شناسهٔ خبر: 67246337 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۸۱ راس دام با نظارت دامپزشکی قشم در عید قربان ذبح شد

قشم - ایرنا - رییس اداره دامپزشکی قشم گفت: ۸۱ راس دام سبک و سنگین در روز عید قربان با نظارت شرعی و بهداشتی دامپزشکی در تنها کشتارگاه صنعتی این جزیره ذبح شد.

صاحب‌خبر -

محمد صدیق ارم روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این تعداد دام سبک و سنگین شامل ۱۶ راس گوسفند، ۱۴ راس بز، ۵۰ راس گاو و یک نفر شتر در اجرای طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی بر اطمینان از سالم بودن دام های قربانی و نحوه ذبح آنها در روز عید سعید قربان از سوی یک گروه ثابت و ۶ گروه سیار مورد بررسی و معاینه قرار گرفتند.

وی ادامه داد: کارشناسان این اداره روز گذشته به منظور تضمین سلامت مصرف‌کنندگان گوشت قرمز و پایش‌های دام به لحاظ شناسایی احتمالی بیماری‌های مشترک بین انسان و دام ۳۹ قطعه از آلایش های خوراکی دامی (کبد، کلیه و ریه) دام های ذبح شده را به دلیل بیماری از چرخه مصرف انسانی خارج کردند.

رییس اداره دامپزشکی قشم توضیح داد: برای ذبح احشام عید قربان تعداد ۱۰ دکتر دامپزشک ناظر، تعداد سه بازرس بهداشت گوشت و تعداد یک نفر روحانی ناظر ذبح شرعی فعالیت داشته اند.

ارم از قشموندان درخواست کرد گوشت و فرآورده خام دامی را از مراکز معتبر و تحت نظارت بازرسان اداره دامپزشکی این شهرستان تهیه و در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی مراتب را از طریق شماره های ۰۷۶۳۵۳۴۴۱۱۰ و ۰۷۶۳۵۳۴۴۴۲۰ اطلاع دهند.

به گزارش ایرنا، طبق یک سنت ابراهیمی هر سال در عید قربان (۱۰ ذی‌الحجه)، مومنان بر حسب وسع مالی خود، همزمان با مناسک حج، دام را ذبح کرده و گوشت حاصل از آن را در بین خانواده‌های بی‌بضاعت توزیع می‌کنند.

دامپزشکی به معنای درمان یک بیماری در دام نیست، فعالیت های مربوط به امر دامپزشکی نقش موثری در بهداشت عمومی و ارتقای سلامت جامعه دارد که با نبود آن بدون شک بخشی از سلامت جامعه به مخاطره خواهد افتاد.

از جمله وظایف سازمان دامپزشکی به عنوان عضوی فعال از سازمان جهانی بهداشت دام (OIE) بررسی بیماری های دامی، شناسایی مناطق و منابع آلوده و راه سرایت و طرز انتشار بیماری ها، تامین بهداشت دام کشور از طریق پیشگیری و مبارزه با بیماری های همه گیر و قرنطینه ای دام و همکاری با وزارت بهداشت در امر مبارزه با بیماری های مشترک انسان و دام است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

نظر شما