت سیزدهم به علت مشکل در تامین نقدینگی، مشکلات قضایی یا عدم توجیه اقتصادی فعال شد. هشت واحد راکد مرغداری غیر فعال به ظرفیت ۱۴۷ هزار قطعه فعال شد

شکاری اظهار کرد: میزان گوشت تولیدی در استان در سال گذشته ۲۱ هزار تن و شیر ۷۱ هزار تن گزارش شد و امسال افزاییش تولید شیر به میزان ۹ درصد و افزایش تولید گوشت قرمز به میزان ۶ درصد برنامه ریزی شده است.

احیای صنعت دام‌وطیور خراسان‌شمالی در دولت سیزدهم

احیای هشت واحد مرغداری

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی درباره فعال سازی واحدهای مرغداری استان در دولت سیزدهم گفت: اکنون ۱۲۳ واحد مرغ گوشتی استان به ظرفیت بیش از سه میلیون و ۶۵۰ هزار قطعه در دوره وجود دارد که از این تعداد ۱۱۹ واحد به ظرفیت سه میلیون و ۴۳۹ هزار قطعه فعال است.

هشت واحد راکد مرغداری غیر فعال در دولت سیزدهم فعال شد و سه هزار تن گوشت مرغ به چرخه تولید استان برگشت. وی افزود: پیگیری ها و حمایت‌های سازمان جهادکشاورزی در دولت سیزدهم سبب شد تا ایجاد ۹ واحد مرغداری جدید به ظرفیت ۳۲۲ هزار قطعه محقق شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار کرد: همچنین در این مدت هشت واحد راکد مرغداری غیر فعال به ظرفیت ۱۴۷ هزار قطعه فعال شد و به چرخه تولید بازگشت، با این شرایط بیش از سه هزار تن گوشت مرغ به چرخه تولید استان اضافه شد.

وی گفت: میزان جوجه ریزی واحدهای مرغ گوشتی استان در سال ۱۴۰۲ به میزان بیش از ۱۲ میلیون و ۴۱۶ هزار قطعه بود که این رقم نسبت به سال ماقبل ۲۶ درصد افزایش یافت.

شکاری افزود: ظرفیت واحدهای مرغداری گوشتی استان با اقدامات انجام شده، ۱۵ درصد افزایش یافت.

خراسان شمالی بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آن در روستاها سکونت دارند.

نظر شما