شناسهٔ خبر: 67252550 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

احتمال وقوع آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی استان اردبیل

اداره‌کل منابع طبیعی استان اردبیل طی اطلاعیه ای از احتمال وقوع آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی استان اردبیل خبرداد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل اداره‌کل منابع طبیعی استان اردبیل طی اطلاعیه‌ای نسبت به احتمال آتش سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی با توجه به فرا رسیدن موسم برداشت محصولات کشاورزی ناشی از سوزاندن کاه و کلش مزارع هشدار داد.

در این اطلاعیه آمده است: با توجه به فرا رسیدن فصل برداشت محصولات زراعی و اقدام ناصواب برخی کشاورزان در آتش زدن و سوزاندن کاه و کلش مزارع و احتمال زیاد گسترش حریق به عرصه‌های طبیعی، این اداره کل ضمن برشمردن مواد قانونی ممنوعیت سوزاندن کاه و کلش مزارع و تذکر به مجازات‌های قانونی در نظر گرفته شده به مرتکبین به ایجاد حریق در اراضی ملی هشدار می‌دهد.

ضروریست با توجه به افزایش دما و خشک بودن عرصه‌های جنگلی، کشاورزان پس از برداشت محصول، از آتش زدن کاه و کلش خودداری کنند چرا که امکان سرایت آتش به عرصه‌های طبیعی که در مجاورت زمین‌های کشاورزی قرار دارند بسیار بالاست.

یادآوری می‌شود طبق قانون مجازات اسلامی، اصولاً آتش زدن بقایای گیاهی و کاه و کلش، جرم محسوب شده و با مرتکبین برخورد قانونی می‌گردد.

همچنین بر اساس ماده ۴۵ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع، آتش زدن نباتات در مزارع و باغات داخل یا مجاور جنگل بدون اجازه و نظارت مأموران جنگلبانی ممنوع است و در صورتی که درنتیجه بی‌مبالاتی حریق در جنگل ایجاد شود مرتکب به حبس تأدیبی از دو ماه تا یک‌سال محکوم خواهد شد و برابر ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی، متخلفان تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و به حبس (۶ ماه تا دو سال) یا جزای نقدی بین ۶ تا ۲۴ میلیون تومان محکوم می‌شوند.

شایان تذکر است؛ برابر ماده ۳۰ آئین نامه اجرایی قانون پسماند و ماده ۲۰ قانون هوای پاک مصوب سال ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی، آتش زدن کاه و کلش بعد از برداشت اکیداً ممنوع بوده و جرم تلقی می‌شود و با متخلفین طبق قانون برخورد صورت خواهد گرفت.

در همین راستا از مردم شریف و طبیعت دوست استان اردبیل درخواست می‌شود در صورت بروز آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی با قید فوریت با شماره‌های رایگان و ۲۴ ساعته ۱۳۹ و ۱۵۰۴ یگان حفاظت منابع طبیعی استان تماس گرفته و مراتب را اطلاع دهند

نظر شما