شناسهٔ خبر: 67256397 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

مسئله جمعیت جزو مولفه‌های قدرت یک کشور محسوب می‌شود

صاحب‌خبر -
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین قاسم الهیاری عضو شورای شهر قزوین در مراسم تجلیل از برگزبدگان هفته جمعیت، هفته ازدواج و همچنین پویش خواهر برادری که صبح ۲۷ خردادماه در سالن مولانای مجتمع فرهنگی هنری ارشاد قزوین برگزار شد، ضمن عرض تبریک به خانواده‌هایی که یا به خاطر ازدواج و یا به دلیل فرزندآوری و پویش خواهر برادری میزبانشان هستیم عنوان داشت: امروز مسئله جمعیت تبدیل به یک بحران جدی در کشور شده است و اکنون موضوع جمعیت جزو اولویت‌های کشورمان است چرا که مسئله جمعیت جزو مولفه‌های قدرت یک کشور محسوب می‌شود.

الهیاری افزود: همانطور که دیدیم در سال‌های گذشته هجومی که از جانب کشورهای دیگر به کشور ما در موضوعات فرهنگی و از جمله جمعیت شد، سبب شده است که این مسئله امروز به عنوان یک چالش مطرح گردد.

وی ادامه داد: اکنون نسلی که در گذشته هر یک تعداد زیادی خواهر و برادر داشتند به فرزند کمتر زندگی بهتر رسیده است و در نهایت به تک فرزندی معتقد است و متاسفانه برخی افراد در سطوح سلبریتی‌های جامعه عنوان می‌کنند که ما با حیوانات خانگی جای فرزند نداشته‌مان را پر می‌کنیم.

این مقام مسئول گفت: کشورهای غربی این موضوع را حدود ۳۰ سال پیش سعی کردند در کشور ما جا بیندازند در صورتی که می‌بینیم مردمان آنها و اغلب سلبریتی‌هایشان مثلا رونالدوی فوتبالیست در ۳۸ سالگی چهار پنج فرزند دارد.

این عضو شورای شهر قزوین خاطرنشان کرد: متاسفانه خود مسئولین کشور نیز در مقطعی با ترویج فرزند کمتر زندگی بهتر، فرزند سوم به بعد را از دریافت خدمات رایج دولتی همچون بیمه و کوپن و‌... محروم کردند و از طریق فیلم و رسانه و ... موضوع جمعیت را موضوعی ضد فرهنگ قلمداد کردند و ازطریق این ضریب زدنهای متولیان فرهنگی، اکنون آسیب بزرگی به بار آوردند.

وی با بیان اینکه موضوع جمعیت راهکاری فرهنگی دارد، خاطرنشان کرد : مردم امروزه اغلب دلیل اصلی عدم فرزندآوری را مشکلات اقتصادی بیان می‌کنند در صورتیکه وقتی این موضوع و این دلیل در کشورهایی که نرخ رشد جمعیتشان در دنیا بالاترین نرخ رشد جمعیت است، مطرح نیست؛ مثلا در منطقه غرب آسیا بالاترین نرخ رشد جمعیت برای یمن است که جز فقیرترین کشورهای دنیا است و دوم افغانستان است که آن نیز وضع اقتصادی مطلوبی ندارد.

 وی تاکید داشت : مسئله جمعیت موضوعی کاملاً فرهنگی است و ما باید نگرش‌ها را در حوزه جمعیت تغییر دهیم.

الهیاری یاداور شد: خوشبختانه با سیاست ها و اقداماتی که در طی یکی دو سال اخیر در حوزه جوانی جمعیت صورت گرفته، شیب نزول منفی جمعیت حداقل از منفی در حال نزدیک شدن به صفر است و این مطلوب است اما کافی نیست و باید این روند را تقویت کنیم تا کشور داخل سیاهچاله جمعیتی نیفتد؛ چرا که در صورت گرفتاری، برای خروج از این سیاهچاله باید ۵۰ سال تلاش کنیم و البته امیدواریم با سیاست‌های تشویقی که ایجاد می‌گردد، این اتفاق نیفتد.

 وی در پایان ضمن تشکر از برگزارکنندگان این برنامه ابراز امیدواری کرد که اینگونه جلسات مشوقی باشد برای همه کسانی که در حوزه خانواده و جمعیت فعالیت می‌کنند و سبب تغییر در نگرش مردم به حوزه جوانی جمعیت چه درخصوص ازدواج و چه درخصوص فرزند آوری گردد.


۱۱
۱۰
۹

نظر شما