شناسهٔ خبر: 67247994 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

 بن‌بست اسرائیل مقابل تاکتیک‌های السنوار و کمین‌های مرگ غزه

شکست‌های میدانی پی در پی ارتش رژیم صهیونیستی در غزه در سایه بن‌بست بزرگ این رژیم در جبهه شمالی که بیانگر قدرت و درایت مقاومت در مدیریت جنگ و نیز مذاکرات است، چند حقیقت را روشن می‌کند.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین:  «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم و تحلیلگر برجسته فلسطینی در یادداشت جدید خود به دستاوردهای اخیر رزمندگان مقاومت در نبرد با دشمن صهیونیستی در محورهای مختلف غزه اشاره کرده و نوشت: وضعیت هرج و مرج و سردرگمی که رژیم اشغالگر صهیونیستی این روزها تجربه می‌کند و سرکشی فرماندهان نظامی این رژیم در برابر مقامات سیاسی آن چند مسئله اساسی را روشن می‌کند:

- پایداری مقاومت و تشدید عملیات‌های انفرادی و گذاشتن کمین برای نیروهای دشمن، تاثیر قابل توجهی در فرسایش نیروی انسانی ارتش اسرائیل داشت و روحیه نظامیان صهیونیست را بیش از پیش تضعیف کرد.

- نکته بعدی مربوط به درایت و دوراندیشی رهبران و فرماندهان مقاومت در نوار غزه و بازخوانی صحیح آنها از وضعیت داخلی رژیم صهیونیستی و ناکام گذاشتن همه نقشه‌های این رژیم، بدون کوچک‌ترین توجهی به تهدیدات آن است. این دیدگاه درست و حساب شده مقاومت و فرماندهی آن به خوبی بر مدیریت هوشمندانه مذاکرات آتش بس منعکس شده است.

این نگرش در نظریه «بله... اما» و عدم عقب نشینی مقاومت از خواسته‌های اصلی مبنی بر آتش بس کامل در نوار غزه، عقب نشینی کامل نیروهای اشغالگر از غزه، در اولویت قرار دادن بازسازی غزه و بازگشت بدون قید و شرط آوارگان به مناطق خود، آن هم در یک مرحله و با تضمین اساسی خود را نشان می‌دهد.

-نکته سوم مربوط به هماهنگی کامل میان گروه‌های محور مقاومت از فلسطین تا یمن، لبنان، عراق و سوریه است که در چهارچوب راهبرد تشدید ضربات میدانی و تشدید حملات موشکی و پهپادی به عمق اراضی اشغالی خود را نشان می‌دهد؛ به طوری که کار را برای ارتش رژیم اشغالگر بسیار سخت و آن را مجبور کرده تا در یک زمان در چند جبهه بجنگد.

-نکته چهارم مربوط به استقلال کامل و مطلق سطح سیاسی و نظامی مقاومت در نوار غزه است؛ به طوری که رهبران سیاسی و فرماندهان نظامی مقاومت تحت تاثیر هیچ گونه عامل خارجی قرار نمی‌گیرند و در برابر فشار میانجی‌های عرب که با درخواست آمریکا صورت می‌گرفت، تسلیم نشده‌اند. چنین استقلالی در تاریخ فلسطین و حتی کل جهان عرب بی‌سابقه است.

عبدالباری عطوان در ادامه مقاله خود تاکید کرد: سیاست صبر طولانی و صبر راهبردی که رهبری و فرماندهی حکیمانه و هوشمندانه مقاومت دنبال کرده موجب شکست توطئه‌های آمریکا و همپیمانان آن در تحمیل یک آتش بس موقت و فریبکارانه به مقاومت شد و دشمن را ناکام گذاشت؛ در حالی که آمریکا به دنبال آن بود که با تله «آتش بس موقت» رژیم صهیونیستی را از بحران‌های داخلی و شکست حتمی نجات دهد.

این تحلیلگر فلسطینی افزود: رهبران و فرماندهان مقاومت در غزه همچنان باید هوشیار باشند و در برابر هر نوع آتش بس تاکتیکی ارتش رژیم اشغالگر احتیاط کنند؛ زیرا ارتش رژیم صهیونیستی همان ارتشی است که طی 8 ماه گذشته یک جنگ جنایتکارانه و نسل کشی علیه غزه به راه انداخت و بیش از 37 هزار غیرنظامی بی‌گناه را به شهادت رساند. رژیم جنایتکار صهیونیستی چیزی به نام انسانیت نمی‌شناسد و هرگز به هیچ قانونی پایبند نبوده و از نظر توحش و جنایتکاری، از نازیسم و فاشیسم هم فراتر رفته است.

عبدالباری عطوان ادامه داد: انهدام نفربر زرهی ارتش اسرائیل (نمر) که پیشرفته‌ترین نفربر در جهان محسوب می‌شود و به هلاکت رسیدن 8 سرنشین آن در محله السلطان واقع در جنوب غرب رفح در عملیاتی حساب شده توسط گردان‌های القسام یک نقطه عطف مهم در جنگ غزه است؛ زیرا عملاً به ژنرال‌های ارتش صهیونیستی ثابت کرد که پیروزی در چنین جنگی محال و شکست اسرائیل قطعی است. فرماندهان و رزمندگان گردان‌های القسام و سرایا القدس در جنگ‌های انفرادی بسیار ماهر هستند و این در حالی است که نشانه‌های شکست ارتش رژیم اشغالگر همچنان نمایان می‌شود؛ تا جایی که برخی از نظامیان ارتش اسرائیل ترجیح می‌دهند خودکشی کنند تا اینکه به جنگ بروند.

در ادامه این مقاله آمده است: یحیی السنوار، رئیس حماس در نوار غزه و دست راست او محمد الضیف، فرمانده گردان‌های القسام از عمق 60 متری در تونل‌های زیرزمینی که توسط ذهن‌های توانا مهندسی و ساخته شده‌اند، با یک استراتژی هوشمندانه، در دو سطح، نبرد را مدیریت می‌کنند: اول در سطح نظامی و دوم مذاکره. این استراتژی مقاومت فلسطین بعد از این در همه آکادمی‌های نظامی دنیا تدریس خواهد شد.

نویسنده این یادداشت در پایان تاکید کرد: نتانیاهو بعد از ناکامی در رسیدن به هیچ یک از اهداف خود و سرپیچی فرماندهان ارتش صهیونیستی از دستورات او، وسایل و لوازم شخصی خود از جمله مسواک و هر آنچه که از کنسروها باقی مانده را جمع می‌کند و در حال آماده شدن برای رفتن به یک سلول تاریک است که شاید همان سلولی باشد که ایهود اولمرت، نخست وزیر اسبق رژیم اشغالگر بعد از شکست در جنگ جولای 2006 مقابل حزب الله به آنجا رفته بود، تا به این ترتیب نتانیاهو در کنار سایر سران صهیونیست به زباله‌دان تاریخ پرتاب شود.

نظر شما