شناسهٔ خبر: 67257116 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی خبر داد

آموزش هر دانشجوی دندانپزشکی در کشور چقدر آب می‌خورد؟

طاهره مرادی

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی با اشاره به هزینه سرانه چندین میلیاردی تربیت دانشجوی دندانپزشکی در کشور، گفت: در خصوص افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان دندانپزشکی برای سال ۱۴۰۳ هنوز تصمیمی گرفته نشده و قرار است در این زمینه تصمیم گیری شود.

صاحب‌خبر -

رضا یزدانی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن بیان مطلب اظهار کرد: پذیرش دانشجویان رشته دندانپزشکی دانشگاه های علوم پرشکی کشور از طریق کنکور صورت می گیرد و روش دیگری برای پذیرش دانشجو نداریم.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی معاونت آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه ظرفیت پذیرش دانشجویان از سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است، تصریح کرد: در خصوص افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان دندانپزشکی برای سال ۱۴۰۳ هنوز تصمیمی گرفته نشده و قرار است در این زمینه تصمیم گیری شود که آیا قرار است روند افزایش پذیرش دانشجو ادامه پیدا می کند یا تغییر می کند.

یزدانی یادآور شد: افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان دندانپزشکی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و قرار بود منابع و امکانات متناسب با افزایش ظرفیت در اختیار ما قرار بگیرد که این امر محقق نشده بود.

وی خاطرنشان کرد: نظر وزارت بهداشت در خصوص افزایش ظرفیت دندانپزشکی به شورای انقلاب فرهنگی منتقل شده است این شورا باید تصمیم خود را با توجه به این نظر به ما اعلام کند.

یزدانی همچنین تاکید کرد: در صورتی که ۲۰ درصد به ظرفیت پذیرش دانشجویان دندانپزشکی امسال افزایش یابد بیش از ۲۳۰۰ دانشجو پذیرش خواهیم کرد.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت با بیان اینکه میزان پذیرش دانشجویان دندانپزشکی در کشور متناسب با نیاز جامعه است، گفت: ما در حوزه توزیع دندانپزشکی مشکل داریم. در واقع موضوع این است که تعدادی از این فارغ التحصیلان نیز به خارج از کشور مهاجرت می کنند. اما به طور کلی ما به تعداد دندانپزشکان بیشتری نیاز داریم اگر چه این نیاز مبرم و شدید نیست.

یزدانی ادامه داد: نکته معمول و منطقی این است که باید ساختار افزایش دانشجویان رشته دندانپزشکی در دانشگاه ها فراهم شود. البته در حال حاضر چندین هزار دانشجو در رشته دندانپزشکی در خارج از کشور مشغول تحصیل هستند.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت گفت: قیمت تمام شده تربیت یک دانشجوی دنداپزشکی در کشور عدد بالایی است؛ به طوری که چندین میلیارد هزینه تمام شده تربیت یک دانشجو در کل دوره شش سال است. یعنی اگر ما هزینه تجهیزات، استاد و امکانات را محاسبه کنیم این هزینه عدد بسیار بالایی است.

انتهای پیام

نظر شما