شناسهٔ خبر: 67248675 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

جلیلی: دولت محتاج آموزش و پرورش است - اکونیوز

اقتصاد ایران: سعید جلیلی گفت: دولت محتاج آموزش و پرورش و استفاده حداکثری از این سرمایه‌ی بزرگ است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، سعید جلیلی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری با جمعی از فرهنگیان و دانشجو معلمان، صبح سه‌شنبه در سالن همایش حوزه هنری دیدار کرد.

جلیلی در این گردهمایی گفت: اگر بخواهیم به آموزش و پرورش به لحاظ فکری یا تجربی توجه کنیم، متوجه اهمیت آن می‌شویم. در شروع هشت سال دفاع مقدس وقتی که امام می‌خواستند نخست وزیر انتخاب کنند، به آموزش و پرورش یعنی آقای رجایی پناه آوردند. در مشکلاتی که ابتدای انقلاب بر ما تحمیل شد همین انتخاب باعث شد که کشور را از مشکلات برهاند. و مردم احساس کردند نخست وزیر را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کردند و معلمی دیگر یعنی شهید باهنر را به عنوان نخست وزیر انتخاب کردند.

وی ادامه داد: شعار ما صرفاً شعر نیست خلاصه برنامه ماست ما امروز یک جهان فرصت داریم لذا باید یک ایران جهش داشته باشیم. برای یک ایران جهش هر ایرانی باید بتواند نقش خود را ایفا کند. هدف انقلاب چه بود؟ اینکه یک نمونه‌ای از پیشرفت و عدالت نشان دهد، از این‌که حیات طیبه را می‌تواند در دنیا محقق کند. این فلسفه انقلاب اسلامی است. هر ایرانی یک نقش باشکوه، شعار نیست. در تاریخ هم اتفاق افتاده است. دانش‌آموزی که از مدرسه و خانواده‌اش بخاطر شرکت در جبهه گذشت، نشان دهنده این است که هر ایرانی می‌تواند.


وی افزود: دولت محتاج آموزش و پرورش و استفاده حداکثری از این سرمایه‌ی بزرگ است. هزینه‌ای که برای آموزش پرورش می‌شود، صرفاً هزینه مالی نیست. اینکه فردی سی سال از عمرش را صرف تربیت کند و میلیون‌ها دانش‌آموز، ۱۲ سال از عمرشان را در اختیار شما بگذارند. وقتی‌که این سرمایه بزرگ در اختیار شماست، سوال این است که نباید این ظرفیت بزرگ مورد تمرکز باشد؟ نقطه کانونی وقتی شکل می‌گیرد که معلمین ما احساس رضایت داشته باشند. نه صرفاً از وضعیت مالی شأن، از نقشی که ایفا می‌کنند احساس رضایت داشته باشند.

جلیلی ادامه داد: یکی از کتاب‌ها به نام روایت هایتکت در نمایشگاه کتاب می‌خواست رونمایی شود که دو دانش‌آموز در دانشگاه توانستند جهش‌های بزرگی داشته باشند. یکی از نقاط کانونی پیشرفت و موفقیت این دو دانشجو در این کتاب این بود که معلم ما، ما را. به خوبی شناخت و در مدرسه بستر خوبی برای شناسایی استعداد ما ایجاد شد و در نتیجه شجره‌ای تنومند ایجاد شد.

وی افزود: جهش در کشور صورت نمی‌گیرد مگر با آموزش و پرورش قَدَر. آموزش و پرورشی که سرمایه‌های آن بتوانند به خوبی در آن نقش آفرینی کنند.
هسته کانونی آموزش و پرورش، مدرسه است. هر مدرسه ما باید یک سلول جهش در کشور باشد. لازمه جهش، آموزش است. و همچنین پرورشی که مربی آن ایمان داشته باشد، نقاط ضعف و قوت را بشناسد و بتواند استعدادها را بشناسد و بتواند در وادی عمل قرار بگیرد و آرمان‌های دانش‌آموزان را شکل دهد. این اتفاق در مدرسه‌ای بانشاط اتفاق می‌افتد. معلمین مدرسه، فضای مدرسه، کتب مدرسه و از همه مهم‌تر سازوکاری که این‌ها را به هم پیوند دهد تأثیرگذار است. سازوکار آموزش و پرورش امروز ایراد دارد.

جلیلی افزود: عمده امکانات ما در صف، که مدرسه است باید باشد نه در ستاد. و این برنامه می‌خواهد. وقتی‌که سرانه دانش‌آموز را حساب می‌کنیم، متوجه می‌شویم که اشکالی در ساختار آموزش و پرورش وجود دارد. سازوکاری که در سال بیش از ششصد بخشنامه به مدرسه ما ارسال می‌شود، علی القاعده خلاقیت را از مدرسه می‌گیرد. کار نمایشی و بی‌فایده را کنار بگذارید و سطح کار را تشخیص دهید.
پیشرفت بدون عدالت شکل نمی‌گیرد. اگر سطح آموزشی طوری است که سه هزار رتبه برتر کنکور متعلق به یک دهک جامعه باشد، یعنی شما ظرفیتی بزرگ از استعدادهای کشور را کنار گذاشتید. وضعیتی که بی‌عدالتی ایجاد می‌کند، باعث می‌شود که ۹۰ درصد امکانات کشور برای پیشرفت کنار گذاشته شود. برای پیشرفت باید سازوکاری داشته باشیم.

او در انتها گفت: امیدوارم کارهایی که شهید رئیسی شروع کرد مثل رتبه‌بندی معلمان و کیفیت بخشی به آموزش باید ادامه پیدا کند. وقتی میگوییم جهش یک ضرورت است، حتماً ارتقا آموزش هم یک ضرورت برای جهش است. اگر ما در مقاطعی مثل دفاع مقدس موفق شدیم برای این بود که نظام توانست یک گفتمان را شکل دهد و سپس آحاد مردم نسبت خود با این گفتمان را تعریف کردند و برای نقش آفرینی وارد میدان شدند. اگر میگوییم یک جهان فرصت یک ایران جهش لازمه‌اش این است که یک جبهه‌ای ایجاد شود و هر فرد در آن یک نقشی داشته باشد و یکی از مهمترین جبهه‌ها آموزش پرورش است‌. هر قدر که آموزش پرورش رشد کند سایر قسمت‌ها هم همان‌قدر رشد و پیشرفت خواهد داشت.

نظر شما