شناسهٔ خبر: 67251463 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

وضعیت متروی قم پس از ۱۳ سال چگونه است؟

انتظار مردم قم برای بهره‌برداری از متروی قم در حالی ۱۳ ساله شده که وعده‌های تأمین واگن، مدام در حال تمدید است!

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، کلانشهر قم نیز از معضل ترافیک و تبعات و پیامد‌های ناشی از ترافیک از جمله آلودگی‌های صوتی، هوا، مسائل زیست محیطی، اتلاف زمان و بی‌نظمی در خیابان‌ها رنج می‌برد.

ساخت مترو یکی از طرح‌هایی بود که به منظور خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه (س) و حل مشکلات ترافیکی شهر قم تصویب شد.

اما حالا 13 سال از آغازین روز‌های پروژه ساخت متروی قم برای باز کردن گره ترافیکی شهر می‌گذرد، اما بهره‌برداری خط یک آن همچنان در انتظار تامین واگن است.

راه‌اندازی فاز نخست متروی قم در گرو تأمین واگن 

محمدرضا انگشت باف در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از پروژه‌های شهری، اظهار داشت: در اسناد بالادستی برای شهر قم سه خط قطار شهری شامل خطوط یک و دو مترو و پروژه منوریل قم که در مجموع 35 کیلومتر خط ریلی مصوب تعریف شده وجود دارد و در آینده برای خدمت‌رسانی به مردم قم آماده خواهند شد.

وی با بیان اینکه قرارداد خط یک متروی قم سال 1390 با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا بسته شد و قرار بود، در 72 ماه و در انتهای سال 96 افتتاح شود، افزود: با توجه به مسائلی مثل همزمانی شروع پروژه با پروژه منوریل و محدودیت‌های مالی زیاد در سال‌های 90 تا 95 برای شهرداری و دولت، پیشرفت فیزیکی پروژه 15 درصد بود و از سال 96 به بعد با هدف گذاری در شورای عالی فنی کشور پروژه به دو فاز تعریف شد.

 مدیرعامل سازمان قطار شهری قم، افزود: فاز اول پروژه متروی قم از محدوده شهرک شهید کامکار تا میدان مطهری است که شامل 6 کیلومتر مسیر و 2 ایستگاه مسافری و 4 ایستگاه عبوری است.

انگشت باف گفت: فاز دوم نیز از میدان مطهری تا مسجد مقدس جمکران با 3 ایستگاه مسافری است که این ایستگاه‌ها شامل نکویی، ولیعصر و مسجد مقدس جمکران می‌شوند. این مسیر با 5 ایستگاه عبوری با 9 کیلومتر زیرسازی و روسازی تعریف شده است.

 وی با تاکید بر اینکه از اواخر سال 1402 تقریباً اقدامات مهم و اصلی سازمان قطار شهری قم در فاز اول مترو تمام شد و اگر واگن‌های مترو که قرار بود توسط وزارت کشور تأمین شده بود این خط آماده تست و راه‌اندازی و مسافرگیری بود، ادامه داد: جریان کار اینگونه نشد و هم اکنون در حال پیگیری هستیم تا مشکل واگن‌ها حل شود و راه اندازی فاز اول روی دهد.

 مدیرعامل سازمان قطار شهری قم اضافه کرد: از اواسط سال 1402 برنامه‌ریزی لازم برای اجرای فاز دوم در دستور کار انجام گرفت.

 انگشت باف تاکید کرد: این امور شامل قرارداد ایستگاه‌های مسافری و ایستگاه‌های عبوری، قرارداد روسازی و زیرسازی، قرارداد طراحی و تأمین سیگنالینگ و قرارداد تونل سنتی می‌شود.

وی اضافه کرد: قراردادهای سیگنالینگ و تونل‌های سنتی با ارزش یک هزار و 200 میلیارد تومان منعقد شده است و قراردادهای باقی مانده که شامل ایستگاه‌های مسافری و عبوری و زیرسازی و روسازی است که در حال پیگیری طبق برنامه زمانبندی بوده و امور اسناد مناقصه و موارد دیگر در حال انجام است.

 مدیرعامل سازمان قطار شهری قم تصریح کرد: مبلغ اولیه قرارداد تونل‌های سنتی 550 میلیارد تومان است و برنامه زمانبندی آن 24 ماه تعریف شد.

12 کیلومتر از تونل خط A متروی قم حفاری شده است

عماد معینی، معاون فنی و اجرایی سازمان قطار شهری قم نیز در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از پروژه های شهری قم در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: بالغ بر 12 کیلومتر از تونل خط A متروی قم حفاری شده است و قطعه انتهایی آن به طول هزار و 800 متر از میدان بقیه الله تا مسجد مقدس جمکران باقیمانده است.

وی افزود: پس از انجام حفاری این قطعه، کل تونل فاز دو به اتمام می رسد و محدوده شمال غرب شهر قم به جنوب شرق شهر و مسجد مقدس جمکران با تونلی به ارتفاع 9 متر در عمق 24 متری به یکدیگر متصل می شوند.

معاون فنی و اجرایی سازمان قطار شهری قم بیان کرد: محدوده قلعه کامکار به میدان مطهری از قبل با تونل وصل شده و با اجرای این پروژه میدان مطهری و حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران متصل می شود و سپس وارد ساخت ایستگاه های فاز 2 و خطوط مسیر می شویم.

وی گفت: این تونل که در حال احداث است به روش اتریشی و سنتی حفاری و لاینینگ می شود و در مدت 2 سال تکمیل خواهد شد.

به گفته معینی، با اجرای این پروژه تونل خط A متروی قم به طول 14 کیلومتر به اتمام می رسد و پس از آن به مرحله احداث ایستگاه ها و خطوط روسازی حرکت می کنیم.

وی با بیان اینکه تونل مترو از محدوده تاریخی قلی درویش که بافت تاریخی است، فاصله دارد، افزود: مترو از محدوده قلعه کامکار، میدان کشاورز، چهار راه معصومیه، میدان سعیدی و میدان مطهری و محدوده بازار حرکت می کند و با هیچ تپه باستانی در مسیر مواجه نشده ایم.

معاون فنی و اجرایی سازمان قطار شهری قم گفت: هزینه احداث هر کیلومتر مترو حدودا 45 میلیون یورو یعنی 2 هزار و 500 میلیارد تومان است و هزینه حفاری هر متر تونل سنتی نیز 350 میلیارد تومان می شود.

انتهای پیام/

نظر شما