شناسهٔ خبر: 67257057 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گفت‌وگو|

حرکت‌های تاریخی به دست مبارزان انقلابی رقم خورد/ خدمت صادقانه دادیار سال‌های ۵۹ او را جاودانه کرد

یک تاریخ نگار؛ مبارزان انقلاب اسلامی را افراد تاثیرگذار بر روند انقلاب دانست و مردم داری و خدمت‌رسانی صادقانه، را ویژگی بارز افرادی همانند حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی روحانی فرد، دادیارسال‌های ۵۹ منطقه کردکوی دانست.

صاحب‌خبر -

غلامرضا خارکوهی، محقق و تاریخ نگار در گفت‌وگو با میزان درباره کتاب «پیشگامان مبارزه؛ مروری بر زندگی حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی روحانی فرد» گفت: این شخصیت فردی تاثیرگذار در تاریخ و پرورش یافته مکتب حوزه علمیه بود، که در نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) با حضور در عرصه‌های سیاسی، مذهبی، علمی و فرهنگی نقشی برجسته ایفا کرد. از جمله او مدتی پس از انقلاب‌اسلامی دادیار و بازپرس شهر گرگان در سال‌های ۵۹ و ۶۰ بود.

وی درباره شیوه نوشتن کتاب «پیشگامان مبارزه؛ مروری بر زندگی حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی روحانی فرد» بیان کرد: این اثر به صورت مستند تاریخی نوشته شده و دارای دو بخش و ۵ فصل است. بخش اول در مورد زندگینامه و مبارزات و خدمات علمی و فرهنگی ایشان است و در بخش دوم، اسناد و مدارکی که در باره ایشان جمع آوری شده درج گردیده است. فصل اول این کتاب وضعیت خانواده و تحصیلات حجت الاسلام محمدعلی روحانی فرد را مطرح می‌کند، فصل دوم همگام با نهضت امام خمینی (ره) نام دارد. فصل سوم تکاپو‌های فرهنگی، فصل چهارم مسئولیت‌های اداری، و فصل پنجم با عنوان مرد اخلاق و شهادت، توصیف و نامگذاری شده است؛ که در فصل آخر ویژگی‌های اخلاقی این شخصیت تلاشگر مطرح شده است. کسی که مقام معظم رهبری نیز از وی به نیکی و شایستگی یاد کرده است.

خارکوهی به بخش‌هایی از کتاب «پیشگامان مبارزه؛ اشاره و بیان کرد: حجت الاسلام محمدعلی روحانی فرد شخصیت ویژه‌ای داشت. او از سن ۱۶ سالگی با نهضت امام خمینی (ره) در حوزه علمیه مشهد آشنا و از همان زمان به مبارزان انقلابی ملحق شد و به مبارزه با رژیم پهلوی پرداخت.

این تاریخ نگار تاکید کرد: حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی روحانی فرد، طی سال‌های ۴۳ تا ۵۷ حدود شش بار به زندان ساواک افتاد و شکنجه‌های بسیار سختی را پشت سر گذاشت، از سوی دیگر او از خانواده‌ای روستایی و مستضعف بود. تیزهوشی او و فعالیت در بخش‌های سیاسی و اجتماعی از یک سو، و تلمذ در محضر اساتید برجسته حوزه علمیه از سوی دیگر، سبب شد تا او یکی از مبارزان فعال قبل از انقلاب محسوب شود.

وی ادامه داد: حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی روحانی فرد در زمینه‌های علمی نیز فعالیت‌های بسیاری داشت و کتاب‌ها و مقالات فراوانی را نوشت که برخی از آن‌ها منتشر شد. قبل از انقلاب برخی از مقالات او در نشریاتی مانند ندای حق، نور دانش و جوانان و ... که نشریات و فصلنامه‌های مذهبی بودند منتشر شده است.

خارکوهی به یکی از کتاب‌های نوشته شده توسط حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی روحانی فرد اشاره و بیان کرد: او کتابی با عنوان «اسلام در ایالات متحده آمریکا و کانادا» در سال ۵۶ نوشته که انتشارات پیام اسلام قم آن را منتشر کرد، این کتاب مروری است بر فعالیت‌های اسلامی مخصوصا انجمن‌های اسلامی در آمریکا که در نوع خود کتابی ارزشمند و بی نظیر بود.

این تاریخ نگار، به ویژگی‌های شخصیت حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی روحانی فرد اشاره و تصریح کرد: او فردی بسیار با اخلاق، مردم‌دار و متکی بر معنویت، بود. او فردی بسیار کوشا، صبور، مبارز، نویسنده، محقق، و با استقامت و شجاع بود، بطوری که یک پرونده ۲۵۰ صفحه‌ای در ساواک داشت، چون از یاران و فعالان نهضت امام خمینی (ره) محسوب می‌شد.

وی ادامه داد: روح مبارزاتی که در عمق وجودش شکل گرفته بود به واسطه مطالعه زیاد و هوش سیاسی و کسب مدارج علمی چه در حوزه و بعد‌ها در دانشگاه سبب شد، که اقدام به آگاه‌سازی مردم کند و در عین حال به خدمت صادقانه و خیرخواهی و کمک به عمران و آبادانی منطقه زندگی خود و شهرستان کردکوی بپردازد که این از دیگر دستاورد‌های این شخصیت عزیز بود. گاهی هنگامی که ساواک برای دستگیری او به روستایش حمله می‌کرد؛ خانواده اش تلاش می‌کردند تا با پنهان کردن کتاب‌هایش در باغچه پشت حیاط خانه‌شان آثار سیاسی او را از دید ماموران مخفی کنند.

وی به شهادت حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی روحانی فرد اشاره و بیان کرد: او بعد از انقلاب اسلامی در سمت‌ها و بخش‌های مختلفی به فعالیت و خدمت‌رسانی به مردم پرداخت. آخرین جایی که در آن فعالیت می‌کرد، وزارت خارجه بود که خدمات زیادی در اینجا نمود. او در اسفند سال ۶۴ همراه با هیئتی متشکل از شیخ فضل‌الله مهدی‌زاده محلاتی نماینده امام خمینی (ره) در سپاه پاسداران و تنی چند از نمایندگان مجلس و سایر مقامات با هوایپما عازم منطقه جنگی اهواز بودند که توسط جنگنده‌های رژیم بعث عراق مورد هدف قرار گرفت و همگی به شهادت رسیدند.

وی به مسئولیت پذیر بودن حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی روحانی فرد اشاره و اظهار کرد: همان‌گونه که در کتاب پیشگامان مبارزه مروری بر زندگی شهید حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی روحانی فرد آمده، وی در ابتدای پیروزی انقلاب «هفته نامه پیام مستضعفین» را منتشر کرد که بسیار غنی و مدافع انقلاب و زندگی محرومان بود. او حتی یکی از سخنرانان بزرگ با ده‌ها گفت‌وگو در رادیو گرگان محسوب می‌شود که عموما در مورد مسائل مذهبی و سیاسی در آگاه‌سازی مردم اهتمام جدی داشت. علاوه بر این او در سال ۵۸ کانون فرهنگی اسلامی گرگان و دشت، و اتحادیه اسلامی روستاییان و کشاورزان گرگان و دشت و چند تشکل دیگر را برای خدمت به مردم منطقه تاسیس نمود که بسیار تاثیرگذار بود. او همچنین در سال ۵۹ اولین فرماندار شهرستان کردکوی در استان گلستان شد، پس از آن مسئولیت بنیاد شهید را نیز پذیرفت و شروع به خدمات‌رسانی کرد در عین حال در سال ۵۹ در دادگاه گرگان فعالیت نمود و به تخلفات و پرونده‌های ارائه شده رسیدگی می‌کرد. او حتی دیداری با شهید بهشتی داشت و عکسی نیز از این رویداد در کتابش منتشر شده است.

وی در باره علت نگارش کتاب «پیشگامان مبارزه" گفت: از آنجا که آشنایی نزدیکی با وی داشتم و شخصیت او را به خوبی می‌شناختم؛ در سال ۶۴ حتی با وی ملاقات داشتم، خواستم کتابی را در مورد مبارزات و خدمات او بنویسم که اقدام به نگارش کردم و این کتاب را نوشتم. زیرا او شخصیتی مظلوم بود و حقش ادا نشده بود. در حالی که مبارزات او بر روند مبارزات و پیروزی انقلاب اسلامی بسیار تاثیر گذار بود.

وی به پیام کتاب «پیشگامان مبارزه؛ مروری بر زندگی حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی روحانی فرد» اشاره کرد و افزود: هر جامعه‌ای به اندیشمندانی نیاز دارد که محرک سعادت و نجات و توسعه کشور خود باشند، افرادی مانند حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی روحانی فرد، یکی از این افراد محسوب می‌شود. وی الگویی اجتماعی برای جامعه بود که در این کتاب به خوبی ابعاد شخصیتی او ترسیم شده و جوانان می‌توانند از وی درس‌ها و نکته‌های بسیار بیاموزند.
انتهای پیام/

نظر شما