شناسهٔ خبر: 67248345 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سیتنا | لینک خبر

استفاده از هوش مصنوعی در کسب‌وکارهای صربستان در پایین‌ترین سطح اتحادیه اروپا

آمار جدید یوروستات نشان می‌دهد که تنها هشت درصد از شرکت‌های اتحادیه اروپا در سال 2023 از ابزار هوش مصنوعی در فعالیت‌های تجاری خود استفاده کرده‌اند که این رقم در صربستان 1.8 درصد بود که پایین‌تر از میانگین اتحادیه اروپا و کمی‌بیشتر از رومانی (1.5 درصد) است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سیتنا، به رغم هیجان سال گذشته برای استفاده از هوش مصنوعی اما آمار جدید یوروستات نشان می‌دهد که تنها هشت درصد از شرکت‌های اتحادیه اروپا (EU) در سال 2023 از این ابزار در فعالیت‌های تجاری خود استفاده کرده‌اند. این رقم در صربستان با 1.8 درصد بود که پایین‌تر از میانگین اتحادیه اروپا و کمی‌بیشتر از رومانی (1.5 درصد) است.

البته صربستان در مقایسه با سال 2021 (0.9 درصد) شاهد رشد 33 درصدی در استفاده از هوش مصنوعی در کسب‌وکارها بوده است و این در حالی است که کشورهای همسایه صربستان مانند اسلوونی و کرواسی با کاهش استفاده از این فناوری در سال گذشته مواجه بوده‌اند.

در میان کشورهای منطقه، بلغارستان (3.9 درصد)، کرواسی (7.9 درصد)، مجارستان (3.7 درصد)، اسلوونی (11.4درصد)، بوسنی و هرزگوین (5.3 درصد) و مونته‌نگرو (5.6 درصد) از سطوح بالاتری از به‌کارگیری هوش مصنوعی در کسب‌وکارها برخوردارند. اطلاعات مربوط به مقدونیه شمالی و آلبانی در دسترس نیست.

بالاترین نرخ استفاده از هوش مصنوعی در بین شرکت‌هایی که 10کارمند یا بیشتر دارند در دانمارک (15.2 درصد)، فنلاند (15.1 درصد) و لوکزامبورگ (14.4 درصد) مشاهده می‌شود.

هوش مصنوعی به سیستم‌هایی اطلاق می‌شود که از فناوری‌هایی مانند تحلیل متن، بینایی رایانه‌ای، تشخیص گفتار، یادگیری ماشین و یادگیری عمیق برای جمع‌آوری و یا استفاده از داده‌ها به منظور پیش‌بینی، ارائه توصیه یا اتخاذ تصمیم استفاده می‌کنند.

در سال 2023، متداول‌ترین نوع فناوری هوش مصنوعی در کسب‌وکارها، اتوماسیون جریان‌های کاری مختلف یا پشتیبانی تصمیم‌گیری بود که به اتوماسیون فرآیند روباتیک معروف بود که توسط سه درصد از مشاغل استفاده می‌شد. فناوری بعدی که بیشترین استفاده را داشت، تحلیل زبان نوشتاری (تحلیل متن) بود که 2.9 درصد شرکت ها از آن استفاده کردند.

انتهای پیام

نظر شما