شناسهٔ خبر: 67245418 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: سینماپرس | لینک خبر

کارگردان «آبی روشن»:

وقتی اثر شما ایده خوبی نداشته باشد لاجرم فیلم خوبی نمی‌شود/ مدیریت هنرپیشگان را در فیلمسازی فرابگیرید

سینماپرس: فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان سینمای ایران گفت: سینما از جزئیات منسجم شکل می‌گیرد و نمی‌شود از جزئیات گذر کرد؛ از دیالوگ، از سفر قهرمان، از پلات درست و… نباید گذشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش سینماپرس، سیزدهمین نوبت از فصل نهم پاتوق فیلم‌کوتاه در حالی در سینما بهمن تهران برگزار شد که بابک خواجه‌پاشا کارگردان فیلم‌هایی همچون در آغوش درخت و آبی روشن به‌عنوان مهمان ویژه در این برنامه حضور داشت و به تماشای فیلم‌های کوتاه نیمکت، از کار افتاده، رخ‌پوش و باغ‌وحش نشست.

بابک خواجه‌پاشا در ابتدای پاتوق سیزدهم و پیش از آغاز اکران فیلم‌ها در سخنانی خطاب به حاضران در این پاتوق گفت: تماشای فیلم‌کوتاه همواره برای من لذتبخش بوده است و معتقدم آینده سینمای ایران توسط شما فیلمسازان سینمای کوتاه رقم می‌خورد. امروز اینجا حضور دارم و خوشحالم که قرار است در کنار شما به تماشای چهار فیلم‌کوتاه بنشینم.

در ادامه فیلم‌های‌ کوتاه «باغ وحش» به کارگردانی نفیسه زارع، «نیمکت» به کارگردانی بهروز شمشیری، «از کار افتاده» به کارگردانی سیدحمید کرمانی و «رخ‌پوش» به کارگردانی مسعود دهنوی روی پرده رفت و پس از اکران این چهار اثر، خواجه‌پاشا درباره آن‌ها گفت: در هفته گذشته بیش از ۳۰۰ فیلم در جشنواره منطقه‌ای دیدم و همچنان می‌گویم من از تماشای فیلم به ویژه فیلم‌کوتاه کیف می‌کنم.

وی با بیان اینکه سینمای بدون توجه جزییات به‌درد نمی‌خورد، اظهار کرد: سینما از جزئیات منسجم شکل می‌گیرد و نمی‌شود از جزییات گذر کرد؛ از دیالوگ، از سفر قهرمان، از پلات درست و… نباید گذشت. پس باید به نحو احسن به آن‌ها پرداخته شود، هنر به ویژه سینما و فیلم‌کوتاه به گونه‌ای است که در آن پول در مرحله سوم و چهارم اهمیت قرار دارد؛ چون مهمترین بخش یک فیلم ایده است.
فیلمنامه‌های برخی از فیلم‌هایی که در سینما می‌بینیم و در همین پاتوق هم نمونه‌هایی از آن را شاهد بودیم، در مرحله جنین بودند و هنوز برای تولد کامل نشده بودنداین کارگردان سینما تاکید کرد: وقتی اثر شما ایده خوبی نداشته باشد، لاجرم فیلم خوبی نمی‌شود پس سراغ ایده‌های درست بروید. دست به ساخت فیلمنامه‌ای که در مرحله جنین است هم نزنید. فیلمنامه‌های برخی از فیلم‌هایی که در سینما می‌بینیم و در همین پاتوق هم نمونه‌هایی از آن را شاهد بودیم، در مرحله جنین بودند و هنوز برای تولد کامل نشده بودند. چنین فیلم‌نامه‌هایی هرچند زنده هستند و جان دارند اما زود به مرحله تولید رسیده‌اند.

کارگردان «در آغوش درخت» با اشاره به فیلم کوتاه «باغ وحش» اظهار کرد: از تماشای این فیلم می‌شود لذت برد چون یکی از ارکان آن دیالوگ‌هایش است. در ساخت یک فیلم عجله نکنید، به ایده‌های خود برگردید و حتی با گوشی خود فیلم بسازید. ضمن اینکه مدیریت هنرپیشگان را در فیلمسازی فرابگیرید، چون وقتی یک بازیگر فالش بزند همه فیلم شما خراب می‌شود. وقتی بازیگر نچسب است فیلم بد می‌شود، این هم ربطی به این ندارد که شما در شهرستان کار می‌کنید یا نه، چون بهترین بازیگران در شهرستان‌ها هستند.

خواجه‌پاشا ادامه داد: این جزییات اگر درست باشد قطعا با ورود سرمایه، شما می‌درخشید. وگرنه اگر سرمایه بسیار زیادی هم صرف فیلم شما شده باشد، بدون توجه به آن جزییات، در نهایت فیلم خوبی نخواهید ساخت. فکر نکنید که با تولید فیلم کوتاه در صف ورود به عرصه فیلمسازی قرار گرفته‌اید، شما در همان لحظه‌ای که فیلم‌کوتاه خود را کلید می‌زنید، یک فیلمساز هستید. بعد از چند تجربه هم حتما شانس به شما رجوع می‌کند چون اساسا شانس به سمت آدم‌های لایق می‌آید.

در ادامه سیزدهمین نوبت از فصل نهم پاتوق فیلم‌کوتاه، نشست نقد و بررسی فیلم‌های کوتاه اکران‌شده با حضور عوامل این آثار و امیر قادری به‌عنوان منتقد مهمان، برگزار شد.

نظر شما