شناسهٔ خبر: 67245085 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدسنا | لینک خبر

رویترز مدعی شد:

میزان ارسال سلاح انگلیس به رژیم صهیونیستی از آغاز جنگ غزه کاهش یافته است

موافقت لندن با مجوزهای صادرات تسلیحات به رژیم صهیونیستی پس از آغاز جنگ غزه به شدت کاهش یافته و ارزش مجوزهای اعطا شده برای فروش تجهیزات نظامی به متحد خود بیش از ۹۵ درصد کمتر شده و به کمترین میزان در ۱۳ سال گذشته رسیده است.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرگزاری قدس این ارقام که قبلا گزارش نشده بود، بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط مقامات دولتی به رویترز و داده‌های واحد کنترل صادرات وزارت تجارت و مشاغل انگلیس است.

 

به نقل از خبرگزاری رویترز، آمریکا و آلمان پس از آغاز جنگ غزه فروش تسلیحاتی خود به رژیم صهیونیستی را افزایش داده‌اند.

 

مقامات لندن گفتند ارزش مجوزهای مورد تایید انگلیس بین هفت اکتبر و ۳۱ دسامبر سال گذشته میلادی به ۸۵۹ هزار و ۳۸۱ پوند (۱.۰۹ میلیون دلار) کاهش یافت. این کمترین رقم از سال ۲۰۱۰ برای دوره مذکور است.

 

بر اساس داده‌های دولتی، این میزان در مقایسه با موافقت دولت با فروش ۲۰ میلیون پوند تسلیحات به رژیم صهیونیستی برای مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ از جمله مهمات سلاح‌های سبک و قطعات جنگنده‌ها است.

 

داده‌ها نشان می‌دهد، در مدت مشابه ۲۰۱۷، لندن ۱۸۵ میلیون پوند فروش تسلیحات به اشغالگران از جمله قطعات تانک و موشک‌های زمین به هوا را تایید کرد که بالاترین رقم برای دوره زمانی در داده‌های عمومی در دسترس به سال ۲۰۰۸ است.

 

برخلاف ایالات متحده، انگلیس مستقیما به رژیم صهیونیستی تسلیحات نمی‌دهد، بلکه مجوزهایی را برای شرکت‌ها به منظور فروش تسلیحات با نظر وکلا در مورد رعایت قوانین بین‌المللی صادر می‌کند.

 

بسیاری از مجوزهای تایید شده در دوره پس از شروع جنگ در غزه برای اقلامی بود که برای «استفاده تجاری» یا موارد غیر کشنده مانند زره بدن، کلاه ایمنی نظامی یا وسایل نقلیه تمام چرخ محرک با حفاظت بالستیک بودند.

 

اعضای پارلمان انگلیس و گروه‌های حقوق بشر از لندن به دلیل کمبود اطلاعات عمومی در مورد فروش تسلیحات به تل‌آویو از زمان آغاز درگیری‌ها در منطقه انتقاد کرده‌اند.

 

برخی از کشورها مانند ایتالیا، کانادا و هلند تحریم‌های صادرات تسلیحاتی را علیه رژیم صهیونیستی به دلیل نگرانی از چگونگی استفاده از آنها وضع کرده‌اند.

 

با اینکه آلمان صادرات تسلیحات به تل‌آویو را به ارزش ۳۲۶ میلیون یورو در سال گذشته تایید کرد که ۱۰ برابر بیشتر از سال ۲۰۲۲ بود، حجم این مجوزها در سه ماهه اول سال جاری به حدود ۱۰ میلیون یورو کاهش یافت.

 

ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس یکی از قوی‌ترین حامیان «حق رژیم صهیونیستی در واکنش به عملیات طوفان الاقصی» است.

 

وی در برابر درخواست‌ها مبنی بر توقف انتقال تسلیحات به اشغالگران مقاومت کرده، اما گفته است که دولت به «رژیم صدور مجوز بسیار دقیق» پایبند است.

 

انتظار می‌رود لندن در ماه‌های آینده اطلاعاتی درباره فروش تسلیحات به اشغالگران مربوط به نیمه اول سال جاری میلادی ارائه کند.

 

انگلیس در گذشته فروش تسلیحات به رژیم صهیونیستی را مسدود کرده، مانند سال ۲۰۰۹ که برخی از مجوزها را لغو کرد و نیز سال ۱۹۸۲ زمانی که محدودیت رسمی پس از حمله به لبنان ایجاد کرد.

 

انتهای پیام

نظر شما