شناسهٔ خبر: 67257282 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نگاهی به کلیدواژه‌های ورزشی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

تهران- ایرنا- تحلیل گفتمان نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، حکایت از علاقه آنان به توسعه ورزش در کشور دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، تاکید رهبر انقلاب بر ایران قوی با ورزش این بخش را به یکی از موضوعات تبلیغاتی کاندیداهای انتخاباتی تبدیل کرده است. هر چند که در برنامه‌های تبلیغاتی آنان، کلید واژه ورزش به اندازه موضوعاتی مانند فرهنگ، اقتصاد و سیاست، فراوانی ندارد اما بررسی پیشینه فکری نامزدهای انتخاباتی نشان از آن دارد که در گذشته نیز بر موضوعات مختلف ورزشی تاکید داشته و حتی در مواردی نیز خود فعالیت ورزشی داشتند.

در نگاه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، پهلوان‌پروری، تاکید بر ورزش پاک، فساد ستیزی در ورزش، ورزش در مسیر وحدت جامعه، تکریم پیشکسوتان و تاکید بر ترویج ورزش در تمام استان‌های کشور دیده می‌شود.

تحلیل گفتمان نظرات ۶ کاندیدای ریاست جمهوری نشان از آن دارد که هر کدام از آنان بخش مهمی از مولفه‌های توسعه و ترویج ورزش همگانی و قهرمانی را در دستور کار قرار دادند.

ورزش هویت‌بخش

تحلیل محتوای سخنان مختلف مسعود پزشکیان در چند سال گذشته نشان از آن دارد که همواره از ورزش به عنوان یک عامل وحدت‌بخش یاد کرده و حتی در نامه‌ای به صدا و سیما درخواست کرده بود که جهت‌گیری خاص مجریان به تفرقه بین اقوام مختلف تبدیل نشود. او همچنین خواستار تقویت تیم تراکتورسازی به عنوان یکی از نمادهای استان آذربایجان شرقی شده بود.

بررسی نظرات مختلف پزشکیان در خصوص تیم تراکتور نشان از آگاهی این نماینده مجلس به جایگاه پرشورها در بین آذری‌ها دارد و عملا با این کار خود به دنبال آن است تا با حفظ این تیم به نوعی یک هویت فوتبالی را در استان آذربایجان شرقی ایجاد کند.

همچنین پزشکیان به عنوان یک متخصص به خوبی از اثرات ورزش همگانی بر سلامت آگاه است و حتی در صحن علنی مجلس نیز از ورزش و نرمش‌های روزمره غفلت نمی‌کند. او یکی از همراهان مراسم‌های تجلیل از پهلوانان ورزشی نیز است.

نگاهی به کلیدواژه‌های ورزشی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

فسادی ستیزی در ورزش

بررسی اظهارات گذشته مصطفی پورمحمدی در خصوص ورزش دربرگیرنده چند نکته مهم و اساسی است. یکی از این نکات مبارزه با باندبازی در این بخش است. دومین مولفه مهم ورزشی در نظر پورمحمدی فسادستیزی است که به گواه او می‌تواند اعتلای ورزش را به همراه داشته باشد. این نامزد انتخابات ریاست جمهوری همچنین از مشارکت مردمی به عنوان یکی از اصلی‌ترین راهکارهای توسعه ورزش یاد کرد.

چهارمین کلیدواژه مهم در صحبت‌های پورمحمدی بحث منتفع شدن ورزش از ظرفیت‌های مردمی است.

او بر اجرای قانون در ورزش تاکید زیادی دارد و حتی در برهه‌ای از زمان با پیش‌کشیدن موضوع «دوشغله‌ها» سد راه کسانی شد که به دنبال دور زدن قانون بودند. تاکید بر قانون توسط پورمحمدی هجمه‌هایی علیه وی ایجاد کرد و برخی منتقدان وی را سد راه حرکت ورزش می‌دانستند اما او قاطعانه اعلام کرد که هدف ضابطه‌مند کردن ورزش است نه کند کردن مسیر توسعه آن.

نگاهی به کلیدواژه‌های ورزشی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

ورزش و پرورش

سعید جلیلی باور دارد که وزارت ورزش به عنوان متولی امور جوانان و ورزش، نقش راهبردی در توسعه این بخش دارد و هماهنگی این وزارتخانه با دیگر بخش‌ها راهبردی و کمک کننده است.

نظارت بر بودجه دولتی و هزینه کرد آن در ورزش از دیگر مولفه‌های مورد نظر سعید جلیلی است. از نظر جلیلی، افزون بر ورزش قهرمانی، ورزش همگانی و ورزش پرورشی اهمیت دارد.

جلیلی تاکید زیادی نیز بر اقتصاد ورزش دارد و می‌توان در لابه‌لای سخنان وی این مولفه‌ها را یافت.

همچنین او به توسعه ورزش در مناطق محروم تاکید زیادی دارد و باور دارد که باید استعدادیابی در مناطق مختلف کشور شکل گیرد تا شاهد ظهور ستاره‌هایی مانند علیرضا بیرانوند باشیم. وی بارها به مناطق حاشیه‌ای شهرها سفر کرده و با جوانان علاقمند به ورزش دیدار کرد.

این نامزد انتخاباتی همواره بر دیپلماسی ورزشی و ترویج فرهنگ مقاومت به وسیله ورزش تاکید دارد.

نگاهی به کلیدواژه‌های ورزشی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

ورزشی که فرصت است

اظهارات و موضع‌گیری‌های علیرضا زاکانی را می‌شود در چند کلید واژه مهم و کاربردی خلاصه کرد. زاکانی خود را یک مدیر طرفدار ورزش به ویژه ورزش کشتی می‌داند. او تنها نظاره‌گر رقابت‌های ورزشی نیست بلکه در زمینه زیرساختی و تکمیل آن به فدراسیون‌ها کمک می‌کند.

علاقه وی به کشتی تا جایی است که در مناظره‌های سال ۱۴۰۰ انتقاد زیادی به کاهش جمعیت این رشته به ۳۰ هزار نفر داشت.

تکریم قهرمانان جایگاه ویژه‌ای در مدیریت زاکانی دارد. وی در این مسیر با برگزاری مراسم‌های مختلف از مدال‌آوران بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی هانگژو تقدیر کرد. او همچنین از ورزش به عنوان یکی از مولفه‌های قرار گرفتن جامعه در مسیر سلامت جسمی و روحی یاد می‌کند.

سرمایه‌گذاری در ورزش برای زاکانی هزینه نیست بلکه وی آن را فرصتی برای شهروندان می‌داند.

نگاهی به کلیدواژه‌های ورزشی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

الگوسازی با سیره شهدا

گفتمان سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی در ورزش بر محور چند کلید واژه مهم در جریان است. یکی از این کلید واژه‌ها الگوسازی است که از نظر این نامزد انتخاباتی باید بر محور زندگی شهدا به عنوان قهرمانان واقعی جامعه در حرکت باشد. وی همچنین ورزش جوانمردانه را در یک کلمه به نام چکاد پهلوانی خلاصه کرده است.

توان‌بخشی جانبازان و ایثاراگران با ابزار ورزش از دیگر راهکارهای قاضی‌زاده هاشمی برای ایثارگان و جانبازان است.

تجلیل از ایثارگران مدال‌آور از دیگر نکات مهم دوران مدیریت قاضی‌زاده هاشمی است. وی در این خصوص باور دارد: جانبازانی که با غلبه بر مشکلات جسمی ناشی از جانبازی با نشاط در میادین ورزشی حاضر می‌شوند کار بسیار ارزشمندی انجام دادند.

راه‌اندازی مراکز تفریحی و ورزشی از دیگر اقدامات او در چند سال گذشته است. وی در دستورالعمل‌های خود مسوولین استانی را موظف به تکمیل کردن فضاهای ورزشی و تعامل سازنده با ورزشکاران و ایثارگران کرد.

نگاهی به کلیدواژه‌های ورزشی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

صنعتی به نام ورزش

در سخنان محمدباقر قالیباف، ورزش همواره اهمیت زیادی دارد و بر مولفه‌هایی مانند مردمی‌بودن، بُعد جوانمردی و پهلوانی، تکریم پیشکسوتان، تسهیل‌گری در ورزش، حق پخش تلویزیونی، رفع قوانین دست و پا گیر ورزش همگانی، ورزش با محوریت خانواده و ترویج فرهنگ جوانمردی، تاکید زیادی دارد.

ورزش پهلوانی در نظر قالیباف جوانمردی است که از گود زورخانه بیرون می‌آید. این نامزد انتخاباتی ریاست جمهوری باور دارد در برنامه‌ریزی‌های ورزشی باید خانواده محور حرکت کنیم. تکریم و توجه به قهرمانان در زمان ورزش و بازنشستگی از مهمترین کلید واژه‌های مورد نظر قالیباف است.

او می‌گوید: ورزش نماد اقتدار نظام در عرصه‌های بین المللی است و با کمترین هزینه این کار مهم را انجام خواهد داد.

ورزش بعد از دین اجتماعی‌ترین موضوعی است که تا پایان عمر با فرد خواهد بود. همچنین در نظر این کاندیدای انتخاباتی ورزش ابزاری برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است.

سرمایه‌گذاری در ورزش پول دور ریختن نیست.

نگاهی به کلیدواژه‌های ورزشی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

نظر شما