شناسهٔ خبر: 67251144 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

تحویل‌ندادن پرونده تحصیلی به مادران در برخی مدارس تهران

برخی مدارس شهر تهران از ارائه پرونده تحصیلی دانش‌آموزان به مادران خودداری می‌کنند، در همین ارتباط وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: مادر هم می‌تواند پرونده تحصیلی دانش‌آموز را دریافت کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، هم‌اکنون برخی از مدارس دولتی شهر تهران از ارائه پرونده تحصیلی دانش‌آموزان به مادران خودداری می‌کنند و تنها شرط اعطای کارنامه و پرونده تحصیلی را مراجعه پدر اعلام کرده‌اند، در حالی که به‌نظر می‌رسد اقدام این مدارس دولتی در شهر تهران منطبق با هیچ قانون یا مقرره مشخصی نیست و در آیین‌نامه اجرایی مدارس نیز بندی دال بر عدم تحویل پرونده تحصیلی دانش‌آموزان به مادران وجود ندارد.

این مشکل در سال‌های گذشته نیز وجود داشت و در همان ایام محمدحسین کفراشی؛ مدیرکل وقت ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش صراحتاً اعلام کرد: هیچ بخشنامه‌ای مبنی بر ممنوعیت دریافت پرونده تحصیلی و کارنامه دانش‌آموزان توسط مادران وجود ندارد.

در همین ارتباط امید رضاوند؛ مدیرکل حقوقی و قضایی وزارت آموزش و پرورش به تسنیم گفت: مطابق رأی وحدت رویه هیئت عمومی دیوان‌عالی کشور، کودکان صغیر دختر با رسیدن به سن 9 سال و پسر با رسیدن به سن 15 سال، حق دخل‌وتصرف در تمام امور غیرمالی خود را دارند.

وی افزود: با توجه به اینکه دریافت پرونده تحصیلی یک امر غیرمالی است بنابراین دانش‌آموز دختر 9ساله و پسر 15ساله می‌تواند پرونده تحصیلی خود را بدون نیاز به همراهی یا دخالت پدر و مادر دریافت کند.

مدیرکل حقوقی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در خصوص دانش‌آموزانی که به سن 9 و 15 سال نرسیده‌اند، با وجود نظر برخی حقوقدانان آنچه به‌نظر می‌رسد، تحصیل کودک و تمام امور وابسته و مرتبط با تحصیل او، متأثر از وضعیت حضانت کودک است و با توجه به ماده 1172 قانون مدنی و البته ماده 1168 همان قانون که صراحتاً نگهداری اطفال را هم حق ابوین می‌داند و هم تکلیف ابوین، مادر هم می‌تواند پرونده تحصیلی دانش‌آموز کودک با سن کمتر از 9 و 15 سال را دریافت کند.

رضاوند گفت: در صورت جدایی پدر و مادر از یکدیگر نیز در صورتی که با رأی دادگاه حضانت از پدر سلب و به مادر اعطا شده باشد، مادر صلاحیت لازم برای دخالت در امر تحصیل فرزند خود و دریافت پرونده تحصیلی او را خواهد داشت.

نظر شما