شناسهٔ خبر: 67256689 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

تاثیر فرهنگ بر خزانه هیجانی افراد / تجربه بیشتر هیجان‌ها در تعامل با دیگران است

عضو سازمان روان‌شناسی کشور با بیان اینکه بسیاری از هیجان‌ها از تعامل اجتماعی و بستر فرهنگی سرچشمه می‌گیرد، گفت: افراد هنگامی که با دیگران تعامل برقرار می‌کنند، در مقایسه با زمانی که تنها هستند، هیجان بیشتری را تجربه خواهند کرد.

صاحب‌خبر -

حسین روزبهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به تأثیر فرهنگ یک جامعه بر بروز هیجانات افراد اظهار کرد: بسیاری از متخصصان اعتقاد دارند که هیجان پدیده‌ای خصوصی، زیستی و دوران روانی نیست و در عوض آن‌ها باور دارند که بسیاری از هیجان‌ها از تعامل اجتماعی و بستر فرهنگی سرچشمه می‌گیرد.

وی با بیان اینکه افرادی که ساختار فرهنگی هیجان را بررسی می‌کنند، اعتقاد دارند که اگر فرهنگی که افراد در میان آن زندگی می‌کنند، تغییر کند، خزانه هیجانی افراد نیز تغییر خواهد کرد، افزود: مهم‌ترین منبع ارتباطات هیجانات روزمره، دیگر افراد محسوب می‌شوند.

دکترای روانشناسی و عضو سازمان روان‌شناسی کشور تصریح کرد: افراد هنگامی که با دیگران تعامل برقرار می‌کنند، در مقایسه با زمانی که تنها هستند، هیجان بیشتری را تجربه خواهند کرد و دیگران نه تنها موجب می‌شوند که هیجان‌ها در افراد ایجاد شوند، بلکه به‌طور غیرمستقیم از طریق اشاعه هیجان نیز بر آن‌ها تأثیر می‌گذارند.

روزبهانی با بیان اینکه اشاعه هیجان به معنای گرایش به تقلید خودکار از دیگران و هماهنگ کردن جلوه‌ها، آواگری‌ها و حرکات بدن با آن‌ها و در نتیجه دستخوش هیجان شدن است، ادامه داد: هنگام داشتن تعاملات اجتماعی، افراد نه تنها خود را در معرض تأثیر اشاعه هیجان قرار می‌دهند، بلکه در موقعیت گفت‌وگویی قرار می‌گیرند که برای آن‌ها فرصتی اجتماعی در گفت‌وگوهای هیجانی را پدید می‌آورد.

وی گفت: در واقع هنگامی که افراد در هیجان سهیم می‌شوند، می‌توانند حمایت یا کمک را نیز فراهم کنند؛ شنونده همدل می‌تواند پاسخ‌های کنار آمدن را تقویت کند، به تجربه هیجان معنا دهد و خودپنداره را نیز تاکید کند.

عضو سازمان روان‌شناسی کشور با بیان اینکه بشر از طریق سهیم شدن در هیجانات روابطی را که برای زندگی حیاتی هستند برقرار می‌کند و آن‌ها را نگه می‌دارد، خاطرنشان کرد: دیگر افراد و فرهنگ‌ها به بشر درباره علل ایجاد هیجان، نحوه و زمان بروز هیجانات و کنترل هیجان‌ها را آموزش می‌دهند.

نظر شما