شناسهٔ خبر: 67255040 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

نگاهی به هیولاهای باستانی غول‌پیکری که حتی از دایناسورها نیز ترسناک‌تر بودند

صاحب‌خبر -

بسیاری تصور می‌کنند که در گذشته زمین دایناسورها ترسناک‌ترین موجودات بوده‌اند. به‌همین‌خاطر می‌خواهیم شما را با هیولاهای باستانی غول‌پیکری آشنا کنیم که حتی می‌توانستند از دایناسورها نیز وحشتناک‌تر باشند.

دایناسورها واقعا موجودات ترسناکی بودند. اگر آنها به‌واسطه برخورد یک سیارک مرگبار نابود نمی‌شدند، سرنوشت ما نیز مشخص نبود. حتی ممکن بود انسان هرگز نتواند سیر تکاملی خود را طی کرده و به وضعیت کنونی برسد. هرچند جالب است بدانید که هیولاهای باستانی زیادی وجود داشتند که می‌توانستند خواب را بر شما حرام کنند.

نگاهی به ۷ مورد از ترسناک‌ترین هیولاهای باستانی جهان

اگر انسان در زمان دیگری زندگی می‌کرد، مجبور می‌شد با هیولاهایی مواجه شد که دندان‌هایی تیزتر از خنجر داشتند و به شاخ‌هایی بسیار بزرگ مجهز شده بودند. برخی از آنها آنقدر بزرگ بودند که حتی دایناسور گوشت‌خوار تی‌رکس در برابر آنها کوچک به‌نظر می‌رسید. حتی برخی می‌توانستند جمجمه انسان را در کسری از ثانیه خرد کنند. دوان آوردن در این شرایط می‌توانست فوق‌العاده سخت باشد.

هیولاهای باستانی هیولاهای باستانی

بیایید سفری به گذشته داشته باشیم و چند مورد از وحشتناک‌ترین هیولاهای باستانی را بررسی کنیم.

مگالودون

لیست خطرناک‌ترین هیولاهای باستانی را با مگالودون افسانه‌ای آغاز می‌کنیم. مگالودون لقب ترسناک‌ترین شکارچی اقیانوس‌ها را به‌خود اختصاص داده است. برای میلیون‌ها سال هیچ جانوری نمی‌توانست تهدیدی برای این کوسه غول‌پیکر محسوب شود. نام مگالودون به‌معنی دندان بزرگ است که به‌خوبی ذات این  جانور را آشکار می‌کند.

مگالودون از حدود ۳.۶ تا ۲۳ میلیون سال پیش در کره زمین حضور داشت. آنها بزرگترین گونه کوسه بودند و در میان بزرگترین آبزیان جهان قرار می‌‌گیرند. طول مگالودون به ۱۸ متر می‌رسید و وزنی بالغ بر ۷۰ تن داشت. مگالودون‌ها آرواره‌های قدرتمندی داشتند که می‌توانست هر چیزی را خرد کند. همچنین بلعیدن چندین انسان به‌صورت همزمان برای یکی از ترسناک‌ترین هیولاهای باستانی جهان کار سختی نبود.

هیولاهای باستانی هیولاهای باستانی

جالب است بدانید که مگالودون در دوران حیات خود نهنگ، دلفین و دیگر کوسه‌ها را شکار می‌کرد. برخی بر این باور هستند که مگالودون در صدر گونه‌های شکارچی قرار دارد و هیچ جانوری یارای رقابت با آن را نداشته است. هرچند مشخص نیست در این شرایط چه چیزی سبب شد یکی از ترسناک‌ترین هیولاهای باستانی نابود شوند.

ماموت

دومین گزینه در میان هیولاهای باستانی ترسناک ماموت است. ماموت‌ها در عصر یخبندان زندگی می‌کردند که یعنی از حدود ۵ میلیون تا ۴ هزار سال پیش روی کره زمین حضور داشتند. انسان‌های اولیه بارها با این جانور غول‌پیکر در مناطق کوهستانی مواجه شده بودند. آنها نشان می‌دادند که یک جانور چطور می‌تواند خود را با بدترین شرایط انطباق دهد.

ماموت ماموت

ماموت به‌عنوان یکی از هیولاهای ترسناک باستانی بین ۶ تا ۸ تن وزن داشت و قد آن نیز به ۴ متر می‌رسید. درست است که ابعاد ماموت می‌توانست سبب وحشت بسیاری از جانوران شود، اما آنها گوشت‌خوار نبودند. همین نیز سبب شد که انسان‌ها کم‌کم جرئت شکار کردن ماموت را به‌خود بدهند. البته در نهایت انقراض ماموت‌ها به‌خاطر تغییرات اقلیمی رقم خورد. انسان‌ها باعث انقراض گونه‌های بسیار زیادی در تاریخ شده‌اند، اما این مورد ارتباطی با بشر ندارد.

هیولاهای باستانی ترسناک: ببر دندان شمشیری

ببر دندان شمشیری یا اسمیلودون یکی از قدرتمند‌ترین شکارچیان تاریخ جهان بوده است. این هیولاهای باستانی از ۲.۵ میلیون تا ۱۰ هزار سال پیش سبب وحشت در کره زمین شده بودند. آنها برای شکار کردن هیچ محدودیتی نداشتند و حتی سراغ ماموت هم می‌رفتند.

ببر دندان شمشیری ببر دندان شمشیری

وزن ببر دندان شمشیری به ۳۰۰ کیلوگرم می‌رسید و قد آنها نیز حدودا ۲ متر بود. مواجهه انسان با این عضو ترسناک از خانواده گربه‌سانان نمی‌توانست عاقبت خوبی داشته باشد. همانطور که از اسم آنها مشخص است، ببرهای دندان شمشیری به دو دندان بسیار بزرگ و تیز مجهز شده بودند که به‌راحتی گوشت و پوست طعمه را از هم می‌دریدند.

ببر دندان شمشیری با دایناسورها اختلافی چند میلیون ساله دارد. اما اگر در دنیایی خیالی این هیولاهای باستانی در کنار هم قرار می‌گرفتند، دندان شمشیری می‌توانست برای بسیاری از دایناسورها دردسر درست کند. هرچند که در برابر تی‌‌رکس هیچ شانسی نداشت.

تک‌شاخ سیبری

اسم این جانور شاید شما را یاد اسب‌های افسانه‌ای بیندازد. هرچند که در واقعیت آنها بیشتر به کرگدن‌های امروزی نزدیک بودند. تک‌شاخ سیبری با وزن ۴.۵ تن در دسته هیولاهای باستانی قرار می‌گیرد. آنها پاهای نسبتا بلندی داشتند و همین نیز سبب می‌شد که بتوانند با سرعت ۴۵ کیلومتر بر ساعت موجودات دیگر را دنبال کنند.

هیولاهای باستانی هیولاهای باستانی

متاسفانه در اخبار علمی هرگز عنوان کشف فسیل کامل تک‌شاخ سیبری اعلام نشده است؛ اما دانشمندان تخمین‌ زده می‌شود که شاخ آنها حدود دو متر بوده باشد. آخرین تک‌شاخ حدود ۳۹ هزار سال پیش به‌خاطر تغییرات آب‌و‌هوایی و گرم‌تر شدن زمین منقرض شد.

شیاردندان

در ادامه هیولاهای باستانی ترسناک به شیاردندان می‌رسیم. دانشمندان شیاردندان‌ها را اجداد آرمادیلوهای امروزی به‌حساب می‌آورند. طول بدن آنها به ۳ متر می‌رسید و حدود ۱ تن وزن داشتند. بدن شیاردندان با استخوان‌های پوستی پوشیده شده بود. این استخوان‌ها همچون زره عمل می‌کردند و نمی‌گذاشتند شیاردندان به‌راحتی شکار شود.

هیولاهای باستانی هیولاهای باستانی

آنها همچنین به یک دم عجیب مجهز شده بودند که می‌توانست با ضربه‌های سنگین خود آسیب جدی به شکارچیان وارد کند. دانشمندان تصور می‌کنند که در پایان عصر یخبندان، انسان‌ها با ابزارهای گوناگون خود زمینه نابودی این جانور را فراهم کرده باشند.

هیولاهای باستانی ترسناک: دینوسوکوس

لیست هیولاهای ترسناک باستانی قطعا بدون اشاره به دینوسوکوس کاملا نمی‌شود. آنها را می‌توان اجداد تمساح‌های امروزی دانست. دینوسوکوس حدود ۱۰ متر طول داشت و وزن آن نیز می‌توانست به ۵ تن برسد. آنها حدود ۸۰ تا ۷۳ میلیون سال پیش در آمریکای شمالی زندگی می‌کردند؛ بنابراین مجبور بودند با دایناسورها کنار بیایند.

هیولاهای باستانی هیولاهای باستانی

شواهد نشان می‌دهد که دینوسوکوس از آرواره قدرتمند خود برای شکار دایناسورهای گیاهخوار، خزندگان گوناگون و ماهی‌های بزرگ استفاده می‌کرده است. همچنین گاهی اوقات این تمساح وحشتناک تی‌رکس را هدف قرار می‌داد.هرچند که همین جثه بزرگ در نهایت باعث شد که در برابر تغییرات آب‌و‌هوایی دوام نیاورده و منقرض شوند.

هیولاهای باستانی ترسناک: پرنده وحشت

پرنده وحشت یک تفاوت بسیار مهم با دیگر هیولاهای باستانی دارد. آنها بین ۶۲ تا ۱.۸ میلیون سال پیش زندگی می‌کردند که یعنی توانسته بودند به‌خوبی در برابر فجایع مختلف دوام بیاورند. پرنده وحشت بومی قاره آمریکا بود و تا ۳ متر طول داشت. آنها به منقاری بزرگ و قدرتمند مجهز شده بودند و می‌توانستند با سرعت بالا طعمه خود را دنبال کنند.

پرنده وحشت پرنده وحشت

آنها تا ۳ میلیون سال شکارچیان راس هرم غذایی در آمریکایی جنوبی محسوب می‌شدند. منقار پرنده وحشت به‌‌راحتی می‌توانست جمجمه انسان را خرد کرده و گوشت بدن را تکه‌تکه‌ کند. آنها قطعا می‌توانستند با سرعت بالای خود به کابوس شبانه انسان‌ها تبدیل شوند. هرچند که خوشبختانه در رقابت با دیگر گوشت‌خوارها منقرض شدند.

بیشتر بخوانید:
اگر دایناسورها نبودند شاید عمر انسان به ۲۰۰ سال می‌رسید؛ اما چطور؟ موجوداتی ترسناک‌تر از دایناسورها در سیاراتی دیگر زندگی می‌کنند اگر دایناسورها منقرض نمی شدند، چه سرنوشتی در انتظارشان بود؟ فروش یکی از کامل‌ترین اسکلت های دایناسور تی رکس با قیمت باورنکردنی ترسناک ترین هیولاهای دریایی تاریخ زمین!

نظر شما