شناسهٔ خبر: 67254309 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

چند الگوی‌ غذایی سالم برای افزایش طول عمر

بر اساس یک مطالعه جدید، تنها با داشتن تنوع غذایی و گزینه‌های بیشتر از بین چهار الگوی غذایی «سالم» می‌توانید خطر مرگ زودهنگام را به هر دلیلی نزدیک به ۲۰ درصد کاهش دهید.

صاحب‌خبر -

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، این پژوهش که در مجله بین‌المللی پزشکی جاما منتشر شده، نشان می‌دهد افرادی که با دقت بیشتری از هر یک از الگوهای تغذیه سالم پیروی کردند احتمال مرگ آنها بر اثر سرطان، بیماری‌های قلبی و عروقی و همچنین بیماری‌های تنفسی و عصبی کمتر بوده است.
 

بر اساس این مطالعه افراد باید بر مصرف بیشتر غلات کامل، میوه‌ها، سبزیجات، آجیل و حبوبات تمرکز کنند. دکتر «فرانک هو» از نویسندگان این مقاله می‌گوید: مردم معمولا از یک روش غذا خوردن خسته می‌شوند و این خبر خوبی است. چرا که باعث می‌شود ما به سراغ الگوهای غذایی متنوعی برویم. حال اگر این الگوها با ترجیحات غذای سالم همراه باشد، می‌تواند نتایج مثبتی برای سلامتی داشته باشد.
 
فرانک هو که استاد تغذیه در دانشگاه هاروارد است در ادامه می‌افزاید: مثلا اگر شما از رژیم مدیترانه‌ای پیروی می‌کنید و بعد از چند ماه می‌خواهید برنامه غذایی متفاوتی را امتحان کنید، می‌توانید به سراغ رژیم غذایی DASH (رویکردهای غذایی برای توقف فشار خون بالا) بروید یا می توانید یک رژیم غذایی نیمه گیاهی را امتحان کنید.
 
یک مطالعه غذایی طولانی مدت
 
این مطالعه عادات غذایی ۷۵ هزار زن و بیش از ۴۴ هزار مرد را مورد بررسی قرار داده و طی ۳۶ سال ادامه داشته است. هیچ یک از مردان و زنان در شروع مطالعه بیماری قلبی و عروقی نداشتند و تعداد کمی از آنها سیگار می‌کشیدند. افراد حاضر در این پژوهش پرسشنامه‌های غذا خوردن را هر چهار سال یک بار پر کردند.
 
فرانک هو در خصوص این پژوهش می‌گوید: این یکی از بزرگترین و طولانی‌ترین مطالعات گروهی برای بررسی الگوهای غذایی توصیه‌شده و خطر طولانی‌مدت مرگ‌های زودرس و مرگ‌ومیرهای ناشی از بیماری‌های رایج است.
 
هو و تیمش به شرکت کنندگان امتیاز دادند که تا چه حد از چهار سبک تغذیه سالم که با دستورالعمل های رژیم غذایی فعلی ایالات متحده هماهنگ است، پیروی می‌کنند.
 
او درباره این رژیم‌های غذایی مناسب گفت: یکی رژیم مدیترانه‌ای است که بر خوردن میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، آجیل، حبوبات، ماهی و مقدار زیادی روغن زیتون تاکید دارد. وی در ادامه افزود: این الگوی غذایی علاوه بر خوراکی‌های گیاهی بر چربی های سالم به ویژه چربی‌های تک زنجیره‌ایِ غیراشباع تاکید دارد.
 
رژیم بعدی، رژیم غذایی سالم گیاهی نامیده می‌شود که بر خوردن بیشتر محصولات گیاهی نیز تمرکز دارد اما برای محصولات حیوانی امتیاز منفی می‌دهد. هو می‌گوید: این رژیم حتی گزینه های نسبتاً سالم مانند ماهی یا برخی از محصولات لبنی را منع می کند. بنابراین می‌توانید تصور کنید که گیاه‌خواران احتمالاً در سطح بالاتری از این امتیاز رژیم غذایی قرار دارند و افرادی که مقدار زیادی محصولات حیوانی یا غذاهای با کربوهیدرات بسیار فرآوری شده مصرف می‌کنند، در انتهای جدول امتیازدهی این رژیم هستند.
 
این متخصص تغذیه تاکید دارد که کاهش مصرف گوشت قرمز و همچنین غذاهای فراوری شده به همراه کاهش مصرف قند و چربی‌های ناسالم به همراه پرهیز از الکل می‌توانند عوامل کلیدی در بهبود سلامت افراد باشند.
 
یافته‌ها بر اساس بیماری
 
به گزارش یورونیوز، پس از امتیازدهی به الگوی غذایی هر فرد، شرکت کنندگان به پنج گروه تقسیم شدند که در میان آنها از بالاترین تا کمترین میزان پایبندی به یک یا چند الگوی غذایی مشاهده می‌شود.
 
«کاتز»، رئیس و بنیانگذار موسسه غیرانتفاعی True Health Initiative که مجموعه‌ای جهانی برای بررسی وضعیت سلامت و تغذیه به شمار می‌رود در این خصوص می‌گوید: بالاترین گروه امتیازی در مقایسه با کمترین آنها تقریبا ۲۰ درصد کمتر دچار مرگ و میر و یا بیماری‌های رایج که به جان باختن افراد می‌انجامد، شده‌اند.
 
به عبارت دیگر افرادی که بیشترین پایبندی به این رژیم‌های غذایی سالم را داشته‌اند، ۲۰ درصد کمتر دچار بیماری‌هایی چون حمله قلبی، بیماری‌های تنفسی، سرطان و امثال آن شده‌اند. هو گفت این مطالعه همچنین نشان داد که اگر افراد رژیم غذایی خود را در طول زمان بهبود بخشند، خطر مرگ ناشی از برخی بیماری‌های مزمن کاهش می‌یابد.
 
این استاد دانشگاه هاروارد در ادامه می‌افزاید: شرکت کنندگانی که سلامت رژیم غذایی خود را ۲۵ درصد بهبود بخشیدند، می توانند خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی را بین ۶ تا ۱۳ درصد و مرگ ناشی از سرطان را بین ۷ تا ۱۸ درصد کاهش دهند. ضمن اینکه خطر مرگ ناشی از بیماری‌های عصبی مانند زوال عقل نیز تا ۷ درصد کاهش می‌یابد.
 
هو همچنین گفت: کاهش مرگ و میر بیماری های تنفسی از این هم بسیار بیشتر بوده و خطر را بین ۳۵ تا ۴۶ درصد کاهش داده است.
 
این مطالعه به گزارش‌های خود شرکت‌کنندگان در مورد ترجیحات غذایی متکی بود و بنابراین فقط ارتباطی بین عادات غذایی و پیامدهای سلامتی را منعکس کرده است.
 
هیچ وقت برای اصلاح دیر نیست
 
هو می‌گوید: هیچ وقت برای اتخاذ الگوهای تغذیه سالم دیر نیست و مزایای پیروی از یک رژیم غذایی سالم می تواند از نظر کاهش کل مرگ و میرهای زودرس و علل مختلف مرگ زودرس قابل توجه باشد.
 
این پژوهش همچنین توصیه می‌کند که مردم باید در هر رژیم غذایی که دارند تلاش کنند برخی اصول رایج سلامتی نظیر مصرف بیشتر غذاهای گیاهی، کاهش وعده‌های خوردن گوشت قرمز و غذاهای فرآوری شده به همراه کمتر کردن شکر و سدیم را رعایت کنند.

نظر شما