شناسهٔ خبر: 67256680 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

قهرمانان جام در یک دهه اخیر؛

استقلال ناکام‌ترین فینالیست حذفی!

محرم یا مورایس، کدام یک به اولین جام خود خواهند رسید؟

صاحب‌خبر -

به گزارش ورزش سه، سرانجام استادیوم آزادی به عنوان میزبان فینال جام حذفی انتخاب شد تا برای سومین سال پیاپی قهرمان جام در تهران مشخص شود. یک طرف میدان سپاهانی‌ها به دنبال شکستن طلسم یازده ساله قهرمانی در این جام هستند و طرف مقابل تیم با انگیزه مس تحت هدایت محرم نویدکیا اسطوره باشگاه سپاهان، بدنبال اولین قهرمانی است. به بهانه این فینال جذاب بد نیست نگاهی به قهرمانان یک دهه اخیر جام حذفی بیاندازیم:

ذوب آهن 3-1 نفت تهران
رقابت رفقای دیرینه یعنی منصوریان و گل محمدی در نهایت با برتری شاگردان یحیی به پایان رسید تا نفت بعد از لیگ، شانس قهرمانی در جام حذفی را در یک فصل باشکوه از دست بدهد. گلزنان ذوب در این بازی حدادی‌فر، رجب زاده و کاوه رضایی بودند و تک گل نفت نیز توسط وحید امیری به ثمر رسید.

استقلال 1 (۴)- (۵) 1 ذوب آهن
در حالی که استقلال با وجود شانس قهرمانی در لیگ در نهایت سوم شد، هواداران این تیم امید زیادی به کسب قهرمانی در جام حذفی با مظلومی داشتند اما کار سختی مقابل مدافع عنوان قهرمانی داشتند. این بازی با گل زود هنگام ذوبی‌ها

نفت تهران 1-0 تراکتور
تفت و تراکتور در حالی به فینال رسیدند که از شرایط چندان خوبی برخوردار نبودند. تراکتور به علت پنجره بسته و نفت با مشکلات مالی شدید، چاره‌ای جز برد برای پایان خوش فصل نداشتند و در پایان نفتی‌ها با هدایت علی دایی و با تک گل شهباززاده در ثانیه‌های آخر به قهرمانی رسیدند و دست امیر قلعه نویی از رسیدن به این جام کوتاه ماند.

استقلال 1-0 خونه به خونه
آبی‌های پایتخت تحت هدایت وینفرد شفر آلمانی در نخستین فصل حضورش در این تیم به فینال رسیده بودند و برای قهرمانی باید از پس تیم سرسخت خونه به خونه تحت هدایت دراگان اسکوچیچ می‌گذشتند. اتفاقی که در نهایت با تک گل مامه تیام رخ داد و استقلال قهرمان مسابقات شد. این آخرین قهرمانی استقلال در جام حذفی به حساب می‌آید.

پرسپولیس 1-0 داماش 
برد میلی متری پرسپولیس مقابل سپاهان در نیمه نهایی، این تیم را در آستانه قهرمانی جام حذفی بعد از ۸ سال قرار داد. رقیب سرخپوشان در این فینال تیم داماشی بود که از لیگ دو به دیدار نهایی مسابقات رسیده بود.
این بازی در نهایت با تک گل علیپور به سود شاگردان برانکو به پایان رسید تا پروفسور قرمزها حسرت قهرمانی در هیچ جام داخلی ای را نداشته باشد.

استقلال 2-3 تراکتور
بعد از دو سال شاهد یک فینال تمام لیگ برتری در جام حذفی بودیم. استقلال که با شکست دادن پرسپولیس راهی این دیدار شده بود، در همان نیمه نخست با دریافت سه گل قافیه را به حریف باخت تا دو گل قایدی و مطهری در نیمه دوم نیز برای فرهاد مجیدی کارساز نباشد و جام به ساکت الهامی و تراکتور برسد.

استقلال 0 (۲)-(۴)0 فولاد
استقلال برای جبران شکست تلخ مقابل تراکتور، رقبای سرسختی ازجمله پرسپولیس را از پیش رو برداشت اما به سد محکمی به نام فولاد برخورد کرد. فولادی که در طول ۱۲۰ دقیقه موقعیت چندانی به آبی‌ها نداد تا قهرمان مسابقات در ضربات پنالتی مشخص شود. در ضربات پنالتی درخشش فروزان و بی دقتی فرشید اسماعیلی، حکم قهرمانی شاگردان نکونام را امضا کرد تا استقلال برای دومین فصل متوالی نایب قهرمان شود.

نساجی 1-0 آلومینیوم
نساجی و آلومینیوم با شکست دادن استقلال و پرسپولیس راهی فینال شدند و برای قهرمانی در ورزشگاه آزادی باید به مصاف هم می‌رفتند. نبردی که در آخر با تک گل مهرداد رضایی به سود شاگردان الهامی پایان یافت و نساجی به اولین قهرمانی جام حذفی رسید.

استقلال 1-2 پرسپولیس
چه چیزی جذاب تر از اینکه بعد از نزدیک به سی سال شاهد برگزاری شهرآورد در فینال جام حذفی باشیم. این بازی جذاب با گل ترابی در نیمه نخست پایان یافت و تا آخرین دقایق بازی هم پابرجا ماند اما گل دقیقه ۱۰۰ مرادمند کار را به وقت های اضافه کشاند.

دروقت‌های اضافه اما این امید عالیشاه بود که با کاشته استثنایی خود، گل قهرمانی سرخپوشان را به ثمر رساند تا تعداد قهرمانی‌های پرسپولیس و استقلال در این جام برابر شود.

نظر شما