شناسهٔ خبر: 67248955 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

پزشکیان: نه چپم نه راست /تابستان برق قطع می‌شود، در زمستان گاز، معلوم نیست دوسال دیگر گاز داشته باشیم/آمریکا هم بدون ارتباطات آمریکا نمی ماند

مسعود پزشکیان گفت: در تابستان برق قطع می کنیم و در زمستان گاز، معلوم نیست دوسال دیگر گاز داشته باشیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، میزگرد سیاسی مسعود پزشکیان با همراهی ظریف و سنایی، درحال برگزاری است، در بخشی از این برنامه ابراهیم متقی، استاد دانشگاه تهران گفت: بحث‌هایی که مطرح می شود واقعیت های نهفته ای است که در عرصه سیاست خارجی بارها و بارها مطرح شده است و بارها تلاش شده تا یک جهت گیری درستی در دستور کار قرار بگیرد. مسئله اصلی که همه ما داریم و از هم جدا نیستیم و برای آن چیز باید تلاش کنیم که شما در آن بحث بیانیه‌ای در قالب منافع ملی و امنیت ملی اشاره کردید این است که چالش ها را چطور حل کنیم.

وی ادامه داد: برای آنکه بدانیم چالش ها را چطور حل کنیم باید نگاه ما یک نگاه ساختاری باشد و بدانیم در چه شرایطی زندگی می کنیم. تجربه دوران گذشته را یک نگاه جناحی تلقی نکنیم و یک دغدغه امنیت ملی بدانیم، زیرا آن تجربه ای که قبلا داشتیم باید به نوعی نگاه جدید برسیم که چرا آن مسیر به نتیجه نرسید.

متقی ادامه داد: آنچه شما تاکید دارید، یک تلاش ذهنی کاملا شدید برای بهینه سازی موقعیت اقتصادی و اجتماعی کشور است اما چگونه؟ نکته اول بدانیم در سیاست خارجی در دوران گذار به سر می بریم. قدرت بزرگ معادله قدرت تغییر می کند. در یک مقطعی ایران در وضعیت کنترل همه جانبه آمریکا قرار داشت و هواپیمای مسافربری ما را به بهانه زدند و تحریم ها را به بهانه اعمال کردند که با ایران مقابله کنند.

وی افزود: یعنی آنقدر ضعیفت می کنیم تا تضادهای داخلی و ساختاری بیشتر شود. یک ما در چه نظام بین المللی زندگی خواهیم کرد؟ دوران گذار با افول همکاری همراه است. ما ناچار هستیم که چین و روسیه دو کشور بزرگ جهانی در بریکس و شانگهای جایگاه داشته باشند. ساختار نظام جهانی وقوف داشته باشیم که در حال افول است و چین و روسیه در فضایی که آمریکا به کمک نمی کند و فکر می کنند که به سود ژئوپولتیک می رسد. چین و روسیه را باید دریافت و مقاومت در مانیفست شما کمتر دیده شد. شما چه نگاهی دارید؟

در ادامه مسعود پزشکیان در پاسخ به ابراهیم متقی گفت: اول باید این اصل را بپذیریم که دست از دعوا کردن برداریم یعنی همانطور که مقام معطم رهبری فرمودند ما باید با دنیا بر اساس عزت، مصلحت و حکمت صحبت کنیم.

اهم اظهارات وی را در ادامه می خوانید؛

* اگر قبول دارید شما کارشناس هستید یا من؟ شما پزشک قصه اید یا من؟ شما باید نسخه‌ای بپیچید که مشکلات را حل کند و مردم را گرفتار نکند.

* وقتی مردم می روند خانه شرمنده زن و بچه نشوند و بتوانند زندگی کنند. چه کسی این بلا را سر مردم را آورده است؟

* الآن دانشگاه های ما را ببینید، جوانان دارند مهاجرت می کنند و دانشگاه ها خالی شده است. تحقیق کنید و ببینید امید به زندگی کجاست؟

* شما متخصص این رشته هستید، شما باید از درون این دنیای پیچیده، باید نسخه هایی بدهید که هم عزت مردم را حفظ کنند هم و زندگی راحتی داشته باشند.

* مردم زندگی عادی می خواهند و ما زندگی را از آنان حرام کردیم.

* من نه چپم نه راستم، برای ایران و مملکتم در حال تلاش هستم، هر کسی بتواند نسخه‌ای بنویسد که این سیستم را بنویسند، از او تبعیت خواهیم کرد.

* در تابستان برق قطع می کنیم و در زمستان گاز، معلوم نیست دوسال دیگر گاز داشته باشیم.

* حتی آمریکا بدون ارتباطات بین المللی نمی تواند آمریکا بماند.

* من نسخه نمی دهم و کارشناس این رشته نیستم، اما شما که کارشناس هستید نسخه بدهید.

27215

نظر شما