شناسهٔ خبر: 67250278 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بانی فیلم | لینک خبر

‎بازیگر ۹۲ساله فرانسوی در خانه‌اش درگذشت

صاحب‌خبر -

«آنوک اِمه» بازیگر مطرح که در آثاری چون «زندگی شیرین» ساخته فدریکو فلینی و «یک مرد و یک زن» از کلود للوش ظاهر شده بود، در سن ۹۲ سالگی درگذشت.
‎به گزارش ایسنا، این هنرپیشه که از چهره‌های مهم موج سینمای فرانسه محسوب می‌شود و در آثار سینماگران مطرحی چون «فدریکو فلینی»، «ژاک دمی»، «سیدنی لومت»، «برناردو برتولوچی» و «کلود للوش» نقش آفرینی کرده در خانه‌اش در پاریس و در سن ۹۲ سالگی درگذشته است.
‎«آنوک اِمه» بیشتر به خاطر بازی در مقابل «ژان لوئی » در فیلم «یک مرد و یک زن» ساخته «کلود للوش» (۱۹۶۶) شناخته می‌شود که برای آن نامزدی اسکار بهترین بازیگر زن و برنده گلدن گلوب شد.‎

او همچنین سابقه حضور در آثار برجسته سینمای هنری مانند «زندگی شیرین» و «هشت و نیم» از ساخته‌های «فدریکو فلینی»، «لولا» به کارگردانی «ژاک دمی»، «مونپارناس» ساخته «ژاک بکر» و «تراژدی یک مرد مضحک» از «برناردو برتولوچی» ظاهر شده است.
‎فعالیت حرفه‌ای او در عرصه سینما در اواخر دهه ۱۹۴۰ آغاز شد و تا پایان راه و فیلم «بهترین سال‌ها» ساخته «کلود للوش» در سال ۲۰۱۹ ادامه یافت.
‎«اِمه» که سابقه بازی در بیش از ۸۰ اثر بلند را در کارنامه دارد در فیلم ساخته «رابرت آلتمن» در سال۱۹۹۴ با عنوان «آماده پوشیدن»، «علفزار درخت توس» به کارگردانی «مارسولین لوریدان-ایونس» (۲۰۰۳) را دارد که در آن او نقش یک بازمانده از هولوکاست را بازی می کند که ۶۰ سال پس از جنگ به آشویتس باز می گردد.
‎«آنوک اِمه» در ۲۷ آوریل ۱۹۳۲ در پاریس به دنیا آمد و نام اصلی او «نیکل فرانسوا فلرونس دریفوس» بود و پدرش «هنری دریفوس» و مادرش «ژنو سوریا» نیز هر دو بازیگر بودند.

‎در طول جنگ جهانی دوم، او برای جلوگیری از آزار و اذیت نازی‌ها، از نام مادرش استفاده می‌کرد و بین پاریس و جنوب فرانسه رفت وآمد می‌کرد و در یک مدرسه شبانه روزی در کوه های آلپ تحصیل کرد و در آنجا با «راجر وادیم» آشنا شد که بعدها فیلم «و خدا زنان را آفرید» را ساخت.
‎زمانی که او ۱۴ ساله بود، توسط یک کارگردان به نام «هنری کالف» کشف شد و برای بازی در نقش شخصیتی آنوک در درام عاشقانه‌ «خانه زیر دریا» محصول ۱۹۴۷ انتخاب شد و از آن پس تصمیم گرفت نام حرفه‌ای خود را آنوک بگذارد و بعد از آن نیز نام خانوادگی «اِمه» (که در زبان فرانسوی به معنای «دوست‌داشتنی» است) را برای خود برگزید.
‎او در ۱۶ سالگی در فیلم «عاشقان ورونا» (۱۹۴۹)، اقتباس «آندره کیت» از نمایشنامه رومئو و ژولیت بازی کرد.
‎در طول دو دهه بعد، «آنوک اِمه» در بیش از ۴۰ فیلم بازی کرد و نام خود را در فیلم های فرانسوی مانند درام «ارتباطات بد» ساخته «الکساندر آستروک» (۱۹۵۵) که الهام بخش سینماگران موج نو سینمای فرانسه بود و همچنین فیلم «مونپارناس» ساخته «ژاک بکر» درباره «آمادئو مودیلیانی» نقاش ایتالیایی اوایل قرن بیستم حضور یافت.
‎در سال ۱۹۶۰، «فدریکو فلینی» او را برای بازی در شاهکار خود «زندگی شیرین» در کنار «مارچلو ماسترویانی» انتخاب کرد و «آنوک اِمه» سه سال بعد دوباره در فیلم کلاسیک «هشت و نیم» بار دیگر با این کارگردان بزرگ ایتالیایی همکاری کرد.
‎او همچنین در فیلم هیجان‌انگیز روان‌شناختی «قرار ملاقات» (۱۹۶۹) به کارگردانی «سیدنی لومت» بازی کرد، که در آن زنی را به تصویر کشید که شوهرش (عمر شریف) به او شک دارد.
‎اما بازی در فیلم «یک و مرد و یک زن» ساخته «کلوود للوش» در سال ۱۹۹۶ و در نقش مقابل «ژان لوئی ترنتینانت» شهرت بین‌المللی را برای «امه» به ارمغان آورد و این فیلم پس از کسب نخل طلای بهترین فیلم جشنواره کن در چندین شاخه از جوایز اسکار نامزد شد.
‎این فیلم که در سه هفته با بودجه اندک فیلمبرداری شد، ۱۴ میلیون دلار در ایالات متحده و بیش از ۵۰ میلیون دلار در سراسر جهان فروخت و «آنوک امه» اولین هنرپیشه‌ای بود که برای یک نقش فرانسوی زبان نامزد اسکار شد، اگرچه در مقابل «الیزابت تیلور» برای فیلم «چه کسی از ویرجینیا ولف می‌ترسد» شکست خورد.
‎«آنوک امه» در سال ۲۰۰۲ با دریافت جایزه افتخاری آکادمی فیلم فرانسه (سزار) مورد تقدیر قرار گرفت.

برچسب‌ها:

نظر شما