شناسهٔ خبر: 67254180 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه‌ آسیا‌نیوز | لینک خبر

موفقیت در کسب‌وکار

چرا کسب و کارها شکست می خورند؟ بررسی ۴ عامل اساسی و موثر

شروع کردن کسب و کار جدید برای همه افراد با استرس‌های زیادی همراه است؛ ترس از اینکه امکان است شکست بخورید یا نتوانید به خوبی مشکلات را کنترل کنید. هر فردی که کسب و کاری را شروع می‌کند، می‌داند که ممکن است در این مسیر دچار اشتباهاتی شود. با این حال، برخی افراد در این مسیر پر فراز و نشیب به موفقیت‌های بسیار خوبی دست پیدا می‌کنند. در این مقاله قصد داریم تا پاسخ سوال مهم "چرا کسب و کارها شکست می خورند" بپردازیم تا در زمان مواجه با این مشکلات، راحت‌تر بتوانید با آن کنار بیایید و مشکل خود را حل کنید.

صاحب‌خبر -

دلایل اصلی شکست کسب و کارها

چرا کسب و کارها شکست می خورند؟ در ادامه مهم ترین عوامل شکست کسب و کارها را بیان میکنیم تا بتوانید دید مناسب تری به دست بیاورید.

نداشتن سیستم‌سازی کسب‌وکار

یکی از دلایل مهم شکست کسب‌وکارها نداشتن سیستم‌سازی کسب و کار مناسب است. سیستم سازی کسب و کار به معنای ایجاد فرایندها و ساختارهای مشخص برای انجام کار ها و فعالیت‌های روزمره کسب‌وکار است.بدون سیستم‌سازی، کسب‌وکارها با مشکلات زیر روبرو می‌شوند:

  1. عدم هماهنگی و بهره‌وری: نبود سیستم‌های مشخص باعث می‌شود کارکنان موفق نشوند به صورت هماهنگ و موثر کار کنند. این عدم هماهنگی می‌تواند به کاهش بهره‌وری و افزایش هزینه‌ها منجر شود.
  2. افزایش هزینه‌ها: یکی از مزایای کلیدی سیستم‌ سازی کسب‌وکارتان این است که به میزان قابل توجهی گام‌ها و کارهای غیر ضروری را کمتر کرده و بهترین نتیجه را در هزینه‌ها دریافت می کنید. به عنوان مثال، صرفه جویی یک ساعت در هفته، ۵۰ ساعت در سال را آزاد می‌کند که می‌تواند برای کارهای برنامه‌ریزی شده جایگزین شود.
  3. کیفیت نامناسب خدمات و محصولات: سیستم‌سازی به بهبود کیفیت خدمات و محصولات کمک می‌کند و شما میتوانید بهترین خدمات را با کیفیت بالا به مشتریان خود ارائه کنید. بدون سیستم سازی، کیفیت کار ممکن است ناپایدار و متغیر باشد.
  4. اتلاف وقت و منابع: عدم وجود فرآیندهای استاندارد باعث می‌شود که زمان و منابع بیشتری برای انجام کارهای ساده و تکراری صرف شود و برای کار های مهم زمانی باقی نماند.
  5. عدم توانایی در گسترش کسب‌وکار: برای رشد و توسعه یافتن یک کسب‌وکار، وجود سیستم‌های کارآمد واجب و ضروری است. بدون وجود آن، کسب‌وکارها نمی‌توانند به صورت مفید به بازارهای جدید وارد شوند و یا فعالیت‌های خود را گسترش دهند.

مشاوره کسب و کار

عدم توجه به مشاوران کسب‌وکار در تمامی مراحل

مشاوران کسب‌وکار نقش مهمی در موفقیت کسب‌وکارها دارند. آن‌ها با ارائه تجربیات و راهنمایی‌های تخصصی می‌توانند به کسب‌وکارها کمک کنند تا از مشکلات دور شوند و بهترین مسیرها را انتخاب کنند. مشاور کسب و کار اصفهان، تهران، شمال، جنوب و غیره ندارد، و امروزه به ارحتی میتوان با جلسات انلاین به خدمان مشاوران در سراسر کشور دسترسی داشت. میتواند با دانش و تجربیات بالا بهترین راهنمایی ها را برای جلوگیری از بروز مشکلات در کسب و کار شما داشته باشد. نداشتن مشاور کسب‌وکار می‌تواند به دلایل زیر باعث شکست شود:

  • عدم دسترسی به دانش و تجربیات تخصصی: مشاوران کسب‌وکار دارای دانش و تجربیاتی هستند که می‌تواند به کسب‌وکارها در تصمیم‌گیری‌های مهم کمک کند. بدون این دانش، احتمال اشتباهات افزایش می‌یابد و باعث شکست شما در کسب کارتان میشود.
  • عدم آگاهی از روندها و تغییرات بازار: مشاوران کسب‌وکار می‌توانند اطلاعات به‌روز و دقیقی از تغییرات و روندهای بازار به شما ارائه دهند که نداشتن این اطلاعات می‌تواند به عدم توانایی در هماهنگی خود با تغییرات بازار منجر شود.
  • عدم برنامه‌ریزی مناسب: مشاوران به کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا برنامه‌ریزی‌های مناسبی برای رسیدن به اهداف خود داشته باشند که بدون داشتن آن کسب‌وکارها ممکن است مسیرهای نادرستی را انتخاب کنند.

عدم توجه به منابع کلیدی برای راه‌اندازی کسب‌وکار

با استفاده از انواع منابع کلیدی برای راه اندازی کسب و کار و انجام فعالیت های کلیدی، مجموعه را به سمت ارزش پیشنهادی خود برای طبقه بندی های مختلف مشتریان خود حرکت می دهد. منابع کلیدی، مواردی هستند که بیزینس برای انجام فعالیت های کلیدی خود، به آنها نیاز دارد.

  1. منابع مالی: تامین سرمایه اولیه برای راه‌اندازی و ادامه فعالیت کسب‌وکار واجب و ضروری است. این منابع می‌تواند از طریق وام‌ها، سرمایه‌گذاران، یا پس‌انداز شخصی تامین شوند.
  2. منابع شبکه‌ای: شبکه‌های ارتباطی و روابط با تامین‌کنندگان، شرکا و مشتریان برای توسعه و پایداری کسب‌وکار اهمیت دارند و باید به این موضوع توجه داشته باشید .
  3. منابع انسانی: داشتن تیمی از کارکنان ماهر و با انگیزه برای اجرای برنامه‌های کسب‌وکار ضروری است.هر شرکتی به منابع انسانی نیاز دارد، اما پرسنل در مدل‌های کسب و کار خاص برجسته‌تر هستند. به عنوان مثال، منابع انسانی در صنایع دانش بنیان و خلاق بسیار مهم است.
  4. منابع فيزیکی: شامل تجهیزات و امکانات، فناوری‌ها، سیستم ها و مکان‌های لازم برای انجام فعالیت‌های کسب‌وکار است.

مدیریت فرآیند

عدم توجه به مدیریت فرآیند

مدیریت فرآیند به معنای طراحی، بهبود و نظارت بر فرآیندهای کسب‌وکار برای گسترش بهره‌وری و کارایی است. مدیریت فرآیند به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا به صورت کارآمدتر عمل کنند، هزینه‌ها را کاهش دهند و در کیفیت خدمات و محصولات خود پیشرفت کنند. این شامل مراحل زیر می باشد:

  • تحلیل فرآیندها: بررسی و تحلیل کردن فرآیندها برای شناسایی نقاط ضعف و فرصت‌های پیشرفت.
  • نظارت و ارزیابی: بررسی مستمر عملکرد فرآیندها و انجام اصلاحات لازم برای بهبود کارایی.
  • طراحی مجدد فرآیندها: ایجاد تغییرات و بهبود های لازم در فرآیندها برای افزایش کارایی و بهره‌وری.
  • کاهش هزینه‌ها: با کاهش هدررفت منابع و بهینه‌سازی فرآیندها، هزینه‌های عملیاتی کاهش می‌یابد.
  • اجرای فرآیندهای جدید: پیاده‌سازی فرآیندهای بهبود یافته و آموزش کارکنان برای استفاده از آن‌ها.
  • رضایت مشتریان: مشتریان از خدمات و محصولات با کیفیت و به موقع بهره‌مند می‌شوند که این موضوع رضایت آن‌ها را به دنبال دارد که شامل مهمترین بخش مدیریت فرایند است.
  • انعطاف‌پذیری بیشتر: کسب‌وکارهایی که فرآیندهای بهینه‌سازی شده دارند، به تغییرات بازار و نیازهای مشتریان بهتر پاسخ می‌دهند و بهترین نتیجه دریافت میکنند.

نتیجه‌گیری

چرا کسب و کارها شکست می خورند؟ در این مقاله به بررسی مهم ترین عوامل شکست کسب و کارها پرداختیم. کسب‌وکارها برای موفقیت نیاز به مدیریت و سیستم‌سازی موثر دارند. بدون این دو عنصر، احتمال شکست بسیار بالا می‌رود. سیستم‌سازی به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا در مسیر خود بهترین نتیجه را دریافت کنند. همچنین، داشتن مشاور کسب‌وکار می‌تواند از مشکلات بزرگ جلوگیری کرده و راه‌های بهتری برای رشد و توسعه فراهم کند.
برای راه‌اندازی و اداره یک کسب‌وکار موفق، شناسایی و استفاده از منابع کلیدی مانند منابع مالی، شبکه‌ای، فیزیکی و انسانی واجب و ضروری است. مدیریت فرآیند نیز با بهبود کارایی، کیفیت، افزایش رضایت مشتریان و کاهش هزینه‌ها نقش مهمی در گسترش یافتن کسب‌وکارها ایفا می‌کند. با پیروی از نکات گفته شده و به‌کارگیری روش های مناسب، کسب‌وکارها می‌توانند به موفقیت و پایداری دست یابند و در بازار رقابتی امروز جایگاه خود را حفظ کنند و پیشرفت کنند.

نظر شما