شناسهٔ خبر: 67250608 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیپلماسی‌ایرانی | لینک خبر

سردار سلامی: دشمنان ایران هم صداقت شهید امیرعبداللهیان را باور داشتند

صاحب‌خبر -

فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: شهید امیرعبداللهیان، شجاعت فردی و سیاسی و مهارت دیپلماسی بالایی داشت.

به گزارش ایسنا، سردار حسین سلامی با حضور در منزل شهید امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه فقید کشورمان، با خانواده وی دیدار و گفت‌‎وگو کرد.

سردار سلامی در این دیدار با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی وزیر شهید «حسین امیرعبداللهیان» اظهار کرد: ایشان شخصیت بسیار کاملی داشتند و نبوغ فکری، دانش سیاسی و مهارت دیپلماسی از ویژگی‌های این وزیر شهید بود.

وی با بیان اینکه دیپلماسی ترکیبی از هنر، مهارت، دانش و شخصیت است، افزود: شهید «امیرعبداللهیان» همه ویژگی‌های متناسب در حوزه دیپلماسی را داشت. یعنی در هر هیأتی با هر مقامی و در هر موقعیتی قرار می‌گرفت، دقیقا با زبان و ادبیات لازم و متناسب با طرف مقابل خود برخورد می‌کرد. به عنوان مثال اگر در مقابل قدرت‌ها قرار می‌گرفت با زبان اقتدار و اگر با ضعفا روبرو می‌شد، با زبان حمایت و پشتیبانی سخن می‌گفت.

فرمانده کل سپاه گفت: من با ایشان در جلسات شورای عالی امنیت ملی کنار یکدیگر می‌نشستیم و علاقه زیادی به این وزیر شهید داشتم. در سال‌هایی که ایشان وزیر امور خارجه بودند از نزدیک با ایشان و وزارت امور خارجه در ارتباط بودیم. یکی از ویژگی‌های مثبت او این بود که دیپلماسی کلاسیک و متعارف و از سوی دیگر دیپلماسی مقاومت را نیز به خوبی می‌شناخت و آن را راهبری می‌کرد.

سردار سلامی اظهارکرد: در حوزه دیپلماسی ترکیب کردن نجابت، اخلاق، مهارت و اقتدار بسیار مشکل است چرا که عموماً دنیای سیاست بر خلاف دنیای نظامی، بسیار رمزآلود و پیچیده است. بنابراین در این عرصه باید قدرت بازی‌خوانی بالایی داشته باشید تا بتوانید دشمن و دوست خود را به خوبی بشناسید و از سوی دیگر با قدرت اقناع و چانه‌زنی بالا بتوانید منافع ملی را نیز حفظ کنید. شهید امیرعبداللهیان چنین بود.

وی با بیان اینکه حتی دشمنان ما به صداقت ایشان باور داشتند، ادامه داد: به همین دلیل نیز حرف‌های ایشان نافذ بود. همچنین شهید امیرعبداللهیان بسیار شجاع بود و از شجاعت فردی و سیاسی بهره می‌برد، به عنوان مثال از رفتن به کشورهایی مانند لبنان و سوریه برود و اینکه از ناحیه دشمنان اتفاقی برای او بیفتد، ترس و واهمه‌ای نداشت.

فرمانده کل سپاه یادآور شد: از سوی دیگر شجاعت سیاسی بالایی در شخصیت شهید امیرعبداللهیان وجود داشت که با همه افراد جبهه مقاومت دیدار کرده و از مواضع انقلابی قاطعانه صحبت می‌کرد، در حالی که در عالم دیپلماسی گاهی صحبت‌های انقلابی کردن، سخت است. چرا که دیپلمات‌ها عموماً باید با قواعد و پروتکل‌های بین‌المللی صحبت کنند اما ایشان همواره فراتر از استانداردها عمل می‌کرد و قواعد انقلاب را در عالم سیاست به کار می‌برد.

سردار سلامی ادامه داد: ادب، خضوع و تواضع دیگر ویژگی‌ها و محاسن بارز شهید «امیرعبداللهیان» بود که این ویژگی‌ها از ایشان شخصیت ممتازی ساخته بود و جزو شخصیت‌های پرافتخار و تاریخ‌ساز کشور ما محسوب می‌شد.

سرلشکر سلامی با اشاره به نقش‌آفرینی‌های شهید امیرعبداللهیان در حمایت از جبهه مقاومت و ارتباط قوی با آن قبل از صدارت در وزارت امور خارجه، گفت: به عنوان مثال در مراسم بزرگداشت و ترحیم شهید الله‌دادی که در لبنان به شهادت رسیده بودند. زمانی که من سخنرانی داشتم، شهید امیرعبداللهیان در کنار شهید حاج قاسم سلیمانی در ورودی این مراسم ایستاده بودند که نشان می‌دهد ایشان تا چه اندازه به جبهه مقاومت نزدیک بود.

وی با بیان اینکه هیچ چیز به غیر از شهادت، نمی‌توانست بزرگی شخصیت شهید رئیسی و امیر عبداللهیان را نشان دهد، اضافه کرد: به هر حال انسان دیر یا زود این دنیا را ترک می‌کند اما وقتی با این شکوه و عظمت، یک ملت برای آن‌ها اشک ریخته و یک دنیا به احترام آن‌ها بلند می‌شود. نشان می‌دهد آن‌ها چه شخصیت والایی داشتند.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه برخی به دنبال آن بودند تا در دنیا ما را منزوی کنند، اشاره کرد و گفت: این شهادت‌ها آنقدر عظیم و موثر است که اراده‌های ناپاک و شوم را به زودی و به سرعت می‌شکند و همه را به کرنش وادار کرده و رفتارها را تغییر می‌دهد.

نظر شما