شناسهٔ خبر: 67257005 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

آبشارهای عجیب ایران + تصاویر

هرچند همین چند هفته پیش خبر بارش برف آن هم درست در روزهای پایانی بهار و در آستانه تابستان همه را شوکه کرده بود، اما به هر حال فصل، فصل گرماست و آب شدن برف‌ها جلوه خاصی به طبیعت داده؛ از رودها و چشمه‌ها بگیرید تا آبشارهایی که برخی‌شان تصاویر عجیب و باورنکردنی را پیش روی بازدیدکنندگان قرار می‌دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، در این گزارش به برخی از آبشارهای خاص و عجیب ایران سرزده‌ایم؛ هرچند که ایران ۳۹۲ آبشار دارد که هر یک از آن‌ها دیدنی‌اند.

بیشتر بخوانید:
مجله آبشار

نیاگارای ایران

اسم آبشار که می‌آید، «نیاگارا» هم همراهش است؛ یکی از بزرگترین و بلندترین آبشارهای جهان در مرز آمریکا و کانادا. اما بد نیست بدانید ما هم در ایران یک نیاگارا داریم. آبشار «شوی» در خوزستان به عنوان بزرگترین آبشار طبیعی هم شناخته می‌شود و به آن لقب نیاگارای ایران را داده‌اند. این آبشار در شهر دزفول قرار دارد و در میان کوه‌های زاگرس جای گرفته و در سال ۱۳۹۳ به‌ عنوان نخستین اثر طبیعی خوزستان و سی و پنجمین اثر طبیعی کشور در فهرست میراث ملی و طبیعی کشور به ثبت رسید.

آبشارهای عجیب ایران + تصاویر آبشار «شوی» خوزستان

بلندترین آبشار خاورمیانه

آبشار شوی از سطح دریا ۴۵۰ متر و از محل سرچشمه حدود ۱۰۰ متر ارتفاع دارد، اما در ایران آبشاری داریم که 176 متر از چشمه ارتفاع دارد؛ «ورواو» با داشتن لقب بلندترین آبشار ایران و خاورمیانه در حوزه شهرستان عنبرآباد جنوب کرمان قرار گرفته. آب این آبشار از کوه علم‌شاه سرچشمه می‌گیرد و از روستای رودفرق تا آبشار ۴ ساعت راهپیمایی است. جالب اینکه رشته کوه جبال بارز با درازای ۲۵۰ کیلومتر، طولانی‌ترین رشته کوه در جنوب شرقی ایران است.

آبشارهای عجیب ایران + تصاویر آبشار «ورواو» کرمان

بلندترین آبشار آپارتمانی

آبشار ریژآو، ریجاب یا پیران در شمال غربی شهر ریژآو در شهرستان سرپل ذهاب کرمانشاه قرار دارد که از بالا به روستای ژالکه و از پایین به روستای پیران می‌رسد. این آبشار ۳ طبقه است و تقریبا بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ متر ارتفاع دارد که به دلیل شیب کم این طبقات آن را به آپارتمان شبیه کرده. به همین دلیل آبشار ریجاب کرمانشاه بلندترین آبشار آپارتمانی ایران و خاورمیانه محسوب می‌شود.

آبشارهای عجیب ایران + تصاویر آبشار «ریجاب» کرمانشاه

طولانی‌ترین آبشار

وقتی نوبت به طول آبشار برسد، باید از «آتشگاه»‌ بگوییم؛ آبشاری در شهرستان لردگان در چهارمحال و بختیاری که به عنوان طولانی‌ترین آبشار ایران شناخته شده است. این آبشار 3 کیلومتر طول دارد و حتی به آن آبشار مینیاتوری ایران هم می‌گویند، زیرا به دره‌ای می‌ریزد که با پستی و بلندی‌های خود آبشارهای کوچک متعددی را ایجاد می‌کند که یکی از بی‌نظیرترین‌ترین جلوه‌های طبیعت را به وجود می‌آورد.

آبشارهای عجیب ایران + تصاویر آْبشار «آتشگاه»‌ چهارمحال و بختیاری

ترسناک‌ترین آبشار

می‌گویند ترسناک‌ترین آبشار ایران است. نامش هم عجیب است؛ «آب‌ملخ». این آبشار در شهرستان سمیرم استان اصفهان قرار دارد که ترکیبات خاص موجود در آب آن، تمام ملخ‌های مهاجم را درجا نابود می‌کند. روستای منطقه و چشمه آبشار هم به همین علت آب ملخ نام گرفته‌اند. اهالی روستا حتی می‌گویند سال‌ها قبل، وقتی مزارع گندم روستاهای اطراف مورد تهاجم ملخ‌ها قرار گرفت، از آب این چشمه بزرگ برای دفع آفت استفاده کردند.

آبشارهای عجیب ایران + تصاویر آبشار «آب‌ملخ» اصفهان

آبشار نیم‌ساعته

تصور شما از آبشار یک جریان دائمی آب از بلندی است؟ درست است و همین باعث شده آبشار بازفت عجیب باشد. این آبشار هر نیم ساعت یک بار قطع و دوباره وصل می‌شود. یک چشمه یا در واقع مخزن آب در بالادست آبشار در دل کوه قرار داره و آب از چند ورودی به آن وارد می‌شود. وقتی سطح آب بالا می‌آید به دلیل جاذبه مدتی سرازیر می‌شود که این آبشار نیم‌ساعته را خلق می‌کند.

آبشارهای عجیب ایران + تصاویر آبشار «نیم‌ساعته» چهارمحال و بختیاری

عروس آبشارها

آبشار «آب سفید» یا به گویش لری «اواسبید» را با عنوان عروس آبشارهای ایران هم می‌شناسند. آبی که از ارتفاع تقریبا 70 متری روی صخره‌ها می‌ریزد، حباب‌های سفیدی روی صخره‌ها می‌سازد که رنگ سفید رنگی به آبشار می‌دهد و به همین خاطر به آب سفید معروف شده. آب این آبشار از دل تونلی در دل یک کوه سنگی بیرون می‌آید و به رودخانه رودبار لرستان می‌ریزد و دست آخر هم به دز می‌پیوندد.

آبشارهای عجیب ایران + تصاویر آبشار «آب سفید» لرستان

آبشار یخی

آبشارهای یخی در زمستان کم نیستند، اما ما شما را با یک آبشار یخی در لاریجان آشنا می‌کنیم که کل سال یخ زده و به همین دلیل هم به «یخی» مشهور شد در حالی که نامش «نوا» است. در فصل تابستان، هر روز بر اثر تابش آفتاب حدود ظهر دمای هوا به بالای صفر می‌رسد و به دنبال آن آب بسیار کمی جاری می‌شود و در حدود ۴ بعد از ظهر، دمای هوا به زیر صفر می‌رسد و یخ ذوب شده دوباره منجمد می‌شود و به‌این ترتیب آبشاری یخی پدید می‌آید که همواره یخ زده‌است.

آبشارهای عجیب ایران + تصاویر آبشار «نوا» مازندران

وحشی‌ترین آبشار ایران

آبشار «کِرِدیت» معروف به وحشی‌ترین آبشار ایران در شهر جونقان در چهارمحال و بختیاری قرار دارد. برای تماشای این آبشار در نزدیکی انتهای تنگه درکش ورکش و قبل از ورود به تونل‌ها، در سمت چپ جاده، مسیر پاکوبی قرار دارد که با یک شیب تند به پایین دره می‌رود. با دقایقی پیمایش در این مسیر پاکوب، آبشار خشن و مهیبی در انتهای دره نمایان می‌شود. به علت شیب زیاد، ادامه مسیر به سمت پایین دره، خطرناک است.

آبشارهای عجیب ایران + تصاویر آبشار «کِرِدیت» چهارمحال و بختیاری

آبشار سه‌قلو

آبشار سه‌قلوی «طوف کما» در دامنه‌های ارتفاعات تاراز در جنوب غربی روستای کیکاوس استان چهارمحال و بختیاری و در شرق روستای موری استان خوزستان واقع شده است. آبشار «طوف کما» یک آبشار سه قلو است که حدود ٧۰ متر ارتفاع دارد. آبی که از سه قسمت مجزا از ارتفاعات بلند به پایین می‌ریزد در پایین آبشار با هم یکی شده و مجددا آبشار دیگری را در پایین دست تشکیل می‌دهد.

آبشارهای عجیب ایران + تصاویر آبشار «طوف کما» چهارمحال و بختیاری

پر آب‌ترین آبشار

این آبشار در منطقه حفاظت شده سبزکوه در چهارمحال‌وبختیاری واقع شده که بیش از ۵۴ هزار هکتار مساحت دارد. آبشار کرودیکن یا آبشار تنگه زندان به عنوان بکرترین و پر آب‌ترین آبشار ایران شناخته می‌شود. کرودیکن در زبان مردم محلی به معنای مه و دود است و به همین دلیل این آبشار علاوه بر آبشار کرودیکن به آبشار دودی نیز معروف است، زیرا بعد از سرازیر شدن آب از صخره بعد از برخورد با سنگ‌ها، به رنگ سفید و به شکل مه درمی‌آید.

آبشارهای عجیب ایران + تصاویر آبشار «کرودیکن» چهارمحال و بختیاری

نظر شما