حجت الله الماسی، با بیان اینکه مهمترین مولفههای مورد ارزیابی جهش تحصیلی دانشآموزان ارزیابیهای هوش، شخصیت، آمادگی جسمی، عاطفی، روانی، بالینی و در نهایت عملکرد تحصیلی آن هاست افزود: تمامی فرآیندهای جهش تحصیلی به صورت سامانهای و بر اساس مفاد مندرج در شیوه نامه ارسالی از ثبت درخواست در سامانه سیدا توسط مدیر مدرسه شروع و پس از آن با انجام فرایندهای مربوطه توسط اولیا در سامانه سیرت نوبتگیری انجام میشود.
وی با بیان اینکه دانشآموزان در صورت موفقیت در ارزیابیهای هوش و بالینی برای شرکت در آزمون پایه تحصیلی به مدرسه معرفی میشوند ادامه داد: اولیای دانشآموزان به شناخت درست از توانمندیهای فرزندان خود و پرهیز از درخواست جهش تحصیلی که مبتنی بر نیاز واقعی فرزندشان نیست، توجه کنند.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور با بیان اینکه جهش تحصیلی در مواردی مـضر فرآیندهای رشد تحولی دانشآموزان میشود ادامه داد: اولیای اعتماد راسخ به ارزیابیهای صورت گرفته در مراکز جامع سنجش داشته باشند و از انجام ارزیابیهای خارج مدرسهای و از ورود به مراکزی که مدعی آمادهسازی دانشآموزان برای قبولی در آزمون جهش تحصیلی هستند، پرهیز کنند.
گفتنی است متقاضیان برای ثبتنام باید به سامانه my.medu.ir مراجعه کنند.
جهش تحصیلی در دوره ابتدایی انجام میشود و جهش از پایههای دوم به چهارم، سوم به پنجم و چهارم به ششم امکانپذیر است.
خانوادههایی که فکر میکنند فرزندشان دارای استعداد و توانایی است میتوانند موضوع جهش تحصیلی را با مدیر مدرسه مطرح کنند.
جهش تحصیلی فقط یکبار امکانپذیر است و جهش برای بار دوم مشروط به رای کمیسیون (منطقه آموزش و پرورش) و سایر مقررات است.
دانشآموزان باید از تمام دروس آن پایه و پایههای قبل، سطح پیشرفت «خیلی خوب» را کسب کرده باشند.
نظر شما