شناسهٔ خبر: 67249985 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بازتاب | لینک خبر

روی خوش عربستان به یوان چین/ آیا بن سلمان پشت بایدن را خالی می کند؟

صاحب‌خبر -

به نوشته العربی‌ الجدید، در ماه مارس، وال استریت ژورنال گزارش داد که عربستان سعودی در نظر دارد برخی از معاملات آتی با پکن را به یوان چین معامله کند درحالی که تقریباً تمام صادرات نفت از سال 1974 به دلار انجام می‌شود.

این موضوع به عنوان تقویتی برای ارز در حال مبارزه چین و همچنین پیامی از سوی ریاض به واشنگتن در نظر گرفته شد که از عدم حمایت امنیتی ایالات متحده ناراضی است.

این خبر موجی از گزارش‌ها را برانگیخته است مبنی بر اینکه عربستان سعودی آماده است تا یوان را برای صادرات نفت خود بپذیرد که یک پیروزی اقتصادی و سیاسی قابل توجه برای پکن خواهد بود.

بریکس نیوز گزارش داد که قرارداد سال 1974 بین واشنگتن و ریاض منقضی شده و عربستان سعودی آماده فروش نفت خود به ارزهای مختلف است.

بریکس نیوز در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:

«قرارداد 50 ساله نفتی عربستان سعودی با ایالات متحده منقضی شده است و توافق جدیدی وجود ندارد.»

عربستان سعودی اکنون نفت را به چند ارز از جمله RMB چین، یورو، ین و یوان به جای دلار آمریکا خواهد فروخت.

بسیاری از ناظران نفت این را به عنوان یک تغییر عمده در تجارت جهانی انرژی و قدرت اقتصادی ایالات متحده درمقابل کشورهای‌جنوب جهانی گزارش کردند.

بیکومهتره، استاد مالی هندی در توییتی نوشت: «ضربه بزرگ به هژمونی دلار! عربستان سعودی از تمدید قرارداد 50 ساله پترودلار با ایالات متحده خودداری کرده است. بنابراین اکنون، عربستان آزاد است تا نفت را به ارزهای مختلف، از جمله یورو، ین، یوان، روپیه بهاراتیا و غیره بفروشد. ضربه بزرگ به ایالات متحده.»

مشکل این است که چنین پیمان نفتی بین عربستان سعودی و ایالات متحده به طور رسمی، هرگز وجود نداشته است.

آرنو برتراند، ناظر انرژی خاطرنشان کرد: «این تاریخ انقضای 50 ساله در یک قرارداد دلاری نفتی، تا آنجا که من می‌بینم و پس از کمی تحقیق، کاملاً ساختگی است».

در حالی که ایالات متحده و عربستان سعودی در سال 1974 درباره پایان دادن به تحریم نفتی به رهبری ریاض علیه متحدان اسرائیل از جمله واشنگتن گفتگو کردند، هیچ مدرکی دال بر وجود یک پیمان رسمی با عمر 50 ساله وجود ندارد.

عربستان سعودی در زمان ولیعهد، محمد بن‌سلمان، به دنبال مشاجره با ایالات‌متحده بر سر مسائل امنیتی منطقه‌ای، مانند حذف حوثی‌های یمن از فهرست تروریستی اندکی پس از ریاست جمهوری جو بایدن، به چین و روسیه نزدیک‌تر شده است.

ریاض همچنین اقداماتی را برای پیوستن به بریکس انجام داده است، یک سازمان بین دولتی که توسط برزیل، هند، چین و آفریقای جنوبی تأسیس شده و ظاهراً به عنوان وزنه‌ای متضاد برای هژمونی اقتصادی ایالات متحده است.

روابط بین ایالات متحده و عربستان سعودی، دو متحد دیرینه، در ماه‌های اخیر با گفت‌وگوها درباره یک معاهده دفاعی بی‌سابقه با واشنگتن بهبود یافته است، که احتمالاً به عادی‌سازی روابط ریاض با اسرائیل بستگی دارد.

به گزارش اکوایران، در منطقه‌ای که مدت‌ها تحت سلطه ایالات متحده بوده خلیج فارس شاهد افزایش شدید سرمایه‌گذاری‌ها، توافق‌های اقتصادی و حتی روابط نظامی با چین بوده که منجر به تنش با واشنگتن شده است.

نظر شما