شناسهٔ خبر: 67252909 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

راز قربانی کردن کودکان در قوم مایا سرانجام فاش شد

صاحب‌خبر -

تمدن مایا همیشه اسرار زیادی برای شگفتی داشته است. اخیرا نیز باستان شناسان موفق شده‌اند با استفاده از تست DNA راز قربانی کردن کودکان در قوم مایا را آشکار کنند. رازی که با باورهای پیشین تفاوت بسیاری دارد.

مایا را شاید بتوان یکی از پیشرفته‌ترین تمدن‌های منطقه آمریکای مرکزی به‌حساب آورد. تمدن مایا در زمینه هنر، معماری و شهرسازی پیشرفت‌های ویژه‌ای داشته است. هرچند جنبه‌های تاریکی نیز در زندگی آنها دیده می‌شد. یکی از این موارد را می‌توان قربانی کردن کودکان در قوم سرخپوستی مایا دانست که اخیرا راز آن آشکار شده است.

راز قربانی کردن کودکان مایا به یک باور مذهبی عجیب مربوط می‌شود

راز قربانی کردن کودکان مایا راز قربانی کردن کودکان مایا

پیشتر این باور وجود داشت دختران کم‌سن برای قربانی شدن در پیشگاه خدایان انتخاب می‌شدند. این افراد به چیچتن ایتزا در قلب منطقه یوکاتان برده می‌شدند. سپس نوبت به یک آیین مذهبی خاص می‌رسید و در آخر نیز کودکان به‌کام مرگ می‌رفتند. هرچند واقعیت اینگونه نبوده است. در سال ۱۹۶۷ یک کشف مهم باستان شناسی در مکزیک اعلام شد.

کارشناسان موفق شده بودند باقیمانده‌های قربانیان یک آیین مذهبی را در یک اتاق زیرزمینی پیدا کنند. بررسی محل تدفین قربانیان نشان می‌داد که اتاق مربوطه احتمالا زمانی به‌عنوان نوعی آب‌انبار استفاده می‌شده است. هرچند بعدها مردم تمدن مایا آن را بزرگتر کردند تا به غاری در همان نزدیکی متصل شود. درون اتاق قربانی نیز باقیمانده‌های بیش از ۱۰۰ کودک قرار داشت.

هرم هرم

البته در سال ۱۹۶۷ دانشمندان نمی‌توانستند صرفا با بررسی شکل استخوان به جنسیت قربانیان پی ببرند. به‌همین‌خاطر راز کودکان قربانی شده تمدن مایا پنهان باقی ماند و همه پذیرفتند که قربانیان دختر هستند. اما حالا مشخص شده است که ۶۴ نفر از آنها پسر بوده‌اند.

بر اساس داده‌های دریافتی از تست DNA می‌توان گفت که قربانیان اشتراکات زیادی با هم داشته‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که فرآیند انتخاب قربانی با دقت بالایی انجام می‌شد. باستان شناسان به بررسی‌های خود برای کشف راز قربانی کردن کودکان در تمدن مایا ادامه دادند. در نهایت مشخص شد که بسیاری از قربانیان با همدیگر ارتباط خانوادگی نزدیک داشته‌اند. در میان آنها حتی دو دوقلو نیز دیده می‌شدند.

شباهت در سن و رژیم غذایی کودکان و همچنین تدفین آنها در یک مکان یکسان برای بیش از ۲۰۰ سال به یک آیین و راز خاص پس از قربانی کردن در تمدن مایا اشاره دارد. این افراد برای یک دلیل خاص انتخاب شده بودند. البته سرنوشت تلخ این کودکان از چند دهه پیش برای جهانیان آشکار شده بود؛ اما دلیل این جنایت عجیب مشخص نبود.

راز قربانی کردن کودکان مایا راز قربانی کردن کودکان مایا

بررسی‌های بیشتر باستان شناسان نشان داد که این اتاق زیرزمینی برای بیش از ۵۰۰ سال (بین قرن هفتم تا دوازدهم) برای تدفین قربانیان استفاده شده است. هرچند که بیشتر باقیمانده‌ها به دوره‌ای ۲۰۰ ساله (بین سال ۸۰۰ و ۱۰۰۰ میلادی) در زمان اوج فرهنگ چیچن ایتزا تعلق داشته‌اند.

در مرحله بعد دانشمندان به بررسی ایزوتوپ‌های موجود در رژیم غذایی قربانیان پرداختند. این مسئله راز دیگری از کودکان قربانی شده تمدن مایا را آشکار کرد. برخلاف باور پیشین آنها از مناطق مختلف به قلب یوکاتان آورده نشده بودند، بلکه به جوامع محلی تعلق داشتند.

راز قربانی کردن کودکان مایا راز قربانی کردن کودکان مایا

در نهایت باستان شناسان به این نتیجه رسیدند که کودکان پسر به‌صورت دوتایی قربانی شده‌اند. در فرهنگ مایا افراد دوقلو جایگاه ویژه‌ای داشتند و بهترین گزینه برای قربانی کردن محسوب می‌شدند. هرچند احتمال رخ‌دادن دوقلوهای یکسان در یک جمعیت معمولا حدود ۰.۴ درصد است. به‌همین‌خاطر افراد شبیه به‌هم در یک خانواده برای قربانی شدن انتخاب می‌شدند.

راز قربانی کردن کودکان در تمدن مایا هم به باورهای مذهبی آنها باز می‌گردد. در نوشته‌های مقدس تمدن مایا داستان دو برادر دوقلو ذکر شده است. آنها می‌خواستند قربانی‌شدن پدر و عموی خود را انتقام بگیرند. به‌همین‌خاطر چرخه قربانی‌شدن و زنده شدن را بارها تکرار کردند تا خدایان جهان زیرین را فریب دهند. همین باور عجیب نیز سبب شد که مردم تمدن مایا کودکان پسر شبیه به‌هم را به‌صورت دوتایی قربانی کنند.

بیشتر بخوانید:
تلاش عجیب پزشکان مصر باستان برای درمان سرطان در ۴۰۰۰ سال قبل آثار عجیب و رازآلود باستانی که هنوز رمزگشایی نشده‌اند باستان شناسان از یک کشف هیجان انگیز در اهرام مصر خبر می‌دهند این نوشته مرموز، رازهای جدید تمدن آزتک ها را برملا می‌کند چرا در مصر باستان این گنج های ارزشمند را همراه مرده دفن می‌کردند؟

برچسب‌ها:

نظر شما