شناسهٔ خبر: 67256951 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

چگونه جاروبرقی را تمیز کنیم؟

تمیز کردن وسایل برقی خانه علاوه بر اینکه گردوغبار را از آن پاک می‌کند و ظاهر آن را زیباتر نشان می‌دهد، به افزایش طول عمر آن نیز کمک می‌کند.

صاحب‌خبر -

تمیز کردن وسایل برقی خانه علاوه بر اینکه گردوغبار را از آن پاک می‌کند و ظاهر آن را زیباتر نشان می‌دهد، به افزایش طول عمر آن نیز کمک می‌کند. جاروبرقی در معرض کثیفی‌های روی زمین و پرز فرش و گردوغبار است و این گردوخاک هر بار هم روی جاروبرقی می‌نشیند و هم وارد آن می‌شود.

تمیز کردن کیسه جاروبرقی

هر چند ماه یک بار باید کیسه جاروبرقی را خارج کرده محتوای آن را خالی کنیم و خود کیسه را تمیز کنیم. استفاده از کیسه جاروبرقی با کیسه پر، عمر آن را کوتاه خواهد کرد و جاروبرقی زودتر خراب خواهد شد.

تمیز کردن لوله‌ها و فیلتر جاروبرقی

لوله‌ها و فیلتر جاروبرقی را نیز فراموش نکنید؛ حتما باید آنها را تمیز کنید. اگر لوله جاروبرقی یک بار مصرف است؛ هر ۶ ماه یک بار آن را تعویض کنید.

فیلتر را باید آب ولرم و شوینده بشویید.

نکته مهم: در هنگام تمیز کردن موتور جاروبرقی فقط گردوخاک روی آن را تمیز کنید و به هیچ وجه نباید از آب استفاده کنید. مراقب باشید آب به هیچ عنوان داخل جاروبرقی برود.

زمان تمیز کردن جاروبرقی

افراد به دفعات مختلف از جاروبرقی استفاده می‌کنند. ممکن است شما منزل بزرگی داشته باشید و هر روز خانه را جاروبرقی بکشید یا منزل کوچکی داشته باشید و فقط ماهی ۲ بار آن را جاروبرقی بکشید. پس زمان مشخصی برای تمیز کردن جاروبرقی وجود ندارد. پس چگونه زمان تمیز کردن جاروبرقی را تشخیص دهیم؟ زمانی که مکش جاروبرقی کم شد باید کیسه آن را خالی کنید. پس از خالی کردن کیسه جاروبرقی، افزایش شدت مکش جاروبرقی شما را متعجب خواهد کرد.

تمیز کردن محفظه جاروبرقی اگر به درستی انجام نشود باعث خرابی آن خواهد شد.

مراحل تمیز کردن جاروبرقی

مرحله اول) تمیز کردن دسته جاروبرقی و سایر قطعات جانبی

ابتدا جاروبرقی را از برق بکشید. سپس خرطومی جاروبرقی، لوله تلسکوپی، لوازم جانبی مانند سری پارویی و سری‌ مختلف را از دستگاه جدا کنید.

وسایل موردنیاز برای تمیز کردن قطعات جانبی جاروبرقی

  • یک وان نسبتاً بزرگ
  • آب ولرم
  • مقداری مواد ضدعفونی‌کننده
  • یک دستمال تمیز و خشک

نحوه تمیز کردن لوله و سایر لوازم جانبی جاروبرقی

برای تمیز کردن جاروبرقی و لوازم جانبی آن ابتدا همه قطعات موردنظر را داخل آب ولرم بریزید و با کمی مواد ضد‌عفونی‌کننده آن‌ها را بشویید.

سپس قطعات را از آب بیرون کرده و با دستمال سطح بیرونی آن‌ها را خشک کنید. همچنین باید برای خشک‌شدن داخل این قطعات، آن‌ها را به‌صورت ایستاده به دیوار تکیه دهید تا آب از داخل آن‌ها خارج شود.

تمیز کردن جاروبرقی

مرحله دوم) تخلیه کیسه جاروبرقی یا تعویض پاکت

نظافت کیسه دستگاه، مرحله بعدی تميز کردن جاروبرقي است. در بسیاری از مواقع علت خاک دادن جاروبرقی، پر بودن کیسه آن است. البته این کیسه‌ها را فقط باید بعد از پر شدن، تعویض کنید. برای تعویض پاکت یکبار مصرف جاروبرقی باید مراحل زیر را قدم‌به‌قدم انجام دهید:

  • ابتدا دستگاه را خاموش کنید.
  • لوله‌خرطومی را از بدنه جدا کنید.
  • درب جاروبرقی را باز کنید.
  • سپس دهانه پاکت را با دست محکم بگیرید به‌صورت خشابی آن را از جای خود خارج کنید.
  • کیسه پر را به درون سطل‌آشغال بیندازید.
  • سپس پاکت جدید را از پلاستیک خود خارج کنید.
  • دهانه پاکت جدید را با یک‌دست خود محکم بگیرید و به‌صورت کشویی در محل مخصوص آن فشار دهید.

در این مرحله از تمیز کردن جاروبرقی بعد از قراردادن پاکت داخل جاروبرقی، باید از محکم ‌بودن آن مطمئن شوید و کمی فضای خالی در کیسه ایجاد کنید تا گردوخاک به‌راحتی درون کیسه قرار بگیرد

تمیز کردن کیسه‌ جاروبرقی

برخی از جاروبرقی‌ها دارای کیسه‌های دائمی هستند. البته بهتر است بگویم که این کیسه‌ها به‌‎‌دلیل جنسی که دارند، چند بار مصرف هستند و تمیز کردن آن‌ها دشواری‌های خاص خودش را دارد. در ادامه مراحل شستن کیسه جاروبرقی دائمی را بیان کرده‌ایم، بنابراین اگر جاروبرقی شما دارای کیسه دائمی است مراحل زیر را قدم‌به‌قدم انجام دهید:

  • ابتدا دستگاه را از برق بکشید
  • لوله‌خرطومی را از بدنه آن جدا کنید، تا درب دستگاه به‌راحتی باز شود.
  • کیسه دستگاه را به‌آرامی از محل خود خارج کنید و آشغال‌های آن را داخل سطل زباله بریزید.
  • سپس به کمک یک مسواک آشغال‌ها چسبیده به آن را جدا کنید.
  • در هوای آزاد کیسه را بتکانید تا گردوخاک و آشغال‌های ریز داخل آن تخلیه شوند.
  • سپس کیسه تمیزشده را در دستگاه نصب کنید و درب جاروبرقی را ببندید.

شستن کیسه جاروبرقی دائمی باید به‌صورت مستمر انجام شود و فقط مخصوص زمان تمیز کردن جاروبرقی نیست. زیرا احتمال دارد پاکت بیش‌ازحد پر شود و مشکلات مختلفی را برای دستگاه شما ایجاد کند.

تمیز کردن جاروبرقی

مرحله سوم) چگونه فیلتر جاروبرقی را تمیز کنیم؟

این مرحله مهم‌ترین و حساس‌ترین مرحله تمیز کردن جاروبرقی است. زیرا فیلتر جاروبرقی وظیفه تصفیه هوای ورودی از خرطومی به موتور را دارد. اگر فیلتر کثیف باشد، گردوخاک وارد موتور می‌شود و در نتیجه آسیب‌ جدی به آن وارد می‌کند.

برای تمیز کردن فیلتر جاروبرقی ابتدا شما باید بررسی کنید که نوع فیلتر در دستگاه شما از نوع یک‌بارمصرف است یا دائمی؟ اگر فیلتر جاروبرقی شما یکبار مصرف است، باید بعد از 6 ماه استفاده از جاروبرقی، آن را با نمونه اصل خود تعویض کنید. اما اگر فیلتر جاروبرقی از نوع دائمی باشد، مراحل زیر را برای تمیز کردن آن انجام دهید:

  • ابتدا درب جاروبرقی را بازکرده و فیلتر پیدا کنید (فیلتر بین موتور و کیسه است)
  • فیلتر جاروبرقی را به‌آرامی به سمت بالا بکشید تا از جای خود خارج گردد.
  • فیلتر را به کمک مقداری آب ولرم و شوینده تمیز بشویید. همچنین برای تمیز شدن پره‌ها می‌توانید از یک مسواک یا شانه نرم کمک بگیرید.
  • اجازه دهید فیلتر کاملاً خشک شود. بهتر است فیلتر را در هوای آزاد و با نور ملایم قرار دهید.
  • پس از خشک‌ شدن فیلتر، آن را به‌جای خود بازگردانید و درب جاروبرقی را محکم ببندید.

تمیز کردن جاروبرقی

مرحله چهارم) تمیز کردن موتور جاروبرقی

پس از گذراندن ۳ مرحله قبل، به تمیز کردن موتور جاروبرقی رسیدیم. خاک گرفتن موتور جاروبرقی، این قطعه را دچار مشکل می‌کند و توصیه می‌کنیم برای تمیز کردن جاروبرقی در خانه دفترچه راهنمای دستگاه را مطالعه کنید؛ زیرا شستن موتور جاروبرقی باید به طور کاملاً اصولی انجام شود.

به همین دلیل بهتر است برای نظافت موتور جاروبرقی فقط گردوخاک روی آن را تمیز کنید و مراقب باشید که آب به درون جاروبرقی به‌هیچ‌عنوان نفوذ نکند.

تمیز کردن جاروبرقی

مرحله پنجم) تمیز کردن غلتک جاروبرق

در این مرحله تمیز کردن جاروبرقی، شما می‌توانید قطعه پارویی جاروبرقی را با مقداری آب ولرم و شوینده کاملاً تمیز کنید و آشغال‌های درون آن را بیرون بکشید. ولی باز هم ممکن است تکه‌های نخ یا مو به‌دور برس‌های پارویی بچسبند و به‌راحتی از آن خارج نشوند.

برای تمیز کردن این قسمت شما می‌توانید از یک قیچی کوچک و تیز کمک بگیرید. البته توجه داشته باشید که در فرایند جداسازی آشغال‌ها از برس، به جاروبرقی و قطعات آن هیچ آسیبی وارد نشود.

تمیز کردن جاروبرقی

مرحله ششم) تمیز کردن بدنه جاروبرقی

پس از این که محفظه داخلی و وسایل جانبی جاروبرقی را تمیز کردیم، بالاخره به بدنه بیرونی جاروبرقی رسیدیم. در این مرحله از تمیز کردن جاروبرقی به کمک یک دستمال کاملاً خشک بدنه جاروبرقی را تمیز کنید. در صورت وجود لکه روی بدنه بیرونی جاروبرقی، از شیشه‌پاک‌کن استفاده نماید.

تمیز کردن جاروبرقی

 

برچسب‌ها:

نظر شما