شناسهٔ خبر: 67257021 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

نماینده چین در سازمان ملل:

آمریکا در اوکراین به جای تشدید خصومت‌ها، به‌دنبال پایان جنگ باشد

معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل اعلام کرد که پکن از واشنگتن می‌خواهد که به جای تشدید خصومت‌ها در اوکراین، به‌دنبال پایان جنگ و احیای صلح باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «گنگ شوانگ» معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد اعلام کرد که چین از آمریکا می‌خواهد که به جای تشدید خصومت‌ها در اوکراین، برای توقف درگیری‌ها تلاش کند.

وی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: ما از ایالات متحده می‌خواهیم به جای ادامه تشدیدها و تقابل‌ها، تلاش‌ها و کوشش‌ها برای پایان‌دادن به جنگ و بازگرداندن صلح در اوکراین را تشدید کند.

پیش از این، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته بود که روسیه ابتکار صلح چین برای اوکراین را مثبت می بیند، زیرا پیشنهاد می کند با علل اصلی درگیری برخورد شود. وی دراین‌باره افزود که چین بر لزوم درک منشاء درگیری در اوکراین و ارائه ضمانت های امنیتی برای همه تاکید می کند، اما غرب برای این کار آماده نیست.

هفته پیش نیز «لیو پِنگیو» سخنگوی سفارت چین در آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری «تاس» اعلام کرد که تجارت بین روسیه و چین آشکارا و مطابق با هنجارهای سازمان تجارت جهانی انجام می‌شود، زیر ا پکن کنترل شدیدی بر صادرات کالاهایی اعمال می‌کند که می‌توانند کاربرد دوگانه (نظامی و غیرنظامی) داشته باشند.

وی در واکنش به اظهارات اخیر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفت: چین طرفی از طرف‌های درگیر در بحران اوکراین نیست. ما متعهد به ترویج گفت‌وگوها برای صلح هستیم. چین به طرف‌های درگیر سلاح ارائه نمی‌کند و صادرات کالاهای با کاربرد دوگانه را به شدت کنترل می‌کند، که به طور گسترده از طرف جامعه جهانی مورد تشویق قرار گرفت.

بایدن در نشست خبری مشترک با ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در حاشیه اجلاس سران گروه ۷ در ایتالیا مدعی شد: چین (به روسیه) سلاح ارسال نمی‌کند، بلکه توانایی تولید آن سلاح‌ها [در روسیه] را دارد، فناوری لازم را در اختیار (روسیه) قرار می‌دهد، بنابراین در واقع به روسیه کمک می کند.

وی در ادامه افزود: تجارت عادی ما با روسیه در سطح بالایی انجام می شود. این تجارت با قوانین سازمان تجارت جهانی و اصول بازار مطابقت دارد و هیچ طرف ثالثی را هدف قرار نمی دهد.

پیشتر «دونگ جون» وزیر دفاع چین در «مجمع گفتمان شانگری لا» در سنگاپور اعلام کرد که در جنگ اوکراین، چین به مسکو یا کی‌یف تسلیحات نظامی نمی‌دهد و صادرات کالاهای چندمنظوره (با کاربرد نظامی) را به‌شدت کنترل می‌کند.

وی دراین‌باره گفت: ما هرگز به هیچیک از طرفین درگیری تسلیحاتی نداده‌ایم. ما کنترل دقیقی بر صادرات کالاهای چندمنظور ایجاد کرده‌ایم و هرگز کاری انجام نداده‌ایم که تنش‌ها و اوضاع را تشدید کند» وزیر دفاع چین همچین افزود که پکن همیشه موضع قابل‌اعتمادی در مسئله اوکراین داشته و از مذاکرات صلح حمایت می‌کند.

نظر شما