شناسهٔ خبر: 67254739 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

زاکانی در میزگرد اقتصادی شبکه یک سیما:

تحریم را در قرارداد ۱۳ میلیارد یورویی با چین دور زدیم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در میزگرد اقتصادی شبکه یک سیما گفت: در سفری که به چین رفتیم ۱۳ میلیارد یورو قرار داد بستیم و این چیز کمی نیست، چون ما تحریم را دور زدیم.

صاحب‌خبر -

علیرضا زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در میزگرد اقتصادی شبکه یک سیما درباره برنامه‌های اقتصادی خود برای اداره کشور به سوالات کارشناسان پاسخ داد.

وی اظهار کرد: من از قبل هم گفته بودم که دشمن دست از خباثت خود برنمی‌دارد و مسئله ما عرضه و توانایی ما است. کشور دچار بن‌بست نیست و عمده مشکلات ما تجهیز غلط بیگانگان برای ما است. دهه هفتاد را یادمان نمی‌رود و اوج این بی‌تدبیری در دهه نود بود.

<div id="video-display-embed-code_19455203"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/8759018/19455203?width=400&height=300"></script></div>

زاکانی بیان کرد: شهید رئیسی با تلاش خود ترمز آن مشکلات دهه قبل را کشید، اما کار زیاد است. درباره جهش تولید و مشارکت مردم باید گفت که ما باید به مردم اعتماد کنیم و و تعاونی‌ها را تا ۲۵ درصد میدان‌دار کنیم.

دهه سیاه نود

نامزد انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم اظهار کرد: دهه نود دهه سیاهی بود برای همه ما بود و نرخ سرمایه‌گذاری تقریبا منفی شد. ما از جیب مردم می‌خوردیم مردم در بورس بیچاره شدند. سال ۹۹ یادمان نرفته است.

وی ادامه داد: با ایجاد حباب ۶۰ برابری ایجاد کردن و دعوت از مردم برای ورود به بورس نابودی به بار آورد. در دولت آقای روحانی قیمت ارز ۱۰ برابر شد و این کار کارشناسی آن‌ها بود. راه بهره‌برداری از همه فرصت‌های داخلی است. اساس آن هدایت نقدینگی است. مشکل ۴۱ درصد خانوار‌ها در مسکن را با کمک مردم می‌توان حل کرد.

زاکانی گفت: تهران ۴۵۶۰ هکتار بافت فرسوده و تبریز ۲۶۰۰ هکتار بافت فرسوده دارد. مردم ما کجا زندگی می‌کنند. چرا ما به سمت مردم نمی‌رویم. شهید رئیسی همیشه از صحبت‌های ما درباره موضوع مسکن همراهی می‌کرد. ما باید مسیری برویم که کارکرد‌های درستی درباره ساخت مسکن داشته باشیم و تلاش این است که بافت فرسوده و ناپایدار را به کار بگیریم.

وی ادامه داد: راه اقتصادی کشور ایجاد فرصت‌های درست در این بخش است. تولید در کشور ما مظلوم است. هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده در این اقتصاد آسیب خورده‌اند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم بیان کرد: اقدامات درستی در دولت رئیسی شکل گرفته که باید آن را ادامه دهیم. مبارزه با فساد از اقدامات مهم دیگری است که باید انجام دهیم. در شهرداری تهران با دانه درشت‌ها برخورد کردیم و مولدسازی را در دستورکار قرار دادیم.

زاکانی تصریح کرد: خنثی‌سازی تخریم و ملغی کردن آن از دیگر اقدامات ما است. در سفری که به چین رفتیم ۱۳ میلیارد یورو قرار داد بستیم و این چیز کمی نیست چون ما تحریم را دور زدیم. 

وی گفت: امکان برای کشور وجود دارد و این تنها کار و مدیر توانا می‌خواهد. بانک‌ها نباید بنگاه‌داری کند. در بورس هم دخالت‌های دولت پدر بورس را در آورده لذا بورس باید کار خود را انجام دهد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم اظهار کرد: ما می‌توانیم تحول بزرگی در اقتصاد ایجاد کنیم و مردم را ثروتمند کنیم. ما باید تبعیض را نابود کنیم و همه مردم را از شرایط خود بهر‌مند کنیم.

وی ناترازی بورس و انرژی را مورد اشاره قرار داد و افزود: ناترازی‌های نابرابر باید اصلاح شود تا همه مردم بهره‌مند شوند. عمده مردم ایران با اصلاح این فرآیند‌های نامطلوب در این مسئله سود خواهند کرد. ۱۱.۸ میلیون خانوار‌های ایران ماشین دارند و ۱۲.۱ میلیون خانوار‌ها ماشین ندارند یعنی حدود ۴۰ میلیون نفر فاقد ماشین هستند. در طرحی که برای انرژی خانوار که شامل برق، گاز و است، این فرآیند را اصلاح خواهم کرد و مردم سود خواهند کرد. این صرفه‌جویی با اعتبار طلا جبران می‌شود. کسی که خودرو ندارد از یارانه انرژی برخوردار خواهد شد.

پاسخ به ظریف در مناظره

زاکانی گفت: در میزگرد جناب آقای پزشکیان نکاتی گفته شد که این نکات جفای بزرگی در حق شهید رئیسی بود. بنده در غیاب افراد حرف نمی‌زنم و پس فردا در مناظره حرف‌ها را خواهم زد و می‌گویم چه سیاهی بزرگی در زمان این آقایان برای کشورمان ایجاد شد. من علاقه ندارم مسائل را باز کنم چراکه اگر باز کنم مشکلات زیادی برای آقایان پیش خواهد آمد

آل اسحاق کارشناس میزگرد اقتصادی در ادامه برنامه بیان کرد: به‌عنوان رئیس‌جمهور در انتخاب مدیران اولویت حوزه سیاسی است یا با شاخص‌های اقتصادی؟ مثلا در حوزه خودرو اکنون ما در وضعیت فاجعه‌باری هستیم. در حالی که مثلا در صنایع دفاعی به پیشرفت‌های بزرگی رسیدیم.

وی افزود: اگر بگوییم ۸۰ درصد اقتصاد کشور دولتی باشد نوع نگاه به آن‌ها سیاسی است و گرفتاری که داریم آن است در مسائل سیاسی درباره موضوعات اقتصاد بیشتر از همیشه است. شما در کلان قضیه مسائل اقتصادی را با متر سیاسی می‌خواهید متر کنید و یا توان تخصصی فنی و دور از حزب بازی‌ها را دارید؟

زاکانی در پاسخ گفت: سیاست‌های اقتصادی بدون توجه به اقتصاد سیاسی ممکن نیست و تیم اقتصادی باید یکپارچه باشد و فهم اقتصادی داشته باشد، اما ویژگی مسئول این است که شناخت داشته باشد و سلامت و پاک‌دستی و توان و عرضه داشته باشد. ما در حوزه سیاسی و اقتصادی تلاش می‌کنیم به سمتی برویم که دخالت در اقتصاد نداشته باشیم. اقتصاد مولفه‌های خود را دارد. امرو ز در بازار تبریز بود میگفتند در هفت ماه ۱۰ بخش نامه آمده است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم بیان کرد: دولت باید دست خود را از اقتصاد جمع کند نه دولتی که پدر مردم را در بیاورد. ما در قضیه چین که برای خودرو رفتیم دیدیم که برخی به‌دنبال کلاه‌برداری هستند در کشور ما و همین نگاه غلط عامل این موضوع است.

وی اظهار کرد: ما جلسه‌ای با وزیر صمت داشتیم که گفت ۱۸۰۰ گلوگاه داریم که گفتم ربطی به مردم ندارد و خودتان باید این موضوع را حل کنید. دخالت سیاسی در اقتصاد باید رفع شود. گلوگاه‌ها باید برداشته شود. شرکت‌های عمومی هم عمدتا قابل واگذاری است.

زاکانی گفت: تا قبل از عید یک حوزه جهشی در تهران اتفاق خواهد افتاد و مردم حقشان است که استفاده کنند. تاکسی‌دار‌ها می‌گفتند که مردم باورشان نمی‌شود که می‌توانند تاکسی برقی سوار شوند. اقتصاد با حکم و دستور التیام نخواهد داشت. ایستادگی حتما لازم است، اما با منطق خاص خود.

آل اسحاق در ادامه اظهار کرد: اقتصاد ما خیلی سیاست زده شده است.

زاکانی گفت: : بله قبول دارم. ما در شهرداری تلاش کردیم به مردم میدان دهیم. 

دانش جعفری دیگر کارشناس میزگرد اقتصادی در ادامه برنامه بیان کرد: من چند سوال دارم که بخشی مربوط به شهرداری تهران است. درباره شهرداری تهران شما سومین نفر هستید که از ساختمان بهشت در پی رسیدن به پاستور هستید. شاید شباهت‌هایی بین شهرداری و دولت وجود داشته باشد، اما انطباق ندارد. شناخت مردم به شما بسته به عملکرد شما در شهرداری است. درباره بودجه اشاره کردید که امسال بودجه شهرداری تهران ۱۶۹ همت است که ۳ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است. بودجه را بزرگ کردن افتخاری ندارد و مانند دولت را بزرگ کردن است. به طور مثال در زمان مدیریت آقای احمدی نژاد در شروع بودجه شهرداری ۳ همت و در پایان ۱۰ همت شد و در دوره آقای قالیباف هم حدود ۱۸ همت بودجه شهرداری تهران بود. به نظرم توسعه بودجه در شهرداری تهران افتخار نیست و ۷۰ درصد این بودجه شهرداری ناپایدار است و بخش عمده‌ای از آن از فروش تراکم است. افطاری‌هایی که شما دادید آیا مجوز داشتید و اگر مردمی بود چرا تبلیغ می‌کردید؟

زاکانی در پاسخ گفت: تهران به تعبیر مقام معظم رهبری یک کشور است و شهرداری تهران هم متفاوت است بنابراین توجه به ظرفیت‌ها بسیار مهم است. بودجه تامینش بسیار سخت است. در دهه ۹۰ رشد چند درصدی افزایش داشته است و در سال ۹۹ سه ماه برای حقوق شهرداری از بانک قرص گرفتند، اما ما بودجه را به سمتی بردیم که بودجه اعتبارات عمرانی ۶۳ درصد است و حدود ۶۰۰ همت کار‌های عمرانی در تهران انجام می‌شود. بله اگر این بودجه صرف حقوق می‌شد این کار غلط بود. ما سال ۱۴۰۳ حدود ۱۰۰ درصد رشد داشتیم لذا افتخار ملی رخ داده است و مواردی هم که کسر شده است به‌دلیل تراکم فروشی نبوده است؛ اساس این کار به سمت مولدسازی، کار و تلاش بوده است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم بیان کرد: ما عوارض را هم کاهش دادیم. ما شهرفروشی نداریم. درباره فروش دارایی‌ها هم باید بگویم هر پروژه‌ای که ما انجام می‌دهیم کنارش مولدسازی می‌کنیم و پول پروژه را از این مولدسازی درمی‌آوریم. ما الان آزادراه، دو بزرگراه و تونل می‌سازیم و تمام خطوط مترو را داریم توسعه می‌دهیم. ما احساس کردیم که شهر مال خودمان است و احساس نکردیم که باید سوار شهر شویم. ما همواره سمت مردم هستیم و اگر بدانم جایی حق مردم است محکم می‌ایستم. از سال ۸۹ طلب پیمانکاران را ادا کردیم.

گروه‌های جهادی مردمی میدان‌دار افطاری هستند

وی ادامه داد: درباره افطاری هم جزو وظایف و خدمات شهرداری است و در فعالیت‌های اجتماعی‌مان را مدل جدیدی از فناوری آوردیم و این تعبیر مقام معظم رهبری بود. گروه‌های جهادی مردمی میدان‌دار این موضوع هستند و ما مشارکت اجتماعی داریم که این‌ها کمک به رشد و آگاهی مردم می‌کنند. در شورای شهر هم سلایق مختلف وجود دارد که باید دید حرف حق کدام است.

حسین‌زاده بحرینی کارشناس میزگرد اقتصادی در ادامه گفت: وقتی بودجه یک شهر چند سال متوالی درصد تحولش بیش از ۱۰۰ درصد است یک نشانه است. نشانه این است که سند بودجه دقیق نیست. کم برآورد بودن برای یک سال قابل اغماض است، اما وقتی به یک پدیده مستمر می‌شود به نظرم باید توضیح دهید.

زاکانی در پاسخ بیان کرد: ما همیشه بودجه‌ای که می‌دهیم همین بودجه‌ای است که محقق شده است، اما شورای شهر آن را کم می‌کند.

حسین‌زاده بحرینی در ادامه اظهار کرد: یارانه‌ای که سال ۸۸ چهل و پنج هزار تومان مقرر شد ۱۱ سال ثابت بود. یارانه‌ای که سال ۹۸ به خانوار‌ها بعد از گران شدن بنزین اختصاص یافت ثابت ماند البته آقای رئیسی یک مبلغی را علاوه بر آن اضافه کردند، اما در قانون عدد همان است و تغییر نکرده است.

<div id="video-display-embed-code_19455260"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/8759018/19455260?width=400&height=300"></script></div>

وی ادامه داد: سال ۹۸ که یارانه‌ها زیاد شد یک خانوار دو نفره که ۳۰۰ هزار تومان با آنها تخصیص یافت مجموعا ۶۰۰ هزار تومان یارانه داشت. آن زمان این مبلغ معادل یک گرم طلا بود. پس یک خانوار در آن سال ماهانه یک گرم طلا می‌گرفت. پس اگر بخواهیم با رقم امسال مطابقت بدیم باید ۳ میلیون تومان یارانه به همان خانواده دهیم. شما امشب گفتید که قیمت حامل‌های انرژی را افزایش نمی‌دهید. سری قبل یارانه‌ها از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی زیاد شد یا باید یارانه‌ها از محل بودجه تخصیص یابد یا افزایش قیمت حامل‌های انرژی؛ لذا در این باره توضیح بدهید.

زاکانی در پاسخ تصریح کرد: قرار نیست یارانه از بودجه داده شود عامل‌های انرژی هم گران نخواهند شد چراکه آثار سو در اقتصاد کشور دارند. ما در سال اول می‌توانیم از طریق صرفه‌جویی در واردات از طریق یارانه‌ای که ناعادلانه توزیع می‌شود دهک اول جامعه ۱۲۰ درصد سود خواهد کرد و دهک دهم ۴ درصد سود خواهد داشت و هیچ ربطی به بودجه کشور نخواهد داشت.

وی ادامه داد: ما در آینده می‌توانیم اقتصاد کشور را از این روش نجات دهیم و ثبات را به ارمغان بیاوریم و مردم را در اقتصاد دخیل کنیم تا اساس کشور به سمت صرفه‌جویی برود و همچنین از مصرف سوخت‌های فسیلی به سمت سوخت‌های پاک خواهیم رفت. ۹۵ درصد مردم در این روش سود خواهند کرد و ممکن است ۵ درصد بخواهند پول خود را آتش بزنند. اکنون تولید در بند انرژی است و ما باید از مصرف سوخت فسیلی به سمت انرژی‌های پاک حرکت کنیم.

آل اسحاق در ادامه گفت: آیا حوزه نفت و گاز جزو حوزه‌هایی است که مردم می‌توانند در دولت در آن دخیل شوند؟ چگونه می‌خواهید مردم را در این حوزه دخیل کنید؟ آیا شما اجازه خواهید داد که شرکت‌های بهره‌وری گاز توسط بخش خصوصی و مردم اداره شود؟

زاکانی در پاسخ بیان کرد: ما سیزده چهارده بسته برای اداره کشور داریم. ماده ۱۵ قانون برنامه ما را مکلف کرده که به سمت مشارکت دادن مردم در اقتصاد حرکت کنیم. ما یاد گرفته‌ایم در بورس سهام‌هایی که خودمان از آن ضرر می‌کنیم را به مردم بدهیم تا آنها ضرر کنند، اما دولت خدمت روشش این نیست و ما طرف مردم هستیم. ما دنبال ثروتمند کردن مردم هستیم و این کاملاً شدنی است.

تخصص زاکانی برای مقابله با گردن کلفت‌ها

وی تاکید کرد: مقابله با گردن کلفت‌ها تخصص من است و هرجا تصدی داشته‌ام نگذاشتم ضعیف‌کشی شود. بنده تخصصم این است که اگر کسی خطا کرد یقه او را بگیرم و این حوزه مقابله با گردن کلفت‌ها یک تخصص خاص است. اگر رئیس جمهور شوم که اصلاً اجازه نمی‌دهم کسی حق مردم را تضیع کند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم بیان کرد: ماده ۲۰ قانون رفع موانع تولید دولت را مکلف کرده است کسانی که در دهه ۸۰ ارز گرفتند آن را برگردانند. تا امروز کسی یک دلار برگردانده؟ ۵۵ نفر حداقل ۵۰ میلیون دلار گرفته‌اند که پیش از ۲ میلیارد دلار می‌شود آیا این پول کمی است؟ جالب‌تر اینکه ۴۴ نفر از این افراد یارانه بگیر هم بودند!  قرار نیست یک عده از مال مردم برج نشین شوند. با یک گردن کلفت برخورد کنی حساب کار بقیه دستشان می‌آید.

حسین‌زاده بحرینی در ادامه گفت: در حوزه ارز شما دو جمله دارید که فرمودید ارز را با محوریت تشکل‌ها به زنجیره تولید اختصاص خواهم داد. یک جای دیگه نیز فرمودید قیمت ارز دستوری نمی‌شود، اما در مفاهیم بین‌المللی این در گذاره قابل جمع نیست لذا روشن کنید که سیاست ارزی شما دقیقاً چیست؟

زاکانی در پاسخ اظهار کرد: دولت باید کفش خود را از اقتصاد در بیاورد و باید اصلاحات اساسی داشته باشیم. بنده ارز را دستوری نمی‌کنم و دستوری خواهم کرد یعنی ارز را به دست بازار نمی‌دهم.

وی افوزد: شما مکانیز‌ها را بررسی کنید که ارز در چه نرخی صرفه دارد. عمده ارز در دست دولت است و عمده مصرف‌کننده هم همان دولت است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم در پایان اظهار کرد: یک زمانی کار را دست مردم می‌دهیم، اما اقتضائات آنها را نیز داریم. حرف بسیار است و باید تحول اقتصادی صورت گیرد لذا مهم اراده است.

نظر شما