شناسهٔ خبر: 67251497 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۳۰۰ کیلومتر کانال‌ آبیاری باغات سمیرم نیاز به نوسازی دارد

اصفهان- ایرنا- فرماندار سمیرم گفت: ۳۰۰ کیلومتر از کانال‌های آبیاری باغات این شهرستان، سنتی است و برای جلوگیری از هدر رفت آب و عبور از تنش آبی، نیاز به نوسازی دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، اصغر هدایت روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در سال زراعی جدید، با توجه به نوع بارش‌ها، منابع آبی قنات‌ها و چشمه‌ها کاهش یافته است و آبی هم که از قنات‌ها و چشمه‌ها روانه باغات می‌شود چون از مسیرهای سنتی و خاکی می‌گذرد، هدررفت زیادی دارد و آب به اندازه کافی به باغات نمی‌رسد و باغات سمیرم در تابستان پیش‌رو با تنش آبی مواجه می‌شود.

وی ادامه داد: اگر اعتبارات سازگاری کم‌آبی به این شهرستان تخصیص یابد با تجهیز کانال‌های آبرسانی، لایروبی، بازسازی قنوات، لوله‌گذاری، ایزوله کانال‌های آبرسانی و تامین لوله، می‌توان مسیرهای سنتی را نوسازی و با کمترین هدررفت آب، باغات را سیراب کرد و خسارت‌ها را به حداقل رساند.

فرماندار سمیرم، میزان بارش‌ها در سال زراعی جدید را ۴۲۰ میلی متر اعلام کرد و گفت: هرچند این میزان بسیار خوب بوده است، اما با نگاه به زمان و تنوع بارش‌ها و سطحی بودن آب در منطقه، تابستان سختی در پیش‌رو خواهیم داشت.

هدایت افزود: ۵۰ درصد از بارش‌ها در پاییز و زمستان بصورت باران بود و با این بارش‌ها منابع ذخیره آبی ما که به شکل یخچال بود، ذوب شد و از بین رفت و ۵۰ درصد بارش‌ها نیز در بهار اتفاق افتاد که آن هم بصورت باران بود که تنها برای مراتع دیم اثربخشی خوبی داشت و اکنون قویترین مراتع دیم در استان اصفهان متعلق به شهرستان سمیرم است.

وی افزود: در حوزه باغات، اراضی کشاورزی و کشت‌های آبی ما بزودی با تنش آبی مواجه می‌شویم و ضرورت دارد در حوزه مدیریت تنش آب، اعتباراتی از سازمان جهاد کشاوزی استان به این شهرستان اختصاص یابد تا با نوسازی کانال‌های آبی، امسال کمترین خسارت باغی را داشته باشیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سمیرم، وسعت باغات این شهرستان را ۲۲ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: از این میزان ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ سیب است و مابقی درختان میوه سردسیری است و به همین دلیل هم این شهرستان قطب باغبانی استان اصفهان محسوب می‌شود.

مصطفی طایی گفت: عمده منابع آبی ما سطحی است که با ذخیره برف در ارتفاعات و گرم شدن هوا و ذوب آن، تغذیه می‌شود.

وی یادآور شد: چون در زمستان امسال بارش‌ها بصورت باران بود؛ تنها دیمزارها شرایط خوبی دارد بنابراین در تابستان با تنش آبی مواجه می‌شویم.

مدیر جهاد کشاورزی سمیرم با تاکید براینکه چهار هزار هکتار از باغات منطقه اکنون در معرض تنش آبی و خشکی قرار دارد، گفت: یک درخت، سرمایه زندگی یک کشاورز محسوب می شود و با توجه به تنش آبی، اگر خشک شود یا در معرض تنش آبی قرار گیرد، در سال‌های بعد در معرض آفات و بیماری قرار خواهد گرفت و درنتیجه امنیت غذایی و تولید مردم به خطر می‌افتد.

وی تنها راه عبور از کم آبی را نوسازی کانال‌ها و مسیرهای آبیاری سنتی باغات عنوان کرد و گفت: با این کار می‌توانیم از هدر رفت آب و بروز خسارت‌ها جلوگیری کنیم.

شهرستان سمیرم در ۱۶۵ کیلومتری جنوب شهر اصفهان و در رشته کوه‌های زاگرس قرار دارد.

وجود ۲۲ هزار هکتار باغات در این شهرستان، سمیرم را به قطب باغبانی استان اصفهان تبدیل کرده است.

این منطقه سردسیر دارای ۱۸ هزار هکتار باغ، ۱۵ هزار هکتار زمین زراعی، ۴۵۵ هزار هکتار عرصه ملی و ۳۳۰ هزار هکتار مرتع و جنگل طبیعی است.

نظر شما