شناسهٔ خبر: 67247965 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

سخنان کامل زاکانی در اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳

اولین مناظره انتخاباتی تلویزیونی نامزد‌های چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد که هر یک از نامزد‌ها به بیان نقطه نظرات و برنامه‌های خود برای مدیریت کشور پرداختند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - نخستین مناظره انتخاباتی نامزد‌های چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری با حضور مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف برگزار و از شبکه‌های یک، سلامت، جام جم و العالم شب گذشته (۲۸ خردادماه ۱۴۰۳) به صورت زنده پخش شد.

مهدی خسروی، مجری مناظره انتخاباتی نامزد‌های چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، در ابتدای برنامه درباره نحوه برگزاری ۵ مناظره انتخاباتی، توضیح داد: همانطور که پیش از این هم از طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی شده در این دور از انتخابات ریاست جمهوری و دوره تبلیغات ۵ برنامه مناظره را برگزار خواهیم کرد که این اولین برنامه مناظره است در موضوع کلی اقتصاد و به عنوان مهار تورم و رشد تولید برنامه دوم که باز آن هم در حوزه اقتصاد خواهد بود با عنوان خدمات رسانی عدالت محور دولت روز پنجشنبه ۳۱ خرداد ماه تقدیم حضور شما خواهد شد و برنامه سوم با موضوع فرهنگی و تحت عنوان انسجام اجتماعی و حکمرانی فرهنگی روز جمعه یکم تیر بیننده خواهید بود.

وی ادامه داد: برنامه چهارم مناظره با موضوع کلی سیاسی با عنوان ایران در جهان امروز روز دوشنبه چهارم تیرماه تقدیم شما می‌شود و آخرین برنامه مناظره در موضوع اقتصاد هم به عنوان کارآمدسازی دولت روز سه‌شنبه پنجم تیر انشاالله تقدیم حضور شما خواهد شد، تمامی محور‌های برنامه‌های مناظره پیش از این به اطلاع ستاد‌های انتخاباتی نامزد‌های محترم هم رسیده، اما روال ما در هر برنامه مناظره یک توضیح کلی می‌دهم هم برای نامزد‌های محترم و هم بینندگان محترم که بدانید به چه شکلی این فرایند و روند برگزار خواهد شد ما در هر برنامه مناظره سه مرحله ۸ دقیقه‌ای خواهیم داشت در دو نوبت ۴ دقیقه‌ای در مجموع هر نامزد در هر مرحله به مدت ۸ دقیقه فرصت پاسخگویی و صحبت کردن خواهد داشت که مجموع مراحل سه گانه ۲۴ دقیقه خواهد بود.

۶ نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در نوبت اول این مناظره در فرصت ۴ دقیقه‌ای به سوالاتی پاسخ دادند که مشروح آن را در ادامه می‌بینید.

سوال داوود دانش جعفری، وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی: ما در دولت چهاردهم با یک پدیده جدیدی مواجه هستیم و آن همزمانی دولت چهاردهم و برنامه ۵ ساله هفتم است این شرایطی که شرایط خاصی است آیا دولت شما در واقع همه آنچه که در برنامه هفتم پیش بینی شده را قبول دارد یا فکر می‌کنید که باید بخش‌هایی از آن اصلاح شود؟

تصویر سوال دوم مهدی غضنفری، رئیس صندوق توسعه ملی: چگونه متعهد می‌شوند به اینکه نرخ رشد ۸ درصد که در همه برنامه‌ها از جمله برنامه هفتم آمده محقق خواهد شد هر سال چقدر سرمایه‌گذاری می‌شود منابعش از کجا تامین می‌شود نقش بخش خصوصی در این سرمایه‌گذاری چیست و اگر به صورت پلکانی به نرخ رشد ۸ درصد می‌رسند لطفاً بفرمایند که هر سال به چه عددی خواهند رسید.

سوال سوم طهماسب مظاهری، رئیس کل اسبق بانک مرکزی: برای تامین سرمایه مورد نیاز برای تحصیل این رشد ۸ درصد سرمایه‌گذاری خارجی همیشه راه حل خوبی بوده و هرگاه سرمایه‌گذار خارجی به کمک اقتصاد آمده باعث رشد اقتصاد مملکت شده رنامه شما برای جلب سرمایه‌گذار خارجی و هدایت آن و البته در چهارچوب قانون مصوب مجلس و مجمع تشخیص چیست؟

سوال چهارم حمیدرضا فولادگر: در حوزه‌های مختلف صنعتی وقتی ما سند راهبردی توسعه نداریم بنابراین می‌توانیم به سرمایه‌گذارمان بگوییم کجا و چگونه سرمایه‌گذاری کن اولویت‌ها کجا است با توجه به شرایط اقلیمی با توجه به سند آمایش سرزمینی که سند بالادستی این استراتژی توسعه صنعتی باشد چه برنامه‌ای دارید که بالاخره این بحث سند راهبردی توسعه صنعتی در کشور تهیه و تدوین و ابلاغ شود؟

سوال پنجم سید حمید پورمحمدی: شما به عنوان رئیس جمهور برای بهبود فضای کسب و کار و ارتقاء جایگاه کشور در بین کشور‌های منطقه و جهان در موضوع فضای کسب و کار چه اقدامی خواهید کرد؟

سوال ششم علی مروی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی: تولید کنندگانی که بخشی از نهاده‌هایشان وارداتی است یک بخشی از تولید کنندگان اینطوری هستند این‌ها برای اینکه نهاده‌هایشان را تامین کنند باید بروند ثبت سفارش کنند پیمان سپاری ارزی نرخی را که دارد صورت می‌گیرد که نرخ ۴۱ تا ۴۲ هزار تومان است با نرخ بازار آزاد خیلی فاصله دارد تقاضا برای ارز وارداتی خیلی زیاد است.

این‌ها هفتم باید ۶ تا ۷ ماه در نوبت بمانند این آسیب زیادی می‌زند به تولید از آن طرف صادر کننده هم واقعاً برایش نمی‌صرفد انگار ما داریم به صادر کننده هم ۳۰ تا ۴۰ درصد مالیات وزن می‌کنیم با پیمان سپاری ارزی و این با شدت انگیزه‌های تولید کنندگان را دچار اختلال کرده برنامه شما برای بحث پیمان سپاری ارزی چه خواهد بود؟

سوال محمود نجفی عرب، رئیس اتاق بازرگانی تهران: برنامه مشخصی در رابطه با ثبات بخشی به اقتصاد کلان کشور که مجموعه فعالان اقتصادی بتوانند در وادی این ثباتی که در اقتصاد کلان کشور ایجاد می‌شود بتوانند یک برنامه‌ریزی مشخصی در حوزه فعالیت‌های خودشان داشته باشند که امروز واقعاً ما مواجه با مشکل هستیم صبح بلند می‌شویم می‌بینیم که تورم اعدادش تغییر کرده نرخ ارز جابجا شده و خیلی از متغیر‌های دیگر که در اقتصاد کلان ما تاثیرگذار است من این درخواست را از رئیس جمهور محترم دارم که لزوماً در رابطه با ثبات بخشی اقتصاد کلان کشور حتماً برنامه مدون و مشخص خودشان را ارائه بدهند؟

مجری: بسیار خوب سوالات نوبت اول در مرحله اول که در محور برنامه هفتم و رشد اقتصادی بود دیدیم و شنیدیم پیش از اینکه پاسخ جناب قاضی‌زاده هاشمی را بشنویم به شنوندگان رادیو هم سلام عرض می‌کنیم جناب قاضی‌زاده جناب عالی به مدت ۴ دقیقه فرصت دارید به یک یا چند سوال یا مجموع سوالات پاسخ بفرمایید و فقط درخواستمان از همه نامزد‌ها این است که حتماً در چهارچوب سوالات مطرح شده پاسخ بفرمایند.

<div id="video-display-embed-code_419857" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizanonline.ir/fa/news/play/embed/4778685/419857?width=400&height=300"></script></div>



مشکل اقتصادی ایران تحریم نیست، تجویز‌های اقتصادی امریکا است

زاکانی گفت: مردم عزیز ایران، بنده یک پزشک هستم، پزشک اگر تشخیص غلط بدهد، نسخه غلط می‌پیچد. تشخیص غلط به برنامه غلط و کارنامه سیاه منجر خواهد شد. واقعاً مشکل اقتصادی ایران تحریم نیست، تحریم امریکا نیست، تحریم ظالمانه امریکا نیست، تجویز‌های اقتصادی امریکا است؛ لذا بنده برای تحول در اقتصاد در چهار محور اساسی برای ارتقای شاخص اصل عدالت و پیشرفت با استفاده از همه فرصت‌های داخلی، منطقه‌ای و جهانی قائل هستم که اولاً باید تأکید بر استقلال اقتصادی و ثبات بخشی به اقتصاد کشور براساس دلار زدایی از اقتصاد و تکیه بر پول ملی و افزایش قدرت ملی کنیم و با ارزش افزوده بالا را پیگیری کنیم.

وی افزود: نکته سوم حاکمیت مردم‌سالاری دینی در عرصه اقتصاد را بپذیریم و با تکیه بر مردم و مشارکت آن‌ها کار را پیش ببریم و نکته چهارم هم؛ خلق ثروت و توزیع عادلانه ثروت را در دستور کار بگذاریم. واقع امر؛ مشکل این است که مردم ریالی درآمد کسب می‌کنند، اما با مسیری که ما تنظیم کردیم، دلاری خرج می‌کنند. این اشکال اساسی اقتصاد ماست. بزرگترین ناترازی اقتصادی ما؛ دخل و خرج ماست که با دلار درآمد کسب می‌کنیم، با ریال درآمد کسب می‌کنیم با ریال خرج می‌کنیم و تا وقتی که این حل نشود، اساساً امکان حل موضوع وجود ندارد. ما دائماً داریم نسخه‌های غلط برای اقتصاد می‌پیچیم. از سال ۶۹ که نسخه تعدیل ساختاری اقتصاد کشور را ارائه کردند، دنبال جهانی سازی قیمت‌ها بودند، رهاسازی نرخ ارز بودند، سرکوب دستمزد‌ها و سرکوب دولت بودند؛ لذا باید برگشت به قدرت پول ملی و استقلال کشور را حفظ کرد. در حوزه تولید هم توجه به عدم خام فروشی و ایجاد زمینه ارائه محصول نهایی با ارزش افزوده بالا مد نظر است و در خصوص مردم و مشارکت مردم هم مبتنی بر قانون اساسی، امکانی باید ارائه شود، چون با تکیه بر فناوری می‌شود فرایند‌ها را کوتاه کرد و ابزارآلات را کوچک کرد، مردم را در مشارکت در اقتصاد وارد کرد و نهایتاً خلق ثروتی که تولید شد، توزیع عادلانه صورت بگیرد.  

مجری گفت: در نوبت دومی که هستیم سؤال جدیدی مطرح نخواهد شد، بلکه هر نامزد به مدت چهار دقیقه فرصت دارد تا دیدگاه‌ها و نظرات خود را راجع به دیدگاه‌ها و نظرات دیگر نامزد‌ها مطرح کند.

<div id="video-display-embed-code_419858" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizanonline.ir/fa/news/play/embed/4778685/419858?width=400&height=300"></script></div>



این نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به صحبت‌های دیگر نامزدها، گفت: مردم عزیز ما می‌توانیم، این صحبت‌های ناامید کننده شما را ناامید نکند. بنده چهارتا نکته گفتم، صریح، کلی گویی هم نکردم، گفتم آزادسازی اقتصاد از کمند دلار و پیگیری افزایش و تقویت ارزش پول ملی، جلوگیری از خام فروشی با تکیه بر دانش، حاکمیت مردم در عرصه اقتصاد، ما اصل ۴۴ را انجام دادیم قانون آن را، اما اختصاصی کردیم، خصوصی سازی نکردیم. نکته بعد هم خلق ثروت و توزیع عادلانه آن، این هم در مسیر مشارکت خود مردم است، مردم نباید اعانه بگیر باشند، مسیر غلطی را در گذشته ما طی کردیم. این نکته اول، این چهار ویژگی ان شاءالله در آینده باز می‌کنم تا ببینید چه زیبا می‌شود مملکت را اداره کرد، این صحبت‌هایی که می‌شود شما را ناامید نکند. آقای قالیباف راجع به نقدینگی صحبت کردند که شش برابر شده است، من بیانم این است که اصل نقدینگی مفید است، مهم است که این نقدینگی سرگردان نشود و جای خاص برای آن تنظیم شود و برود آن جا سرمایه گذاری شود


نسبت نقدینگی به تولید ناخاصل داخلی کشور ۷۵ درصد است

وی افزود: در چین نسبت نقدینگی به تولید ناخاصل داخلی اش بیش از ۲۰۰ برابر است، میانگین دنیا ۱۴۰ برابر است، ولی ایران ۷۵ درصد است. آن بیش از ۲۰۰ درصد، ۱۴۰ درصد میانگین دنیاست، ایران ۷۵ درصد، لذا نقدینگی به ذات بد نیست. نکته دوم راجع به آقای پزشکیان که نکات کلی بیان کردند، همه چیز را به همه چیز گره زدند، نتیجه معلوم نشد که چی شد، ته اش درآمد که نمی‌توانیم. من تعجب کردم که ایشان چه جوری نامزد ریاست جمهوری شده است و اسباب تعجب ماست، اولا ناظر به موضوع کار من عرض کنم خدمت شما آقای پزشکیان؛ مردم الان اطلاعات و آمار دست شان است و ترکیه جزو ناتو است و هم دبیلیو اچ او عضو است و اف‌ای تی اف ایشان عرض کردند در مرکزیت آن قرار داد و طی ۲۰ سال گذشته تا امروز از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۳، ۲۵۰ میلیارد دلار در آن سرمایه گذاری شده است و اروپایی‌ها هدف اول سرمایه گذاری شان است، همین ترکیه سال ۲۰۲۳، ۲۵۰ میلیارد دلار صادرات داشته است، اما ۷۰ درصد تورم دارد آقای پزشکیان، ارزش لیرش هم از ۵ سال پیش از یک دلار شده است الان ۳۲ لیر یک دلار، این‌ها همه می‌شود تحلیل اقتصادی کرد.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری توضیح داد: شما که الحمدالله موضوع دانش و علم مبنا قرار می‌دهید، این جا هم باید تاکید و توجه داشته باشید، علاوه بر این که راجع به چین صحبت کردیم، ما شهرداری تهران بودیم، رفتیم چین ۱۳ میلیارد یورو تفاهم نامه نوشتیم و قریب ۲ میلیارد یورو قرارداد نوشتیم و بیش از ۳۴۰ میلیون یورو من ضمانت نامه گرفتم و می‌شود این کار را کرد، مگر از مسیر درست رفت و دنبال کرد. موضوع رشد هشت درصد هم توجه به موضوع نیروی انسانی و سرمایه و در کنار آن آموزش از اهمیت بالایی برخوردار است. آقای پورمحمدی نکاتی گفتند که در مورد بعد نکاتی را عرض می‌کنم که مبنا راه را اشتباهی رفته اند، مسیر دیگر رفتند، با این جور مسایل نمی‌شود دولت و حکومت داری کرد، بله می‌شود شعار داد و حرف زد و حرف‌های کلی و قشنگ زد، ولی نمی‌شود مشکل مردم را حل کرد.

مجری در ادامه برنامه گفت: به این ترتیب مرحله اول از این مناظره را به پایان بردیم با موضوع برنامه هفتم و رشد اقتصادی و حالا مرحله دوم را با موضوع مردمی‌سازی اقتصاد آغاز می‌کنیم و طبق مرحله اول در ابتدا طرح پرسش کارشناسانی که سوالاتشان را در قالب تصویر مطرح خواهند کرد و سپس فرصت‌های چهار دقیقه‌ای نامزد‌های محترم.

سوالات مرحله دوم مناظره با موضوع مردمی‌سازی اقتصادی

محمدجواد ایروانی، وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی: با عنایت به این که در شعار سال قبل و مهار تورم از طریق رشد تولید تاکید شده و شعار امسال هم جهش تولید منوط به مشارکت آحاد مردم است، برای موضوع مهم جهش تولید، برای سرمایه گذاری و برای مشارکت آحاد مردم چه الگو‌ها و برنامه‌های مشخصی دارید؟

محمد خوش چهره، نماینده سابق مجلس: از آن جایی که تجربه خصوصی سازی در ایران یک فراز و نشیب‌ها و چالش‌هایی این را در اجرا نشان می‌دهد، رویکرد خصوصی سازی در ایران یک فراز و نشیب‌ها و چالش‌های جدی را در اجرا نشان می‌دهد، رویکرد یک رئیس جمهور فکر می‌کنید برای تاکید روی طرح‌های مردمی کردن اقتصاد و تولید چی می‌تواند باشد؟

حمیدرضا فولادگر، عضو شورای مالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۲۴: ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ در سال‌های ۸۴ و ۸۵ به قصد یک تغییر ریل در اقتصاد کشور بود و انتقال از یک اقتصاد دولتی به اقتصادی که دولت در آن نقش اصلی خودش را ایفا بکند، یعنی نظارت، سیاست گذاری، تنظیم گری و حضور آن جایی که مردم نمی‌توانند حضور پیدا کنند و بقیه مسایل اقتصادی را به مردم بدهد و تصدی گری اقتصادی نداشته باشد، به نظر شما چه اتفاقاتی افتاد که این سیاست‌ها و جامعه خوب اجرا نشد؟ ایجاد زمینه رقابت، رفع انحصار و نوعی آماده کردن محیط کسب و کار برای حضور مردم در اقتصاد چرا به آن‌ها پرداخته نشد و آیا ما نباید مسیر خصوصی سازی مان را با اصلاح روش‌ها ادامه بدهیم؟

سیدحمید پورمحمدی، معاون اقتصادی سابق سازمان برنامه و بودجه کشور: از سوی مقام معظم رهبری مکرر تاکید شده؛ جایی که بخش خصوصی می‌تواند فعالیت کند، شرکت‌های دولتی ورود نکنند، نهاد‌های عمومی غیردولتی و شرکت‌های مشهور به خصولتی‌ها هم ورود نکنند، تدبیر شما برای این که دست بخش خصوصی را باز کنیم و از طرف دیگه شرکت‌های دولتی و نهاد‌های عمومی غیردولتی را در بازار رقابت اقتصادی محدود کنید چیست؟

محمدرضا باهنر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: یک چیزی بنگاه‌های به اصطلاح شاید به اصطلاح خوبی هم نباشد، ولی مشهور شده بنگاه‌های خصولتی راه افتاد که این‌ها نه دولتی هستند، نه خصوصی، هم دولتی هستند هم خصوصی. به قول معروف شترمرغی هستند که می‌گویند بار ببر، می‌گویند ما مرغیم، بگوییم تخم بگذار، می‌گویند ما شتریم. برای این که بنگاه‌های خصولتی را از این چرخه اقتصاد هم بهره وری شان را بالا ببرید و هم به صورت جدی به مردم واگذار شود چه برنامه‌ای دارید؟

داود دانش جعفری، وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی: در سیاست‌های خصوصی سازی که در گذشته در ایران پیاده شده، نقش شبهه دولتی‌ها خیلی پررنگ است یعنی اکثر واگذاری‌ها به جای این که به مردم و بخش خصوصی واقعی باشد، به شبهه دولتی‌ها واگذار شده است. در حالی که این‌ها هم منابعشان به نوعی غیرمستقیم ربط به دولت یا بخش عمومی دارد، از نظر شما در صورتی که بخواهد برنامه اقتصادی در کشور پیاده بکنید، نقش شبهه دولتی‌ها را در واگذاری‌ها چگونه می‌بینید؟ کلا سیاست شما برای استفاده از منابع مردم در اقتصاد چیست؟

مجری در ادامه گفت: سوالات کارشناسان محترم را شنیدید، مانند مرحله اول به ترتیب نامزد‌های محترم به مدت چهار دقیقه هر یک فرصت پاسخ گویی خواهند داشت.

پاسخ زاکانی به سوالات با موضوع مردمی‌سازی اقتصادی

زاکانی بیان کرد: امام (ره) یک حکم شرعی دارند می‌گویند آنجایی که مردم می‌توانند کار کنند دولت حرام است وارد شود، ما یادمان رفته که به اصل خودمان برگردیم، دولت الان رقیب مردم است و مقابل مردم است، دولت باید دولت چالاک باشد، فکور باشد، حامی باشد، تسهیلگر باشد، ناظر باشد، مکمل باشد، همه این معانی کنار هم یک دولت مقتدر را ایجاد می‌کند، دولت مقتدری که جلوی مردم نیست، برای مردم خدمتگزاری دارد می‌کند، لذا این جا نیازمند یک متناسب سازی دولت است که این کار اتفاق بیفتد، واقع امر آن، چون آقای قالیباف گفتند نقدینگی هم دستوری نیست که با قانون برود در زیرمجموعه‌ها و بنیان‌های کشور سرمایه گذاری بشود، مگر نقدینگی دست ما است؟ دست کسانی است که هر کجا که سود باشد همان جا بر می‌دارند می‌برند، ما رعایت را برای انتقال نقدینگی نمی‌کنیم می‌رود در طلا، می‌رود در ارز، می‌رود در دلار، لذا این جا قانونگذاری درست نیست. فراتر از قانونگذاری بستر سازی درست است، بعد نسبت به آن بستر سازی باید قانون انجام بشود، جناب آقای پزشکیان و جناب آقای پورمحمدی هم به نظر من آن موضوع ترکیه را من یک بار دیگر مرور کنم.

<div id="video-display-embed-code_419863" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizanonline.ir/fa/news/play/embed/4778685/419863?width=400&height=300"></script></div>


دولت الان رقیب مردم است و مقابل مردم است
 
وی گفت: در واقع یک الگوی جلوی چشم ما است که خلاف صد در صد نظرات این‌ها دارد عمل می‌شود و مردم دارند بیچاره می‌شوند. در خصوص مردم، مردمی کردن اقتصاد، بخش خصوصی را باید باور کرد، سرمایه گذاری و کسی که کارآفرین است با کسی که کار می‌کند جفت شان دارند عبادت می‌کنند، موتور محرکه اقتصاد باید بخش خصوصی باشد و آحاد مردم به ویژه بخش طبقات محروم باید مشارکت داشته باشند. تعاونی‌ها باید مورد دقت قرار بگیرند، بله، باید اشراف کامل داشت در جریان پول و کالا و سیاست درست در حوزه توسعه صنعتی را دنبال کرد، اصل ۴۳ به ما می‌گوید باید بستر کار را برای مردم ما فراهم کنیم، فناوری‌ها می‌توانند برای ما یک کارکرد بسیار جدی داشته باشند و دنبال کنند که بشود انشاالله عموم مردم مشارکت کنند، موضوع نقدینگی که مطرح شد، فاجعه‌ای که در دهه ۹۰ توسط دولت آقای روحانی اتفاق افتاد شرایط را به سمتی برد که سال ۱۴۰۰ یک درصد رشد نقدینگی ما ابتدای سال ۱۴۰۰ داشتیم در دولت جناب آقای رئیسی این به ۲۳ درصد رسید یعنی یک افتخار شد برای دولت جناب آقای رئیسی، دوستان عزیز توجه کنند به عدد و رقم‌هایی که بوده، همین جور روی هوا ما حرف می‌زنیم این بی توجهی و بی دقتی است که بهرحال باید به آن توجه کرد، چرا ما یک عده‌ای هستیم که دقت نمی‌کنیم یک عده دارند با مردم می‌جنگند، دولت الان در موضع مقابل مردم و بعد هم یک عده‌ای دارند با فساد اقتصادی، با شرایط مختلف دارند سفره مردم را روز به روز تنگ‌تر می‌کنند، ما در این دو سال گذشته بیش از ۱۳۰ هزار میلیارد تومان امکانات خودمان در شهرداری تهران برگرداندیم. در واقع امر می‌شود کار کرد، امکانات کشور الی ماشاالله وجود دارد، صحبت تحریم کردند، تحریم را باید در داخل خنثی کرد و بعد دیپلماسی برود اساس و بنیان او را هم تغییر بدهد، ما تا وقتی که این جا تحریم را خنثی نکردیم در کرونا، واکسن به ما ندادند، واکسن را رفتیم درست کردیم دیگر فهمیدند تحریم بی اثر است، لذا اگر دنبال رفع تحریم هم هستیم به توانمندی داخلی تکیه کنیم از همه فرصت‌ها استفاده کنیم، نکته آخرم این است که واقعا علم اقتصاد در مورد درستی و غلطی سیاست‌ها ساکت است، تشخیص این امر با سیاستمدار است، نه کارشناس، من تعجب می‌کنم، دوستان چرا این طور، همه کارشناس دارند، اما سیاستمدار است که باید تاکید کند.  

مجری برنامه گفت: در این فرصت به روال مرحله قبل هر کدام از نامزد‌ها به مدت ۴ دقیقه فرصت نقد صحبت‌های دیگر نامزد‌های محترم را خواهند داشت.

ما قانون را اصلاح کردیم و مانع شدیم که کشور را به انفجار بکشانیم

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: ما قانون برنامه را می‌توانیم اجرا کنیم، اگر هم اشکالی داشته باشد از طریق قانون اصلاح می‌کنیم. ما در مجلس هفتم همان ابتدا، برنامه چهارم را که مجلس ششم تصویب کرده بود، بند الف ماده ۳ آن آزادسازی یکدفعه قیمت‌ها در حوزه انرژی مبتنی بر دلاریزه کردن آن داشت. ما قانون را اصلاح کردیم و مانع شدیم که کشور را به انفجار بکشانیم. ما هم قائل به حوزه کارشناسی هستیم، ما هم کارشناس هستیم و کارشناسان دارند ما را حمایت می‌کنند، اما علاوه بر کارشناسی خودمان مافوق آن یک سیاستمدار هم هستیم. جناب پزشکیان این فرمایشات که می‌فرمایند، می‌ماند که بگوییم سلامت چیز خوبی است در همین حد.

ما در شهرداری انضباط مالی ایجاد کردیم

زاکانی گفت: ببینید سلامت چیز خوبی است، نه سلامت چیز خوبی است، پیشگیری از بیماری، مواجه درست با بیماری، این‌ها همه چیز‌هایی است که بعنوان یک پزشک باید نسبت به آن توجه داشته باشیم. نکته‌ای که است اینکه فرمودند که می‌گویم اله می‌کنیم، نه آقای پزشکیان ما اعلام کردیم، در شهرداری تهران هم نکته‌ای که جناب آقای قالیباف فرمودند، ما همان هفته اول هزار و ۲۰۰ حساب داشتیم، انضباط مالی ایجاد کردیم، همان هفته اول بعد از دو سال و نیم شهرداری از ما درآوردیم در همان ۱۴۰۰، این کار را ما کردیم یا ناظر به درآمد و اعتبار و امکان، ما توانستیم میزان درآمد‌های مان را طوری بالا ببریم که غیرقابل تصور است، از طریق درست آن، با فساد برخورد کردیم.  ما کارآمدی را از بین بردیم، توجه کردیم به مشارکت مردم و طرف مردم ایستادیم، لذا این‌ها چیز‌هایی است که می‌شود انجام داد. نکته‌ای که است اینکه ما در این مسیر ناظر به قرارداد چین هم عرض کردم که اصلاً قابل، ما باید راه را برای مردم باز کنیم حقیقتاً و شفافیت و نظارت مردم را بر خودمان بپذیریم. ما در طرح من شهردار هستم، پذیرفتیم که مردم بر ما نظارت کنند، سال اول ۳۴۶ هزار نفر شرکت کردند، سال دوم که سال قبل بود، ۱ میلیون و ۳۵۲ هزار نفر شرکت کردند. جناب آقای پزشکیان و آقای پورمحمدی، مردم ما اعتماد کنند، مردم ما خوب هستند می‌آیند و کمک می‌کنند. مشکل ما هستیم که ممکن است از مردم دم بزنیم، اما رفتار‌های مان و عمل مان دو تا باشد، بیان و عمل مان دو تا باشد، این بد است. مردم نگاه می‌کنند می‌گویند ما چطوری داریم رفتار می‌کنیم.

آسان سازی صدور مجوز‌ها کارها، اتفاق بزرگی بود

وی توضیح داد: لذا این کاری که در دولت آقای رئیسی انجام شد، ناظر به صدور آسان مجوز‌ها و حرکت در مسیر راه انداختن پروژه‌های خوابیده و ایجاد زمینه حضور مردم در اقتصاد و جمع سپاری‌های مالی امکان بزرگی بود. در همین جمع سپاری‌های مالی الان ما ۹ هزار میلیارد پروژه ناتمام داریم می‌توانیم مردم را مشارکت بدهیم در کوتاه مدت با تنظیم و بلند مدت تورم را بتوانیم کنترل کنیم از طریق چه، در کوتاه مدت با افزایش نرخ دقیق و مواجه در حوزه ارز و اساساً ارززدایی کردند و در بلندمدت هم نقدینگی را جذب کردند در مسیر درست هزینه کردند. نکته آخر من ناظر به حوزه سیاست خارجی است، چون جناب پورمحمدی خیلی اصرار دارند سیاست خارجی را گره بزنند. آقای پورمحمدی، ما اگر دست مان را روی پای خودمان نگیریم دشمن به ما رحم نمی‌کند، دیپلماسی منزلت طلب زمانی موفق است که داخل کشور ما بتوانیم مشکل مردم را حل کنیم، مردم پشت سر ما بایستند، میدان وقتی موفق بود دیپلماسی می‌تواند آن روی سکه دیگر باشد، وگرنه شما دیپلماسی التماسی را هم تجربه کرده اید، تا آن دولتی تشریف داشتید، دیپلماسی التماسی را هم تجربه کرده اید، این راه حل نیست.

مرحله سوم مناظره که محور آن بحث مهار تورم بود، با طرح پرسش از سوی کارشناسان محترم در قالب پخش تصویر آغاز شد.

غلامرضا مصباحی مقدم (عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام): یکی از مشکلات جامعه ما تورم مزمن است آن هم در یک نرخ بالا؛ نرخ ۴۰ درصد و بالاتر که حدود ۶ سال است اتفاق افتاده است، شما با این تورم مزمن که ماندگار شده، چگونه می‌خواهید برخورد کنید؟

طهماسب مظاهری (رئیس کل اسبق بانک مرکزی): با این فرض پایه‌ای و اساسی که کسری بودجه دولت و تسهیلات تکلیفی که دولت برای تامین نیاز‌های خود به بانک‌ها تحمیل می‌کند ریشه اصلی رشد نقدینگی شدید و تورم‌های بالا است که شاهد آن بودیم، سوال این است که در صورتی که مردم شما را انتخاب کنند و رئیس جمهور بشوید، چه برنامه‌ای برای کنترل و مهار کسری بودجه و در نتیجه مهار تورم در حدودی که در برنامه هفتم هم پیش بینی شده دارید؟

محمدجواد ایروانی (وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی): برای تنظیم جهت گیری نقدینگی و اعتبارات بانکی به سوی تولید چه برنامه‌ای دارید؟

پیمان قربانی (معاون سابق اقتصادی بانک مرکزی): نظام اقتصادی ما بانک محور است و بانک‌ها حدود ۹۰ درصد تامین مالی اقتصاد را برعهده دارند، از طرف دیگر طی سال‌های گذشته ضعف سلامت بانکی در برخی از بانک‌های کشور عملا باعث شده که تامین مالی شبکه بانکی با اختلال مواجه بشود و از طرف دیگر این ناترازی که در این بانک‌ها وجود دارد به دلیل سیاست‌های گذشته یا تکالیفی که به ایشان محول شده یا ضعف مدیریتی شان باعث شده که رشد نقدینگی عمدتا برود به سمت افزایش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی و اضافه برداشت بانک‌ها به نحوی که دو سوم اضافه برداشت مربوط به چند بانک خاص است، برنامه جنابعالی با توجه به این که برنامه هفتم هم تاکید کرده که سالیانه ناترازی بانک‌ها در حد مشخصی کم بشود و رشد نقدینگی کاهشی باشد، برنامه جنابعالی برای اصلاح نظام بانکی و در واقع احیای بانک‌های ناتراز و احیانا حل و فصل بانک‌هایی که قابلیت احیا ندارند چیست؟

مهدی غضنفری (رئیس صندوق توسعه ملی): یکی از پارامتر‌های اقتصادی و شاخص‌های اقتصادی که اقتصاد دان‌ها همه ما را نسبت به آن حساس کردند وضعیت نقدینگی کشور است و به گونه‌ای هشدار دادند که افزایش نقدینگی موجب تورم می‌شود، البته می‌دانیم که اگر نقدینگی هم نباشد بسیاری از شرکت‌های تولیدی که به سرمایه در گردش و سرمایه ثابت نیاز دارند گرفتار می‌شوند و حجم تولیدشان کاهش پیدا می‌کند، در اقتصاد کلا همیشه پارامتر‌ها با هم بده و بستان دارند و نمی‌شود فقط یک پارامتر را چسبید و از پارامتر دوم غافل شد، سوال من این است که نامزد محترم چگونه نقدینگی را مهار می‌کند در حالی که نقدینگی روغن کار چرخ دنده‌های تولید است آن روغن را به اندازه کافی در اختیار تولید قرار می‌دهد تا چرخ دنده‌ها به هم ساییده نشوند؟

محمدرضا پور ابراهیمی (رئیس سابق کمیسیون اقتصادی مجلس): علیرغم همه تلاش‌هایی که در طی سال‌های گذشته انجام شده باز هم ما با شرایط ناترازی در حوزه بودجه کشور مواجه هستیم، راهکار‌هایی که می‌تواند با فرض استمرار تحریم‌ها و عدم ایجاد منابع درآمدی پایدار از محل فروش نفت در حوزه کسری بودجه کمک بکند و بر اساس داده‌های واقعی باشد داده‌هایی که امکان تحقق آن امکانپذیر هست، چه چیزی است و دولت آینده چه راهکار‌های مشخصی برای ناترازی بودجه بعنوان اصلی‌ترین موضوع و مهم‌ترین مولفه اثرگذار در شاخص‌های اقتصادی کشور مدنظر قرار داده است؟

<div id="video-display-embed-code_419864" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizanonline.ir/fa/news/play/embed/4778685/419864?width=400&height=300"></script></div>



وی توضیح داد: انتظارم این است که دوستان عزیز موضوعات سیاسی را سر جای خودش در آن میزگرد سیاسی بحث بکنند الان شفاف ما صحبت بکنیم که مردم بتوانند نظرات ما را متوجه بشوند و بتوانند انتخاب داشته باشند ناظر به ترکی هم که صحبت کردم ترکیه دیگه عضو دبلیو تی او است، اما در این پنج سال ششصد درصد ارزش پولش افت کرده است تورم هفتاد درصد را دارد تجربه می‌کند تورم هم در کوتاه مدت موضوع افزایش نرخ ارز است و انتظارات تورمی در درازمدت هم رشد نقدینگی کنترل نشده است.

سال ۹۲ دولت وقت ۲۰۵ همت  به بانک‌ها بدهی داشت

زاکانی گفت: بانک‌ها عامل اصلیند در کنار بانک‌ها دولت، چون بیان شده از دولت شهید رئیسی جا دارد بگویم سال ۹۲ دولت وقت ۲۰۵ همت بدهی داشت به بانک‌ها بانک مرکزی و به صندوق‌های بازنشستگی سال ۴۰۰ وقتی که تحویل داد آقای پزشکیان هزار و ۲۹۹ همت بدهی داشت دولت آقای روحانی یعنی یک مجموعه مخروبه‌ای را تحویل دادند و این خودش از هنر‌های این شهید بزرگوار بود که بتواند این را سامان بدهد رشد نقدینگی هم اساسا بیان کرد آقای غضنفری لازم در واقع ضرر به ذات ندارد اگر هدایت بشود می‌تواند فوق العاده برای ما مثمر ثمر واقع شود ما همین سه هفته پیش ۲۰۳ هزار مسکن را واحد مسکن را در تهران شروع کردیم یکی از جا‌هایی است که می‌رود نقدینگی آن جا هزینه بشود و یک نیاز مردم را مرتفع کند.

مردم را در اقتصاد شریک کنیم

زاکانی بیان کرد: اگر می‌خواهیم مردم مشارکت سیاسی هم داشته باشند که دوستان اصرار دارند و همه ما اصرار داریم، اما اصرارمان اصرار واقعی است این است که مردم پای انقلاب بایستند بعد مردم را در اقتصاد شریکشان کنیم لذا معتقدیم که اعتبار طلا را من آن بند چهارم اصلاحات خودم را که گفتم ما اعتبار طلا را به جای یارانه به مردم بدهیم انرژی مثل طلا با ارزش است که ما بد مصرف می‌کنیم علاوه بر این که افزایش تولید صورت باید بگیرد و به سمت بستر در‌ها به سمت خام فروشی برویم، اما مصرف را هم باید بهینه استفاده کنیم برای شریک شدن مردم ما معتقدیم که باید اعتبار طلا را به جای یارانه به مردم داد یارانه مردم در حوزه انرژی بدون تغییر قیمت انرژی صورت می‌گیرد معادل قیمت طلای روز اعتبار طلای غیرقابل برداشت در حساب سرپرست خانواده به اندازه سهم خانواده از انرژی شارژ می‌شود ماهانه شارژ می‌شود این اعتبار دور از تلاطم تورم است، چون به خاطر این که موضوع تورم بود این جا بحث کردم در پایان هر ماه میزان یارانه انرژی که معادل قیمت روز طلا محاسبه می‌شود و ۵۰ درصد آن طبق قانون برنامه هفتم ماده ۴۶ آن به حساب سرپرست خانوار شارژ می‌شود.

ما دوری از وابستگی به دلار را دنبال می‌کنیم

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری  گفت: قابلیت خرید اعتباری هم کاهش نقدینگی را عدم افزایش نقدینگی را خواهد داشت حفظ ارزشش با پول با طلاست حفظ ارزشش با طلاست دور از تورم است امکان فروش اعتباریش در بازار است امکان پشتوانه شدن اعتبار طلا برای وام و وثیقه وجود دارد به قیمت دلار گره نمی‌خورد همان تحول اول اقتصادی که ما استقلال اقتصادی ما با دوری از وابستگی به دلار دنبال کنیم محور هم خانواده است و جمعیت صرفه جویی کنید اعتبار طلا بگیرید و می‌شود این جوری مردم را شریک کرد در اقتصاد.

بعد از تمام شدن فرصت نوبت اول در مرحله سوم، در نوبت دوم هر یک از نامزد‌ها به مدت چهار دقیقه فرصت داشتند که دیدگاه‌هایشان را درباره نظرات دیگر نامزد‌ها مطرح کنند.

 دولت آینده باید به سمت پول ملی حرکت کند/مسکن نمی‌خواهیم!

زاکانی گفت: من راجع به تورم که نکاتی را گفتم، راجع به ارز هم که اشاره شد، معتقد هستم اساساً باید به سمت پول ملی و ارزش بالای آن رفت و این اموراتی که است، جنبه التیام بخشی و تسکین دارد. درمان آن جای دیگری است که سر موقع آن بحث می‌کنیم و بیان می‌کنیم. نکته‌ای که است اینکه سال ۹۹ موضوع بورس که پیش آمد، ۲ هزار همت قیمت ارزش گذاری کل بورس بود، صد همت با ناشی گری وارد شد، با یک دقتی دولت وقت این جنبه غیرحرفه‌ای را تبلیغ کرد، یک حباب ۶۰ برابری ایجاد کرد و نهایتاً مردم را به خاک سیاه نشاند. برای چه الان دارم می‌گویم، برای اینکه جناب پزشکیان می‌گویند که باید افراد ناکارآمد را محاکمه کنیم، ما معتقد هستیم، معلوم است که چه کسانی ناکارآمد بودند، از خارج هم نیامده بودند، در همین ایران بودند، دولتمرد هم بودند، البته الان در ستاد ایشان هم هستند و ایشان باید این مجوز‌ها را هم بدهد که کسی برود سراغ برخی از این آقایان. واقع امر آن کارآمدی جمع بین توانمندی است و پاکی و اگر ما توانمندی و پاکی را با هم نبینیم، دچار مشکل می‌شویم. کارشناسی خوب است، اما واگذاری کار توسط یک مسئول و رییس جمهور به کارشناس و بی دقتی در امورات آن کارشناس می‌تواند فاجعه به بار بیاورد. همان بنزین صبح جمعه یادمان نرفته است، روزی ۸۰۰ تا به رحمت خدا می‌رفتند در دوران کرونا، وقتی شهید رئیسی آمد ۷۰۰ یا ۸۰۰ تا به رحمت خدا می‌رفتند، اگر می‌خواست یکسال ادامه پیدا کند از شهدای جنگ تعدادشان بیشتر می‌شد. یا نه کار را واگذار کردند به کارشناس به معنی اینکه خود آدم اشراف نداشته باشد خود آقای پزشکیان در جریان هستند می‌شود تقلب کنکور سال ۸۲، که یک عده‌ای آمدند و رفتند سؤال خریدند، ۳۰ میلیون، و بعد هم آمدند حق همه پزشک‌ها را تضییع کردند و بعد هم با جان مردم می‌خواستند بازی کنند که بحمدالله مجلس جلوی آن‌ها را گرفت؛ لذا از این جهت به اعتقاد بنده کشور اگر تدبیر و تصمیم درست در آن باشد، می‌شود به بهترین نحوی تهدیدات را به فرصت تبدیل کرد. ما قریب ۸۱ بدهی قطعی ما بود با بانک‌ها طی ۲۰ سال گذشته، ما سال گذشته ۳۳ همت آن را تسویه کردیم، الباقی را هم امسال تسویه می‌کنیم در شهرداری تهران، کل بدهی‌ها را تسویه می‌کنیم و این را تسهیلات می‌گیریم می‌آوریم در حمل و نقل عمومی مان. در موضوع درآمد ما سال ۱۴۰۱، ۳۳ درصد به بودجه پایه سال ۱۴۰۰ اضافه کردیم، ۵۰ و ۳ دهم شد، تحقق آن شد ۱۳۷ درصد، غیرقابل باور، در طول گذشته شهرداری یک همچنین چیزی نبود. سال ۱۴۰۲، ۵۰ درصد اضافه کردیم، شد ۷۵ و ۹ دهم، تحقق آن شد، ثبت شده آن شد ۱۰۷ که ۱۵۰ درصد شد. امسال هم بودجه پایه را صد در صد افزایش دادیم شد ۱۵۱ باضافه ۱۸، ۱۶۹ همت که قابل مقایسه با قبل نیست.

مجری خطاب به این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: شما با توجه به زمان‌های باقیمانده شما، ۵ دقیقه و ۴۹ ثانیه فرصت برای پاسخگویی دارید.

دولت در توزیع ثروت، مردم را در اولویت قرار دهد

زاکانی گفت: بنده سعی می‌کنم یک جمع بندی داشته باشم، به اعتقاد بنده برای این که کار کشور به سمت خیر و صلاح پیش برود حتما نیاز به کار کارشناسی است، حتما نیاز به کار دقیق است و مدیری را می‌خواهد که بتواند هم دانش داشته باشد و هم تجربه داشته باشد، َ مدیری که هم سلامت باشد و هم با فساد مبارزه کند و مدیری که عرضه کار داشته باشد یعنی این سه تا ویژگی یک مدیر داشته باشد وگرنه کلاه سرش می‌گذارند، راست و حسینی من بگویم به مردم، کلاه سرش می‌گذارند.

وی ادامه داد: هر کس می‌خواهد سکان کار را به دست بگیرد باید تکلیف خودش با تهدیدات امروز که در اقتصاد کشور وجود دارد، مشخص کند، بگوید می‌خواهد با نقدینگی سرگردان چکار کند، با تورم چکار کند، با قاچاق چکار کند و با فساد اقتصادی می‌خواهد چکار کند، با عدم توازن یارانه‌ها چکار کند، نوسان نرخ ارز چکار کند، فقر و فساد و تبعیض را چکار کند برنامه ارائه دهد و نمی‌شود شعار دهد و چگونه می‌خواهد گره از زندگی مردم باز کند و سفره مردم تنگ و کوچک شده است و مردم به آن‌ها فشار اقتصادی می‌آید و در حوزه مسکن، تفریحات، رفاه باید سبد ارائه دهد باید بسته ارائه دهد و ناظر بر زیرساخت‌های کشور چکار می‌خواهد بکند که نیاز به یک تحول دارد.

وی افزود: تحریم ظالمانه است، ولی تا خودمان تحریم را خنثی نکنیم کسی به ما رحم نمی‌کند من تعجب می‌کنم از دوستان عزیزمان، آقای پزشکیان، برادران عزیز، مولیبدن رو مگر سال ۸۸ قطع نکردند؟! مریض‌های سرطانی سرگردان شدند، دو – سه ماه ژنراتور بچه‌های دانشمند ایران درست کردند و به ما دادند. بنزین را می‌خواستند تحریم کنند ستاد خلیج فارس مانع شد، قضیه کرونا این شاهد مثال است جلوی چشم ما. من خیلی صریح خدمت سروران عرض کردم من به دنبال ارتقای عدالت و پیشرفت هستم. در عدالت و پیشرفت هم چهار تا سرفصل تحولی عرض کردم، یکی اقتصاد است خودمان مستقل از ارز و بر پایه تقویت ارزش پولی ملی طراحی کنیم.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: نکته دوم خام فروشی نکنیم. مبتنی بر دانش پایگی محصول نهایی را با یک ارزش فوق العاده بفروشیم. آن تحریم پذیر هم دیگر نیست، بله نفت خام را تحریم می‌کنند، ولی آن را نمی‌توانند تحریم کنند.

وی ادامه داد: نکته سوم حاکمیت مردم در اقتصاد است که بپذیریم که مردم در اقتصاد حاکم شوند.

زاکانی افزود: نکته چهارم توزیع ثروتی که خلق می‌شود، برای مردم خساست نکنیم و بگذاریم مردم ثروتمند شوند، وقتی در تهران شروع کردیم، مشکلات متعددی داشتیم، شهردار محترم توسط یکی از عزیزان یک پیغامی برای من آمد، یکی از آقایان گفت، گفته شما تا سرماه شما نمی‌کشید، تا سر ماه نمی‌کشید، اما شد، تخلف هم نکردیم، مسیر درست هم رفتیم، من خیلی خوشحال می‌شوم که آقای پزشکیان از من سوال کند راجع به فساد ما، در شهرداری در دو سال اخیر صد و سی هزار میلیارد امکانات را برگرداندیم، ممنون شما هستم که فرصت ایجاد می‌کنید من بگویم، راجع به چین ما ۱۳ میلیارد یورو تفاهم نامه نوشتیم و قریب ۲ میلیارد یورو قرارداد نوشتیم و حدود ۲۰ درصد آن را از پول بلوکه شده خودمان در چین پرداخت کردیم و الباقی با نرخ ۴ و ۷ دهم و نرخ ۴ و ۹ دهم گرفتیم سه ساله، آقای فرزین می‌گفت در تاریخ جمهوری اسلامی همچین چیزی سراغ ندارم و این شفاف شفاف است و همه اش افتخار است. من عرض کردم، ما یارانه‌ها را مبتنی بر اعتبار طلا تنظیم می‌کنیم که دستخوش تورم نشود و موارد آن را ذکر کردم.  

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری توضیح داد: در مناظرات قبل توهین‌های جدی می‌شد به شهید رئیسی، این صحنه‌ها جلوی چشم ماست، برخی از دوستان در آن ایام بودند، بله می‌شود اتهام زد، می‌شود دنبال کرد، می‌شود کشور را ناکارآمد معرفی کرد، می‌شود مسیری را رفت که در آن مردم ناامید شوند، اما شهید ما مذاکره را تعطیل نکرد، چک برجام را هم نقد کرد، سفره مردم که دنبال می‌کردند در دهه ۹۰ کوچک و کوچک‌تر شود و مردم ما الان سکته می‌کنند اگر بخواهد یاد این بیافتند که به دهه ۹۰ برگردند، برنمی گردد به آن شرایط به لطف امام رضا (ع) ما مسیری را داریم فراروی مان و تکیه به داشته‌هایی می‌کنیم که می‌شود به بهترین نحو خط این شهید سعید را حفظ کرد، گره از زندگی مردم گشود، پیشرفت و آبادانی را برای کشور به ارمغان آورد.

انتهای پیام/

نظر شما