شناسهٔ خبر: 67255050 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

زاکانی:

تراکم فروشی در شهر نداشتیم/ ما ادبیات شهرداری را تغییر دادیم

زاکانی: نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما درآمدهایمان ریالی است اما هزینه کردمان نسبتی با دلار دارد و مناسبات کشور برهم ریخته است فساد اقتصادی موضوع دیگری است که با آن مواجه هستیم عده ای سر چشمه نشسته اند و استفاده می کنند مردم حق دارند اعتراض کنند که چرا برای ما نیست و برای عده ای خاص هست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا علیرضا زاکانی در میزگرد اقتصادی گفت: شرایط کشور شرایطی است که نیاز به تحول دارد تحول در راستای توسعه عدالت و ارتقای کشور. دیشب بیانم این بود در مناظرات که ما ۴ سرفصل را تاکید می کنیم اول آزاد سازی اقتصاد از کمند ارز و دلار و توجه و تقویت ارزش پول ملی . یعنی پول ملی را هم برای قیمت گذاری و هم سرمایه و خرید استفاده کنیم نکته دوم جهش تولیدوجلوگیری از خام فروشی بر پایه دانش و علم برای ایجاد ارزش افزوده ویژه در محصولات که اساسا تحریم پذیر نیست. مشارکت سوم نکته سوم است برای ایجاد حاکمیت مردم بر اقتصاد و توجه به خصوصی سازی درست و چالاکی دولت و عبرت گرفتن از مشکلاتی که اتفاق افتاده است نکته چهارم خلق ثروت همراه با توزیع عادلانه ثروت است مردم حاکم و شریک هستند و از این وضعیت سود می برند.

وی ادامه داد: تورم، گرانی و عدم ثبات در قیمت ها یک مشکل است، مردم شب می خوابید صبح بیدار می شوند ومی بینند یک اتفاق دیگری افتاده است کوچک شدن سفره مردم و گرفتن توان مردم در اقتصاد مشکل دیگر مردم است. ۴۱ درصد از سبد خانوار مسکن و امورات مرتبط با مسکن را به خود اختصاص داده است و داشتن مسکن یک آرزو شده است. بیکاری جوانان و مشکل سلامت که در کنار درد داشتن بیماری، درد بی پولی هم وجود دارد و وخانواده ها سقوط کرده و به زیر خط فقر می روند. ما درآمدهایمان ریالی است اما هزینه کردمان نسبتی با دلار دارد و مناسبات کشور برهم ریخته است فساد اقتصادی موضوع دیگری است که با آن مواجه هستیم عده ای سر چشمه نشسته اند و استفاده می کنند مردم حق دارند اعتراض کنند که چرا برای ما نیست و برای عده ای هست.

وی ادامه داد: ناترازی انرژی و بدهی دولت به بانک ها و صندوق ها اساسا کمر دولتها را می شکند. نقدینگی ما نسبت به سایر کشورها زیاد نیست اما سرگردان هستند. تحریم دشمنان ما یک عاملی است که بخش زیادی از عوامل روانی را به خود اختصاص می دهد. البته روز به روز اثر آن کمرنگ تر می شود. من معتقد بودم عرضه و تدبیر افراد برای این بند لازم است و گرنه دشمن از خباثت خود دست برنمی دارد. برای رسیدن به رشد ۸ درصد سرمایه گذاری داخلی و خارجی نیاز دارد.

وی با تاکید براینکه کشور دچار بن بست نیست، گفت: عمده مشکلات ما مربوط است به تجویزهای غلطی که صورت گرفته است چه تجویزهایی که از خارج ازکشور بیگانگان برای ما می گیرند و تجویزهایی که در داخل خریدار دارد. در دهه ۷۰ یادمان نرفته است که چه تجویزهایی صورت گرفت و اوج این بی تدبیری در دهه ۹۰ رقم خورد.

زاکانی تصریح کرد: در دولت سیزدهم شهید رییسی ترمز دستی این وضعیت را کشید ما در برخی از شاخص ها بهتر شدیم اما کار برای تحول بسیار زیاد است و ضرورت دارد که یک کار جدی و اساسی صورت بگیرد در خصوص جهش تولید با مشارکت مردم باید اولا به مردم اعتماد کنیم و بخش خصوصی را درگیر کارها کنیم تعاونی ها را اصل قرار دهیم ما نیازمند به مشارکت و سرمایه گذاری هستیم. دهه ۹۰ دهه سیاهی برای ما بود نرخ سرمایه گذاری ما در آنجا منفی شد و از جیب مردم خوردیم و از بانک ها خوردند ودست اندازی کردند و کاری کردند که سفره مردم تنگ تر شود مردم در بورس بیچاره شدند. ارز در دولت آقای روحانی تقریبا ده برابر شد و این تعریف کار کارشناسی دارد که چقدر قشنگ می تواند به ما دیکته کند و ما هم پیاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه باید نقدینگی هدایت شود، خاطرنشان کرد: مشکل ۴۱ درصد از سبد خانوار که در تهران بیش از این است را ما قائل هستیم با کمک مردم می توانیم حل کنیم. دولت می تواند تدبیر کند و تصمیم بگیرد. راه اقتصادی کشور ایجاد استقلال اقتصادی در حوزه مسائل مختلف در کشور است از جمله امنیت غذایی. تولید در کشور مظلوم است هم تولید کننده و هم مصرف کننده هر دو آسیب می بیند و سایر سطوح از جمله توزیع کنندگان و صادر کنندگان که درست کار می کنند آسیب می بینند اما عده ای هم بر سر این سفره نشسته اند و سود می کنند. اصلاح یارانه ها در زنجیره تولید بحث دیگر ما است. تجربه موفق دولت آقای رییسی همین کار است که در نان کرد اما به انتها نرسید. شفافیت و هوشمندسازی  وبرخورد با دانه درشت ها از دیگر اقدامات است. 

وی با اشاره به اقداماتی که در دوره مدیریت خود در شهرداری تهران انجام داده است، گفت: ما در شهرداری خرید مان را از بورس انجام دادیم با دانه درشته ها برخورد کردیم بدون اینکه سر و صدایی بکنیم .خنثی سازی تحریم اگر صورت نگیرد نمی توان تحریم را ملغی کرد و این مسیر خودش را دارد و تجربه در این زمینه مشخص است.  ما در چین مطالبات را نقد کردیم تحریم را خنثی کردیم و جذب سرمایه گذاری کردیم. لذا هم تحریم را دور زدیم و هم کمر تحریم را شکستیم و اساس آن این بود که پول وفناوری را در داخل کشور داشته باشیم. 

زاکانی خاطرنشان کرد: بانک ها مدعی بودند که از شهرداری تهران طلب دارند امکان برای کشور وجود دارد بانک ها دچار مشکل هستند و مردم را دچار مشکل می کنند. یا باید بانک ها خودشان را اصلاح کنند و یا باید انحلال صورت گیرد. شرکت های بانکی رانت می گیرند و می توان به بهترین وجه می تواند این موضوعات را دنبال کرد بانک نباید بنگاه داری کند و باید به سمت اختصاصی شدن خاص برود و باید بتواندخدمات ادامه دهد. دخالت های دولت و حرکت های دستوری پدر بورس را درآورده است. ناترازی انرژی موضوع بعدی است. ما می توانیم تحول بزرگ در اقتصاد ایجاد کنیم و مردم را ثروتمند کنیم و تبعیض را حذف کنیم و همه مردم از شرایط کشور به نحو احسن استفاده کنند. 

وی با اشاره به حضور ظریف در برنامه میزگرد سیاسی به همراه مسعود پزشکیان گفت: من امروز مسافرت بودم و امروز که برگشتم دیدم که در میزگرد آقای پزشکیان و کارشناس همراه ایشان که در گذشته وزیر هم بودند نکاتی مطرح شد که جفای بزرگی به شهید رییسی و حرکت ایشان بود و در مناظرات صحبت خواهم کرد و حق این شهید را ادا خواهم کرد و نشان خواهم داد که چه سیاهی بزرگی بر دامن ما نشست زمانی که این آقایان بودند و نه تنها اقتصاد ما خوب نشد بلکه روز به روز بدتر شد. 

زاکانی در پاسخ به سوال آل اسحاق نخستین کارشناس این برنامه عنوان کرد: دستوری کردن اقتصاد را نفی خواهم کرد و باید طبق آنها عمل شود. تجار تبریزی می‌گفتند طی هفت ماه ۱۰ بخشنامه دولتی صادر شد. دولت باید دست و پایش را از اقتصاد جمع کند. دولت از تصدیگری باید خارج شود و هادی، تسهیلگر، حامی و بسترساز شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: جمع کردن دست و پای سیاست به معنای دخالت بی‌جا کردن در حوزه اقتصاد و سپردن کار به کاردان را دنبال خواهم کرد. قیمت بنزین ۳۰۰۰ تومانی را به ۱۵۰۰ تومان اصلاح می‌کنم. شرکت‌های دولتی هم باید خصوصی شوند نه مثل گذشته که اختصاصی شدند. دست و پای دولت در حوزه اقتصاد زیادی بلند شد. اقتصاد با دستورالعمل درست نمی‌شود بلکه باید به قاعده خودش انجام شود. قبول دارم که اقتصاد ایران خیلی سیاست‌زده شده است.

دانش جعفری گفت: در مورد شهرداری تهران جنابعالی شاید سومین نفری هستید که برای رسیدن به ساختمان پاستور از ساختمان بهشت شروع کرده اید، شاید شباهت هایی بین شهرداری و دولت وجود داشته باشد اما مردم شناختی که از شما پیدا کرده اند تا حدود زیادی بستگی به عملکرد شما در شهرداری است. در مورد بودجه که اشاره کردید امسال بودجه شهرداری تهران ۱۶۹ همت است شاید ۳۱ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته و نسبت به سی ماه گذشته ۵ برابر شده است. بودجه را بزرگ کردن به یک معنا مانند دولت بزرگ کردن است و خیلی افتخار نیست و حالا اگر به ریز بودجه شهرداری تهران نگاه کنیم می بینیم که خطرات زیادی آن را تهدید می کند به طور مثال در زمان مدیریت آقای احمدی نژاد درشروع بودجه شهرداری سه همت بود و در پایان به حدود ده همت افزایش پیدا کرد. در دوره آقای قالیباف نیز حدود ۱۸ همت بودجه شهرداری تهران بود اینکه بودجه توسعه پیدا کرده است افتخار نیست. تصدی های امور شهرداری در حوزه شهری هنوز زیاد است مانند پسماند یکی از موضوعاتی است که شهرداری می تواند به مردم واگذار کند اما تاکنون به آن نپرداخته است درباره بافت فرسوده نیز قبلا گفته ام که پیش تر می شد کار در بافت فرسوده را شروع کرد. البته به گفته کارشناسان شما طرفدار توسعه عمودی هستید تا توسعه افقی. 

وی ادامه داد: شهرداری در دوره های مختلف املاک مردم را که در طرح قرار داشتند تصاحب می کرده و به آنها اجازه نمی داده که در آن اقدامی انجام دهند از آن طرف پولی برای پرداخت به صاحبان املاک نداشته است شما میتوانید بگویید مردم چقدر از شهرداری طلب دارند. در ماه مبارک رمضان برنامه ای داشتید به نام افطاری. افطاری دادن یک کار خوب است اما نه از مال دولت و مال شهرداری که مانند دولت است شما این اقدامات را اگر از بودجه شهرداری انجام داده اید آیا مجوزی برای آن داشته اید اگر مردمی بوده است چرا شهرداری اینقدر درباره آن تبلیغ می کرد.

زاکانی در پاسخ به موضوعات مطرح شده از سوی دانش جعفری گفت: تهران به تعبیر حضرت آقا یک کشور است و شهرداری تهران هم متفاوت از سایر شهرداری ها است. لذا توجه به ظرفیت ها بسیار مهم است. ناظر به بودجه باید بگویم که تامین بودجه بسیار سخت است قبل از ما دردهه ۹۰ یا ۸۰ اگر نگاه کنید بودجه رشد چند درصدی داشته است قبل از ما در سال ۹۹، ۲۷ همت از ۳۰ همت را توانستند کسب کنند و برای سه ماه حقوق شان را از بانک گرفتند گفتند نمی شود کار کرد اما ما کار کردیم و شد یعنی هم بودجه بزرگ شد و هم کارهای عمرانی بزرگ در حال انجام است. بله اگر ما این پول را می گرفتیم و برای حقوق هزینه می کردیم کار غلطی بود اما این از افتخارات ما است و دیگران هم می توانند بیایند و یاد بگیرند. در دوره قبل ازما خبری نیست پایین تر است و میانگین تحقق بودجه حدود ۹۰ درصد است درحالی که بودجه ما در سال ۱۴۰۳ نسبت به ۱۴۰۲ رشد بسیاری بودجه داشت و اینجا یک افتخار ملی اتفاق افتاده است و موارد برای فروش شهر نیست و چیزی به عنوان فروش تراکم نداریم در گذشته بوده است اما الان وجود ندارد و  اساس کار را به سمت انضباط و مولد سازی برده ایم و اساس کار را به سمت کار و تلاش و فعالیت برده ایم. 

وی با بیان اینکه ما عوارض را کاهش دادیم و مردم ۶ برابر عوارض را بهتر پرداخت می کنند، ادامه داد: ما شهر فروشی نداریم. در دهه سال قبل از ما شاید در سال ۶۰ برج مجوز می دادند اما ما یک سوم و یا یک چهارم این عدد هم نداریم. اینهایی که بیرون تبلیغ می کنند برای خودشان تبلیغ می کنند و فرصت نشده است که ما بگوییم چه کرده ایم. شورای شهر هم خدا خیرشان بدهد و عزیز ما هستند. ناظر به فروش دارایی ها هم باید بگویم که چیزی داریم به نام مولد سازی. ما هر پروژه ای که می خواهیم انجام دهیم در کنار آن مولد سازی انجام میدهیم و پول پروژه را بدست می آوریم. وقتی آدم در شهر و شهرداری عقلش را به کار بیاندازد میتواند شهر را گلستان کند بدون اینکه به مردم فشاری وارد آید. ما ۴۰۰ همت برای توستعه خطوط مترو می دهیم و پول آن را از خود مترو می دهیم. ما فکر نکردیم شهر چیزی است که باید سوارش شویم. در بافت فرسوده نیز در سال گذشته ۲۸۰ درصد رشد داشتیم و عوارضی هم دریافت نمی کنیم. 

شهردار تهران خاطرنشان کرد: ما به سمتی می رویم که مجموعه ها را شرکت سهامی عام کنیم و به بورس ببریم و به مردم بدهیم در قراردادهای پسماند هم این کار را خواهیم کرد. من جایی متوجه شوم که حق مردم است محکم می ایستم و حق مردم را پرداخت می کنم. ما ادبیات شهرداری را تغییر دادیم و این کار کار بسیار بزرگی بود. موضوع افطاری جز وظایف شهرداری و از امور و خدمات شهرداری است و از نکاتی است که ما فعالیت های اجتماعی را به تعبیر مقام معظم رهبری یک فناوری جدید حاصل کردیم وبا همکاری گروه های جهادی مردمی این کار را انجام می دهیم جشن غدیر هم شهرداری است اما ده مجموعه دیگر هم هستند واین ها به رشد و آگاهی نشاط اجتماعی کمک می کند در شورای شهر هم سلایق مختلفی وجود دارد و باید دید که حرف چیست و حق چیست. 

آل اسحاق با طرح پرسشی با این عنوان که مردم را چگونه در نفت و گاز سهیم می کنید از زاکانی پرسید  آیا شرکت هایی را ایجاد خواهیدکرد.

زاکانی در پاسخ به وی گفت: ما هم تکلیف قانونی داریم  و هم اینکه ما ۱۳ الی ۱۴ بسته اصلاحی برای مردم داریم در حوزه رفاه خانوار، آموزش، مسکن، سلامت، توزیع عادلانه بسته های انرژی یک بسته است که آن را منتشر می کنیم. ما نمی توانیم در کشور معطل بمانیم و باید به مردم تکیه کنیم. قانون به ما تکلیف کرده است که به سمت مشارکت مردمی برویم. 

وی ادامه داد: ما یاد گرفته ایم مردم را به بورس ببریم و صنایعی را به مردم بدهیم که خودمان از آن ضرر می کنیم و اجازه دهیم مردم از آن ضرر کنند اما دولت خدمت طرف مردم است. در بازار اولیه و مجموعه ها بسته هایی را می آورد که مردم هم خودشان صاحب امکان شوند و هم اداره امکان را در اختیار بگیرند. در حوزه نفت و گاز ما مشارکت خارجی می گیریم چطور نمی توانیم مشارکت مردمی بگیریم با شیوه های نوین و مردم را ثروتمند کنیم. مردم ما به دنبال ثروتمند کردن شما هستیم. 

در ادامه دانش جعفری با اشاره به تبلیغات زاکانی در سطح شهر مبنی براینکه من حقوق مردم را از گردن کلفت ها می گیریم پرسید این مردم کیست و آن گردن کلفت ها چه کسانی هستند. این خرید از چین هم فاینانس نیست بلکه خرید است  ودر رابطه با واکن های مترو و اتوبوس است در حالی که ما در ایران مپنا را داریم که واگن می سازد و کیفیت خوبی دارد اتوبوس داخلی هم داریم چرا این را در چرخه داخلی نمی اندازید شما که می گویید می خواهید حلق ثروت کنید شما می گویید جلوگیری می کنید از خام فروشی برای اینکه خام فروشی نکیند باید آن رابه فرآورده تبدیل کنید آیا ما پول سرمایه گذاری برای تولید نفت به فرآورده داریم. 

زاکانی با بیان اینکه اولا ما تابلوها را تقسیم کردیم بین نامزدهای ۶ گانه و هر کسی می تواند از تابلوهای خود استفاده کند، گفت: برخورد با گردن کلفت ها تخصص بنده است و من متخصص در این زمینه هستم. من به سمت گردن کلفت ها رفته ام در سال ۸۳ یقه وزیر اطلاعات گردن کلفت را گرفته ام. به سراغ دادستان تهران موقعی که خطا کرد رفته ام به سراغ وزیر نفت در زمانی که خطا کرد رفته ام واجازه ندادم کسی در حاشیه بماند و ضعیف کشی شود نظام ما نظام پاکی است بنده تخصصم این است که اجازه ندهم کسی خطا کند این تخصص خاصی است.من به عنوان شخص خودم موقعی که نماینده نبودم روی موضوعی دست گذاشتم که یک میلیون دلار بود و یکی از دستگاهها داشت تعرض می کرد و ما به مدیر گفتیم دارد زیردست شما تعرض می کند و من سند داشتم ایشان گفت به ما اعتماد کن من گفتم به چشمم هم اعتماد نمی کنم آن موقع من کاره ای نبودم هیات علمی بودم. وزیرتان را در مجلس آوردم و محکوم کردم تهدید کردید. اگر رییس جمهور شوم نمی گذارم کسی حق مردم را بخورد.

وی ادامه داد: همین الان نمونه اش ماده ۲۰ رفع موانع تولید است که  به دولت گفته است ظرف ۶ ماه افرادی که در دهه ۸۰ ارز دریافت کرده اند را موظف کند این ارز را برگرداند در دولت اقای روحانی سه ماهه آیین نامه نوشته اند اما کسی پول برنگردانده است. ما بررسی کردیم ۵۰ میلیون دلار به بالا ۵۵ نفر گرفته بودند و ۴۴ نفر از این افراد هم یارانه بگیر هستند. گردن کلفت یعنی این باید یقه او را بگیریم و بگوییم پول مردم را بدهد نه با ارز هزار و ۲۲۶ تومان بلکه به قیمت ارز امروز. قرار نیست عده ای از پول مردم در برج عاج بشیند. دیگران ممکن است حرفش را بزنند اما من تخصصم مبارزه با فساد و از جنس مبارزه با گردن کلفت ها است یک نمونه برخورد کنیم حساب کار دست شان می آید.

زاکانی تصریح کرد: در قانون حمایت از صنایع پایین دستی باید ۳۰ را از طریق بورس تامین کنیم بورس هم یعنی مردم. نمی شود. درباره چین هم توضیح بدهم که اطلاعات درباره چین نادرست است. درباره چین بسته حمل و نقل عمومی یک میلیارد ۶۷۰ میلیون یورو است. این بسته خرید است. دو هزار و ۵۰۰ اتوبوس، ۲۷ هزار و ۵۰۰ تاکسی و ۱۰ هزار ون است ما ۳۲۵۵ اتوبوس نیز خریداری داخلی داشتیم ما نگفتیم مردم در گروی داخل باشد. پول آن هم یوزانس است نه فاینانس یعنی خرید نسیه است و او مکلف شده است بیاید در ایران شریک ما شود و سرمایه گذاری کند و ایران را به هاب منطقه تبدیل کند. 

وی درباره دولت محلی گفت: اصل ۱۰۰ قانون اساسی مدیریت محلی را مطرح می کند دولت محلی لفظ است براساس اصل ۱۰۰ قانون اساسی شهرداری ها باید بیایند و کار را دست بگیرند ما این را در دولت آقای رییسی تجربه کردیم و آثار آن بسیار پربرکت است.  

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما