شناسهٔ خبر: 67245415 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

التهاب و نوسان قیمت در بازار دام زنده عید قربان

رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت: با توجه به تدابیر وزارت جهاد و شرایط مساعد تولید و تامین، کمبودی در عرضه دام عید قربان نداریم که بخواهد بر التهاب و نوسان قیمت دامن بزند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، همه ساله در آستانه عیدقربان، قیمت دام بدلیل ازدیاد تقاضا با نوساناتی در بازار روبرو می شود که امسال به سبب شرایط مساعد تولید ناشی از زایش های مناسب زمستان و بهار و وزن مناسب دام ها انتظار می رود که مسئولان تدابیری اتخاذ کنند تا جلوی سودجویی افراد که بدنبال برهم زدن نظم بازار هستند، گرفته شود.

بیشتر بخوانید:

قیمت گوشت گوسفندی ترمز برید

بنابر اذعان رئیس مرکز اصلاح نژاد معاونت امور دام امسال ۱۵ هزار راس دام روستایی و عشایری برای عرضه در روز عید قربان در نظر گرفته شده است که براین اساس کمبودی در تامین و عرضه نداریم.

محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی گفت: دام زنده مناسب برای عرضه عید قربان در نظر گرفته شده و همواره نظارت‌های بهداشتی توسط سازمان دامپزشکی کشور برای این ایام در حال انجام است.

با همکاری وزارت جهاد و شهرداری، ۱۹۰۰ جایگاه عرضه دام در روز عید قربان در سطح کشور در نظر گرفته شده که در این‌جایگاه ها ۳۵۸۴ نفر از همکاران سازمان دامپزشکی درگیر این رزمایش هستند و همواره بر عملیات کشتار و ذبح دام نظارت دارند. براین اساس مسئولان سازمان دامپزشکی توصیه می کنند که افراد خارج از این جایگاه ها دام خریداری نکنندچراکه تضمینی بر سلامت آن نیست.

عرضه دام عید قربان ۵۵ درصد افزایش یافت

منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت: با توجه به بارش های مناسب و شرایط مساعد علوفه دامی از جمعیت دامی خوبی برخوردار هستیم که همین امر منجر به افزایش عرضه دام در عید قربان شده است.

او قیمت دام زنده را تابع عرضه و تقاضا دانست و افزود: متوسط قیمت کنونی هرکیلو دام ۲۳۰ تا ۲۶۰ هزارتومان است.

پوریان از افزایش ۵۵ درصدی عرضه دام نسبت به سال‌های قبل خبرداد و گفت: اگر دام با قیمت مناسب عرضه شود، امکان جذب ۷۰۰ هزار راس دام در روز عید قربان وجود دارد.

رئیس شورای تامین کنندگان دام با بیان اینکه کمبودی در عرضه دام عیدقربان نداریم، افزود: امسال برای روز عید قربان بیش از ۲.۵ میلیون را دام سبک در سطح کشور عرضه می شود.

او گفت: عرضه دام با قیمت های نامتعارف منجر به کاهش تقاضا تقاضا و ضرر و زیان دامداران می شود، درحالیکه با عرضه دام به قیمت های مناسب حداقل ۸۵ درصد دام عرضه شده در این روز به فروش می رسد.

براساس اعلام سازمان دامپزشکی تهران ۶۵ جایگاه عرضه دام در روز عید سعید قربان به مردم در پایتخت و شهرستان‌های اطراف تهران خدمات رسانی می‌کنند.

مشکلی در تامین و عرضه دام عید قربان نداریم

در ادامه مسعود امراللهی مدیرکل دفتر نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد گفت: با توجه به شرایط مساعد تولید، مشکلی از لحاظ تامین و عرضه عید قربان نداریم.

امراللهی قیمت هرکیلو دام را بسته به کیفیت ۲۶۰ تا ۲۷۰ هزارتومان اعلام کرد و افزود: بازار بر مبنای اصل عرضه و تقاضا تعیین می شود.

مدیرکل دفتر نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد با بیان اینکه بیش از ۱۹۰۰ جایگاه عرضه دام عید قربان در سراسر کشور در نظر گرفته شده است، گفت: در این جایگاه‌ها دام با رعایت مسائل بهداشتی عرضه می‌شود.

براساس این گزارش برای رفاه حال مردم و جلوگیری از گران فروشی کاذب، بازرسان در مراکز عرضه دام مستقر هستند و همواره بر قیمت ها نظارت و رصد دارند.

قیمت هرکیلو دام عید قربان ۳۱۵ هزارتومان

افشین صدردادرس مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: با توجه به شرایط مساعد تولید و زایش زمستان و بهار، دام به وفور برای عرضه عیدقربان موجود است.

او متوسط قیمت هرکیلو دام سبک را ۳۰۰ تا ۳۱۵ هزارتومان اعلام کرد و افزود: با توجه به فراوانی عرضه دام، نوسان چشمگیری در بخش دام عید قربان نداریم.

صدردادرس ادامه داد: طبق روال سنوات گذشته، امسال هم غرفه هایی برای عرضه دام در میادین در نظر گرفته شده که مسئولان سازمان دامپزشکی و ناظران شرعی در این جایگاه ها حضور دارند.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک با بیان اینکه کمبودی در عرضه دام عید قربان نداریم، گفت: با توجه به آنکه طی یک تا ۲ روز تقاضا به یکباره برای خرید دام افزایش می یابد، لذا این امر منجر به نوسان قیمت در بازار می شود که بدلیل فراوانی دام این التهاب چندان چشمگیر نیست.

براساس آمارهای اعلامی با توجه به زایش های مناسب زمستان و بهار، جمعیت دام سبک به ۷۵ میلیون راس رسید که طبق گفته مسئولان ۱۴ تا ۱۵ هزار راس دام روستایی و عشایری برای عرضه دام عید قربان در نظر گرفته شده است که انتظار می رود با اعمال نظارت بر سطح میادین و جلوگیری از نوسان قیمت، متقاضیان بتوانند دام مورد نیاز برای قربانی را تهیه کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما