شناسهٔ خبر: 67251812 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

چرا جلیلی، قاضی‌زاده و زاکانی در مناظرات هم‌چنان با روحانی می‌جنگند؟

روزنامه جهان صنعت

سه سال از پایان ریاست‌جمهوری حسن روحانی می‌گذرد اما حمله به او و نقد عملکرش هم‌چنان یکی از تاکتیک‌های کاندیداهای اصولگرای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در مناظرات و میزگردها است.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

حجم این حمله‌ها به قدری زیاد بوده است که دفتر حسن روحانی در نامه‌ای خطاب به جبلی، رئیس صداوسیما خواستار فرصتی برای پاسخ دادن به این هجمه‌ها در تلویزیون شده است. در متن نامه آمده است:

رئیس محترم سازمان صداوسیما

با سلام

احتراماً به اطلاع می‌رساند ادعا‌های مطرح شده در نخستین مناظره نامزد‌های محترم انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم در شامگاه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ و برخی برنامه‌های دیگر توسط برخی از کاندیدا‌ها درباره دکتر حسن روحانی و دولت ایشان، مصداق بازر نشر اکاذیب و افترا علیه اشخاص حقیقی و حقوقی است که طبق قانون، کمیسیون تبلیغات انتخابات باید مهلت زمانی مشخصی برای دفاع طرف غائب در نظر بگیرد. امید است که سازمان صداوسیما برخلاف رویه سابق خود با فراهم کردن این فرصت مطابق قانون به روحانی یا نماینده ایشان، امکان پاسخ به شبهات و تهمت‌های متعدد چند نفر از کاندیدا‌ها را فراهم نماید که برنامه مناظره نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم را تبدیل به جلسه اتهام‌زنی به دولت‌های یازدهم و دوازدهم کرده و عملاً توصیه صریح مقام معظم رهبری مبنی بر رعایت اخلاق انتخاباتی را نادیده گرفته‌اند.

جلیلی، قاضی‌زاده و زاکانی در مناظرات هم‌چنان با روحانی می‌جنگند

سعید جلیلی بدون نام بردن از روحانی گفت: رقبای ما سال ۹۲ دولت را با ۸۰۰ تحریم تحویل گرفتند با ۱۵۰۰ تحریم تحویل دادند. دولت وقت در سال ۹۲ اعتقادی به برنامه ششم نداشت و رئیس جمهور وقت می‌گفت این برنامه را قبول ندارد و فقط سی درصد آن برنامه اجرا شد و رشد منفی و صفر داشتیم.

زاکانی هم در خلال اولین مناظره تلویزیونی گفت: سال ۹۲ دولت وقت ۲۰۵ همت بدهی داشت، اما در دولت آقای روحانی بیش از هزار همت شد این بدهی. روحانی مجموعه‌ای مخروبه تحویل شهید رئیسی داد و این از توانمندی این شهید بزرگوار بود که توانست این مسائل را حل کند. یکی دیگر از انتقاداتی که توسط زاکانی بر علیه عملکرد روحانی مطرح شد، راجع‌به واکسن کرونا بود. زاکانی گفت در زمان روحانی روزانه ۸۰۰ نفر به دلیل کرونا جان خود را از دست می‌دادند. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که این عدد با آمار‌های موجود درآن زمان تناقض دارد. علاوه بر این، بسیاری از افراد فعال در فضای مجازی به امضای زاکانی پای نامه درخواست عدم ورود واکسن کرونا به کشور اشاره می‌کنند.

قاضی‌زاده هاشمی نیز ادعا کرده که واکسن‌هایی که حسن روحانی خریده بود، به کشور نمی‌رسیدند.

تبعیض در انتقاد از عملکرد دولت‌ها

احمد زید آبادی درباره حجم زیاد انتقادات به دولت روحانی و هم‌چنین عدم هرگونه انتقاد از دولت مرحوم رئیسی نوشت: “ظاهراً در مناظرات انتخاباتی حمله و تهاجم به عملکرد دولت‌های قبلی بخصوص دولت حسن روحانی نه فقط مباح بلکه گویی واجب است، اما نقد عملکرد دولت مرحوم رئیسی گویی در شمار تابو‌ها و امور ممنوعه و حرام قرار گرفته و صرفاً باید مورد تعریف و تجلیل قرار گیرد! آیا در این باره دستورالعملی به کاندیدا‌های منتقد وضع موجود اعلام شده است؟ اگر شده است، آن‌ها به قیمت کناره‌گیری از مناطرات هم که شده، نباید زیر بار آن بروند. تن دادن به چنین ممنوعیت احتمالی، به منزله‌ی «سالی که نکوست از بهارش پیداست» خواهد بود! “مسعود پزشکیان هم در خلال اولین مناظره انتخاباتی مجبور شد تاکید کند که هیچ ارتباطی با دولت روحانی نداشته است.

باز هم می‌گویید تحریم نعمت است؟

فضای تخریب‌گرانه به وجود آمده در مناظرات انتخاباتی بر علیه دولت حسن روحانی واکنش بسیاری از مردم در فضای مجازی را نیز به همراه داشته است. برخی می‌گویند بی انصافی است که عدم اجازه ورود واکسن کرونا را به پای روحانی بنویسیم، و برخی نیز از عملکرد اقتصادی وی دفاع می‌کنند و به روند کاهشی تورم در دولت وی تا پیش از به قدرت رسیدن ترامپ، خروج از برجام و وضع تحریم‌های جدید اشاره می‌کنند.

یکی از کاربران پر مخاطب متمایل به جبهه اصلاح‌طلبی می‌نویسد: “همه جناح‌های سیاسی از روحانی بد می‌گویند، اما گفتمان رفع تحریم او در اهداف تمام کاندیدا‌ها هست. روحانی کاری کرد کسی جرات نکند بگوید تحریم نعمت است”.

یکی دیگر از کاربران نیز می‌نویسد: “زاکانی تا توانست به دولت روحانی تاخت و بعد، از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس تمجید کرد. بزرگوار مرز‌های تناقض را یک‌تنه جابه‌جا کرد”.

کمی از آمار‌های اقتصادی دولت روحانی

وبسایت خبری حسن روحانی آمار‌های اقتصادی دولت خود و مقایسه آن با دولت مرحوم رئیسی را منتشر کرده است. بر اساس این آمارها، زمانی‌که دولت روحانی بر سر کار آمد، نرخ تورم سالانه ۳۹ درصد بود که در دو سال ابتدایی ریاست‌جمهوری وی این عدد به ۱۵.۶ رسید. تورم نقطه به نقطه نیز از سال ۹۲ تا ۹۴ از ۴۳.۱ درصد به ۱۴.۲ درصد رسید. رشد تولید ناخالص داخلی نیز در این مدت، از منفی ۷.۷ درصد به منفی ۰.۳ درصد رسید.

در مورد بدهی دولت به بانک‌ها نیز آمار‌های منتشرشده نشان می‌دهند که دولت روحانی در سال اول ۱.۳۲ درصد بر میزان بدهی خود به بانک‌ها افزوده است، در حالی‌که این رقم برای دولت رئیسی ۶۲ درصد بوده است.

مقایسه عملکرد دو دولت در بخش بورس نشان می‌دهد ارزش دلاری بازار بورس در دو سال اول دولت روحانی معادل ۳ درصد کاهش داشته است، اما ارزش دلاری بورس در دو سال اول دولت رئیسی با ۶۳ درصد کاهش مواجه شده است.

نکته‌ای که توجه مخاطبان مناظرات ریاست‌جمهوری را به خود جلب کرده است، نادیده گرفتن ضعف‌های اقتصادی دولت گذشته و تاکید بیش از اندازه بر عملکرد روحانی است. هر دولتی که بر سر کار بیاید، فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی و حزبی نقاط مثبت و منفی بسیاری دارد که تاکید بر یکی از این نقاط بدون در نظر گرفتن دیگری هرگونه نقد را از دایره انصاف خارج خواهد کرد.

نظر شما