شناسهٔ خبر: 67254466 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

قالیباف در برنامه گفتگوی ویژه خبری/

خروج از کشاورزی سنتی در برنامه هفتم دیده شده است/ قانون اقدام راهبردی مانع احیای برجام نشده است +فیلم

«محمدباقر قالیباف» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در گفت‌وگو ویژه خبری برنامه‌ها و اهداف خود را در این دوره از انتخابات از شبکه خبر سیما تشریح خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق،محمد باقر قالیباف نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به سوالات و دغدغه‌های مردم پاسخ داد.

وی در ابتدای این برنامه سوال مردم از قالیباف: در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه از نامزدها بپرسید چه برنامه ای برای کشاورزی دارند؟ گقت: کشاورزی یکی از بخشهای مهم است و بیش از چهار میلیون شغل در این زمینه داریم. در کالاهای اساسی نقش مهمی دارد. یکی از چالشهای جدی و اساسی و طولانی مدت که تبدیل به زخم کهنه ای شده که یک سال سیب زمینی پیدا نمی شود و یک سال پیاز که نشان می دهد برنامه ریزی دقیقی در این بخش نداریم. شاید در مصرف آب بخش قابل توجهی غرقابی است و یک جا بارانی و یک جا قطره ای است که امروز در دنیا منسوخ شده است.

قالیباف افزود: ظرفیت‌های خوبی در این زمینه داریم، اما آنچه بیشتر انسان را اذیت می‌کند وقتی نگاه میکنید قیمت تمام شده یک محصول برای کشاورز ۳۰ درصد سهم است و بقیه هزینه‌ها در شبکه توزیع است. چند سال پیش دیدم جلوی بیمارستان بقیه الله گیلاس طرقبه ۱۲۰۰ تومان که سریع زنگ زدم به پدرم و گفتند گیلاس چند است گفت ۱۲۰ تومان. کشاورز تولید می‌کند، اما جلوی صادرات را می‌گیرند. جیرفت قطب بزرگ کشاورزی است. در اوج زمستان اوج برداشت صیفی جات داریم که حاکی از برنامه ریزی دقیق برای این کارها نیست. کشاورزی ما خرده است و بزرگ نیست و نوع مدیریت ما طوری است که نتوانستیم بر این مشکلات فائق بیاییم.

قالیباف: برنامه‌های دقیقی در حوزه کشاورزی نداریم

وی ادامه داد: در برنامه هفتم پیشنهادهای روشنی داریم. مثلا در قسمت یارانه بخش عمده آن به آب‌های زیرسطحی فرستادیم. در مجلس یازدهم شورای برای قیمت گذاری گذاشتیم. واردات بی رویه در چای و برنج داریم. قیمت گذاری مشخص شده که صنف‌های کشاورزان حضور داشته باشند.در کالاهای اساسی عمدتا واردکننده هستیمالبته در گندم نه، اما در ذرت، دانه‌های روغنی و جو واردکننده هستیم که می‌توانیم تولیدکننده باشیم. اعتقاد ندارم برنامه‌های را دنبال کنیم تا سال آخر جواب دهد. برنامه‌ای موفق است که در سال ۱۰ الی ۱۵ درصد پیشرفت داشته باشد. ین یکی از مشکلات ما است که دولت کار متولی گری انجام دهد. مردم باید خودشان آن را تنظیم کنند.

سیاست خارجی از موضوعات اولویت دار دولت چهاردهم است

این نامزد ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی دیگری درباره تحریم ها بیان کرد: در میزگرد سیاسی به این موضوع اشاره کردم که موضوع سیاست خارجی و سیاست‌های کلان سیاست خارجی از موضوعات اولویت دار دولت چهاردهم است. این وزارتخانه یک طرف و بقیه دستگاه‌ها یک طرف هستند. یک بخش خنثی سازی تحریم داریم که به ظرفیت‌های درونی ما برمیگردد. الان پرونده‌های متعددی در این حوزه داریم که بلاتکلیفنند. در بحث اوراسیا، شانگهای و بریکس. طلوع آسیا در قرن ۲۱ در تولید و مصرف رتبه اول را در تولید دارد.

قالیباف گفت: معتقدم این کار می‌توانیم انجام دهیم. یکی از موضوعات دیگر چند سال است که بر روی برجام بحث میکنیم. قانون اقدام راهبردی مجلس که گفتند مانع احیای برجام است حرف درستی نیست. گفتند حتما سیاست‌ها را براساس سیاست خارجی که مصوب شده انجام دهیم، اما سوال این است مگر رهبر انقلاب کمتر از یک سال قبل نگفتند که قانون راهبردی مجلس همه را از بلاتکلیفی نجات داد پس چرا می‌گویند مانع توافق شد. مصوبه شورای عالی امنیت ملی داریم که مجلس را مکلف کرده که مجلس برای آن قانون گذاری کند حالا باید بیاییم بگوییم این قانون مانع بوده است. وقتی ترامپ از برجام بیرون رفت بحث این بود که ما بیرون برویم یا نه که دولت گفت یک هفته فرصت می‌دهیم برگردند بعد گفتند دو هفته بعد شده چند ماه که این همان بلاتکلیفی بودکه رهبری گفتند.

وی افزود: در قانون نوشتیم که پروتکل الحاقی که داوطلبانه اجرا میکنیم آن را دیگر اجرا نمیکنیم؛ که همان موقع گفتند این کار را بکنید جنگ می‌شود یا غنی سازی را بالا ببرید جنگ می‌شوید، اما آیا جنگ شد؟ ماده ۶ قانون راهبردی نوشته که اگر اقدامات برای انتفاع اقتصادی است ما گفتیم که اقدام در مقابل اقدام است. یعنی این همه توافق حقوقی شد و جان کری در لندن گفت شرکت‌ها خودشان به ایران نمی‌ایند. رئیس بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه گفتند هیچ سوییفتی باز نشده است. ماده ۶ فرصت اقدام در مقابل اقدام را می‌دهد یعنی اگر ال سی باز می‌شود ما باید ۶۰ درصد غنی سازی به ۲۰ درصد کاهش می‌یابد تا آنها فلان کار را انجام دهند. این قانون برای این است که انتفاع اقتصادی برای مردم داشته باشیم.

اولویت ما در سیاست خارجی این است که اقدام در مقابل اقدام انجام دهیم

این نامزد ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: اینکه ما حتما اولویت ما در سیاست خارجی این است که اقدام در مقابل اقدام انجام دهیم. بر روی یک موشک نوشتند مرگ بر اسراییل که گفتند این بر آبروی ما اثر گذاشت، اما در وعده صادق چقدر برای ما فرصت ایجاد کرد. رژیم صهیونیستی همان موقع در مذاکرات برجام چقدر ترور در ایران انجام داد.

روستاییان نباید از روستا کوچ کنند

وی در پاسخ به سوالی درباره روستاها خاطرن نشان کرد: روستا باید صاحب پیدا کند. از وقتی جهاد سازندگی ادغام شد دهدارهایی داریم که زحمت می کشند و باید به آنها توجه کنیم. روستا خدمات و تولید می خواهد. در روستا شغل نباشد چه فایده ای دارد. برنامه ما این است که تلاش کنیم تا تسهیل گری انجام شود البته در مرکزیت اصلاح نهادی باید داشته باشیم. همین الان مردم در روستا مشکل زمین دارد که آیا این خنده دار نیست یک روستایی در روستای خود مشکل زمین داشته باشد. ما کار را دنبال میکنیم که مشکلات روستاییان برطرف شود تا روستاییان از روستا کوچ نکنند.

باید سیاست جبرانی داشته باشیم که فاصله بین تورم و حقوق متناسب شود

قالیباف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه درباره افزایش حقوق که متناسب با تورم‌ها نیست چه خواهید کرد؟ گفت: باید سوال کرد که چرا مددجویان کارمندان و کارگران که درآمد ثابت دارند به این مسئله معترض هستند؟ آیا ما نباید برای چاره اندیشی کنیم؟ وقتی بودجه‌ای را دولت می‌آورد و مجلس تصویب می‌کند آن بودجه متعلق به دولت نیست. بلکه زندگی مردم و اقتصاد روستا و اقتصاد در سال‌های بعد است. در حوزه تامین اجتماعی ماده ۱۴۱ قانون کار باید متناسب با تورم حقوق‌ها را افزایش دهیم من قول دادم ما باید سیاست جبرانی داشته باشیم که فاصله بین تورم و حقوق متناسب شود. مثلاً ۲۰ درصد افزایش حقوق داریم، اما تورم ۳۰ و خورده‌ای درصد است و باید این فاصله جبران شود. بنده یک طرحی دارم تا این درصدها پر شود.

ما به جای مالیات از تولید داریم از تورم مالیات می‌گیریم

این نامزد ریاست جمهوری افزود: قطعاً بخشی از آن از محل رشد اقتصادی و بخشی از آن از طریق کالا برگ‌ها است البته کار اصلی بنده مهار تورم است و تا این موضوع را حل نکنی راه به جایی نخواهیم برد. مردم تولید کنندگان و کارآفرینان باید به ما کمک کنند سرمایه‌ها در حال از بین رفتن هستند چرا که مدیریت غلط است. تصمیمات بسیار اشتباهی گرفته می‌شود مثلاً نگاه کنید که بورس در سال ۹۹ دچار چه مشکلی شد. دولت نباید به مردم خسارت وارد کند.بارها تاکید کردم که اگر قانون اجرا نشود یک کاغذ است و ارزشی ندارد .مصمم هستم که در دولت چهاردهم حتماً قوانین را به درستی اجرا کنیم.

بین نیروهای شرکتی و رسمی ناعدالتی درست کرده‌ایم

او در پاسخ به سوالی درباره تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی گفت: آگاه بودن و قدرت پیاده‌سازی بسیار مهم است. نیروهای شرکتی دقت کنند که چه اتفاقی افتاده است. الان بین نیروهای شرکتی و رسمی واقعاً شهروند درجه یک و درجه ۲ و ناعدالتی درست کرده‌ایم. برخی قرارداد کار معین دارند و این درست نیست. این گروه جوان‌تر باسوادتر و با توانمندتر هستند، اما حقوق کمتر می‌گیرند و امنیت شغلی هم ندارند. اما کارمند رسمی حقوق بیشتر می‌گیرد و امنیت شغلی هم دارد. آیا این انصاف است؟این موضوع یک نوع برده‌داری قرن بیست و یکم است. اگر قرار است شرکتی قرار است برای ما خرید خدمت کند. چرا شرکتی نداشته باشیم که خرید خدمات انجام دهیم؟ یعنی باید برونسپاری انجام دهیم.

وی ادامه داد: در نیروی انتظامی لازم بود زمانی تا کادر افزایش پیدا کند و ما در آن زمان برونسپاری انجام دادیم. ما بحث ساماندهی نیروی شرکتی را در مجلس مصوب کردیم؛ و مطمئن باشید که ما این مبحث شهروند درجه دو را پایان خواهیم داد. تا بار مالی هم برای دولت وجود نداشته باشد.

بورس مسیر درستی را طی نکرده است

وی در پاسخ به این سوال که قبلا گفته بودید یخچال بازنشسته‌ها را پر می‌کنید آیا وعده‌های شما هم مانند این وعده است؟ گفت: متناسب سازی حقوق بازنشستگان را امسال اجرا کردیم که بار مالی ۶۰ هزار میلیارد تومان داشته است. چرا که به بازنشستگان اعتقاد دارم و می‌گویم که را افزایش حقوق را با تورم یکسان خواهیم کرد. یک بازنشسته آسایش و آرامش می‌خواهد. بازنشستگان وقتی عروس و داماد می‌خواهد بیاید دنبال بهانه هستند تا آنها نیایند

قالیباف درباره کم ارزش شدن سهام بورس گفت: بورس مسیر درستی را طی نکرده است. یک روز ۵ میلیون نفر در بازار بورس بودند. در دهه ۹۰ مردم را سمت بورس سوق دادیم. اما امروز ۵۰ میلیون نفر در بورس هستند.
پوست بدتر از شرکت خصولتی شده است. ما تا ۳۰۰ درصد به میزان سرمایه‌گذاری سود دادیم. امروز بورس کجاست؟ متاسفانه بانک مرکزی تا ۳۰ درصد سود را برای سپرده بلند مدت تعیین کرده است. به نظر شما در این شرایط که بورس ۵ درصد یا ۱۰ درصد سود می‌دهد. کسی پولش را در این بازار می‌گذارد؟

اقتصاد ما پیش‌بینی پذیر نیست و تصمیمات خلق الساعه می‌گیریم

قالیباف افزود: اقتصاد ما پیش‌بینی پذیر نیست و تصمیمات خلق الساعه می‌گیریم. یک شبه تصمیم می‌گیریم که عرض ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی باشد. بازار ثانویه هم توجهی نداریم. البته خود نهاد بورس نیز مشکلاتی دارد .فرصت بزرگ ما برای سرمایه‌گذاری و رشد دقیق قابل پیش‌بینی بورس است قطعاً در این مسیر حرکت خواهیم کرد.نمی‌توان گفت مشکل بورس سه روزه حل می‌شود یا سه ماهه یا بیشتر. اما باید مشکل آن را حل کنیم. اما می‌دانم می‌توانی ثبات در بورس را. در سال اول عملیاتی کنیم.

او درباره جاماندگان سهام عدالت بیان کرد : این بحث در مجلس بررسی و در مجلس به قانون تبدیل شده و آن را اجرایی می‌کنیم. موضوع خود سهام عدالت باید اصلاح شود. قبل از اینکه سهام مردم را بخواهیم باید فکر و اندیشه آنها را بخواهیم. اگر خود مردم در این پروژه درگیر شوند می‌توانند با تصمیمات دقیق‌تر بهره‌وری را افزایش دهند.

وی در پاسخ به این سوال که همه وعده می‌دهد اما انجام نمی‌دهد چطور به شما اعتماد کنیم؟ گفت: حرف حقی است بند یک عملکرد دارم در گذشته هر وعده‌ای دادم عملیاتی کردم و کارنامه من مشخص است.معتقدم این ظرفیت در کشور وجود دارد و حتماً با کمک مردم و نخبگان و با اطمینان عرض می‌کنم به ظرفیت‌های بسیاری را هدر می‌دهیم. ما سه و نیم برابر یارانه‌ای مستقیمی که می‌دهیم تلف می‌کنیم. انشالله مانند گذشته این مسیر را محکم طی خواهیم کرد

فیلم کامل حضور قالیباف در برنامه گفتگوی ویژه خبری

نظر شما