شناسهٔ خبر: 67251501 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

سهم ناچیز صنایع فرهنگی در گفته‌های نامزدها - اکونیوز

اقتصاد ایران: فرصت انتخابات، به عنوان اصلی ترین راه بیان مطالبات و مظهر اراده ملت در مسیر آینده ایرانِ اسلامی پیش روی ماست و می توان از آن برای شنیدن نظرات و مطالبات فعالان صنایع فرهنگی خلاق و فناوری‌های نرم بهره برد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  در سال 2020، ارزش صادرات جهانی کالاها و خدمات خلاق و صنایع فرهنگی 1.524  میلیارد دلار بوده است. این یعنی 6/8 درصد از 8/17 تریلیون دلارِ صادرات جهانی را، کالاها و خدمات خلاق و فرهنگی به خود اختصاص داده‌اند. در همین سال کشور چین به عنوان بزرگترین صادرکننده کالاهای خلاق، مبلغ 169 میلیارد دلار کسب کرده و بعد از آن ایالات متحده آمریکا، ایتالیا و آلمان به ترتیب با 32، 27 و 26 میلیارد دلار در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. صنایع خلاق  و فرهنگی 50 میلیون شغل را در سراسر جهان به خود اختصاص داده‌‌‌اند.

گزارش جهانی اقتصاد در صنایع خلاق و فرهنگی در سال 2014 نشان می دهد که نه کشور برتر صادرکننده کالا و خدمات صنایع خلاق و فرهنگی با 401 میلیارد دلار صادرات، بیشترین تعداد آثار فرهنگی و طبیعی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو را در سال 2021 به خود اختصاص داده‌اند. این در حالی است که ایران که در سال 2021 با 26 آثار فرهنگی و طبیعی ثبت شده، رتبه 10 جهانی را به خود اختصادص داده و از ظرفیت بالقوه 5/19 میلیارد دلار صادرات صنایع خلاق و فرهنگی خود در سال 2014، فقط به رقم 5/2 میلیاد دلار بسنده کرده است!

این یعنی یک شکاف صادراتی 17 میلیارد دلاری وجود دارد که با یک برنامه منسجم و هدفمند می‌توان آن را پُر کرده و هم سهم صنایع فرهنگی را در سبد درآمدی کشور افزایش داد و هم از این طریق به رشد اقتصادی کشور، اشتغال‌زایی ناشی از آن و همچنین افزایش قدرت نرم در سطح جهانی به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی ایران، کمک کرد.

از طرف دیگر با توجه به رشد متوسط 3 درصدی GDP جهانی در سال‌های گذشته، اگر پیش‌بینی کارشناسان درمورد ظرفیت بالقوه و بالفعل صادرات صنایع خلاق و فرهنگی ایران در سال 2023 به ترتیب 2/3 و 5/25 میلیارد دلار می‌رسد را درنظر بگیریم، شکاف صادراتی به مبلغ 3/22 میلیارد دلار رسیده و اهمیت و اولویت صنایع خلاق و فرهنگی بسیار بیشتر می شود.

با اینکه همواره موضوع اقتصاد در گفته‌ها و برنامه‌های نامزدهای انتخابات جزو اولویت‌های اساسی بوده، اما سهم فناوری های نرم و صنایع خلاق و فرهنگی در این عرصه تقریبا مغفول مانده و تاکنون هیچ یک از کاندیداها نه در میزگردهای اقتصادی و نه در مناظره، به این موضوع نپرداخته‌اند.

این موضوع باعث شده تا پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی، به عنوان اولین و تخصصی‌ترین پارک حوزه فناوری های نرم و صنایع خلاق، طی نامه ای، از نامزدهای انتخاباتِ ریاست جمهوری، از ایشان برای حضور در این پارک و گفت‌و‌گو و پاسخ به سؤالات فعالان صنایع خلاق و فرهنگی دعوت کند.

این پارک اعلام کرده: راه پیشرفتِ ایران اسلامی، از مسیرِ رونق و توسعه تولیدات و خدماتِ دانش‌بنیان می‌گذرد و امروز که علی‌رغم انواع تحریم‌ها، جامعه علمی کشور و جوانانِ خلاق ایرانی، در میدان کوششِ دانش بنیان پایمردی کرده و با نوآوری و خلاقیت، برای رشد و پیشرفت ایرانِ عزیز می‌کوشند، از نامزدهای این دوره از انتخابات ریاست جمهوری نیز انتظار می‌رود هم این موضوع را در بیانِ مطالب و نظرات خود در اولویت قرارداده و هم برنامه ها و راهبردهای مشخصی در این عرصه داشته باشند.

اینک فرصت انتخابات، به عنوان اصلی ترین راه بیان مطالبات و مظهر اراده ملت در مسیر آینده ایرانِ اسلامی پیش روی ماست و می توان از آن برای شنیدن نظرات و مطالبات فعالان صنایع خلاق و فناوری‌های نرم بهره برد.

پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در دعوتنامه خود تأکید کرده: با عنایت به اهمیت و ضرورت توجه به حوزه مهم و راهبردی فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در ایران و جایگاه و سهم ویژه اقتصاد خلاق در تولید ناخالص ملی، این پارک، از شما نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دعوت می‌شود در جمع شرکت‌های خلاق و دانش بنیان عرصه علوم انسانی و فرهنگ و هنر حضور یافته و ضمن تشریح برنامه‌ها و سیاست‌های فناوری و فرهنگیِ خود، در برنامه‌ای ویژه با مدیران و خبرگان این عرصه گفت‌وگو بفرمایید.

نظر شما