شناسهٔ خبر: 67243933 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون سازمان بسیج اساتید مطرح کرد:

شرکت در انتخابات؛ یعنی ناکام‌گذاشتن توطئه‌ها و تحریم‌های دشمنان

تهران-ایرنا- معاون علمی و پژوهشی سازمان بسیج اساتید کشور گفت: شرکت در انتخابات، نه‌تنها رأی به جمهوری اسلامی و رأی به آزادی مردم در تعیین سرنوشت خود و کشور است؛ بلکه رأی به ناکام گذاشتن توطئه‌ها و تحریم‌های دشمنان و تقویت روحیه بیداری و مقاومت اسلامی به ویژه رزمندگان و مردم مظلوم فلسطین است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، وحید آرایی درباره اهمیت انتخابات ریاست جمهوری گفت: اصل مهم در انتخابات پیش رو، ایجاد حماسه سیاسی است. یعنی حضور حماسی و پرشور و شوق مردم پای صندوق‌های رأی. شرکت در انتخابات، نه تنها رای به جمهوری اسلامی و رای به آزادی مردم در تعیین سرنوشت خود و کشور است بلکه رای به ناکام گذاشتن توطئه‌ها، حربه‌ها، تحریف‌ها و تحریم‌های دشمنان و نیز تقویت روحیه بیداری و مقاومت اسلامی بویژه رزمندگان و مردم مظلوم فلسطین است.

عضو اتاق فکر سیاستگذاری علم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: یکی از مصادیق جهاد تبیین، همین مشارکت سیاسی حداکثری مردم در میدان انتخابات است و این پشتوانه محکمی برای حکمران اجرایی و رییس جمهور کشور در اداره و مسئولیت قوه مجریه در سیاست داخلی و خارجی است مضافاً اینکه موجب امیدآفرینی و اتصال افکار مردم به بدنه نظام اجرایی و تضمین کننده حل مسائل کشور و جامعه است.

بر اساس این خبر از سازمان بسیج اساتید کشور، آرایی بعد از مؤلفه مشارکت، مهم‌ترین مؤلفه را انتخاب اصلح دانست و گفت: مبتنی بر بیانات مقام معظم رهبری در مراسم امسال سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره)، این را در سه ویژگی مدیریت جهادی، مدیریت انقلابی و مدیریت مسأله محور برای رئیس جمهور آینده به عنوان حکمران اجرایی کشور می‌توان دسته‌بندی کرد.

شرکت در انتخابات؛ یعنی ناکام‌گذاشتن توطئه‌ها و تحریم‌های دشمنان

عضو شورای پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای کشور ادامه داد: مدیریت جهادی؛ یعنی اینکه حکمران اجرایی کشور با سبک مدیریت اسلامی، دارای نیت الهی و مردمی، انگیزه و روحیه جهادی، تلاش جهادی، خستگی ناپذیر، فعال، پرکار باشد و موازین شرعی و قانونی را در همه امور رعایت کند و سرلوحه مدیریت خود قرار دهد.

معاون علمی و پژوهشی سازمان بسیج اساتید کشور در تبیین مدیریت انقلابی گفت: مدیریت انقلابی یعنی رئیس جمهور باید معتقد به مبانی انقلاب، دارای مدیریت اجرایی قوی، نگاه به داخل و اقتصاد مقاومتی به تکیه بر شعار «ما می توانیم» باشد. به عبارت دیگر، مبتنی بر نظریه نظام انقلابی، حکمران اجرایی کشور باید انقلابی فکر کند، انقلابی تصمیم بگیرد و انقلابی اقدام کند.

آرایی درباره مدیریت مسأله‌محور گفت: حکمران اجرایی کشور باید آگاه به مسائل و نظام موضوعات کشور در عرصه های داخلی و خارجی باشد و توجه به نظرها و توانایی‌های نخبگان و مردم، دارای تدبیر، بصیرت و برنامه محور و شناخت نیاز و مسایل جامعه را در اولویت قرار دهد. با داشتن شبکه مدیریتی کارآمد اعم از مدیران ارشد، میانی، عملیاتی و پایه در سراسر کشور نسبت به حل مسائل شناسایی شده اقدام کنند.

رئیس دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز تأکید کرد: سیاستگذاری مناسب کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در چارچوب مرجعیت سیاستی کشور؛ یعنی سیاست های کلان نظام و برنامه توسعه پنجساله باید مهمترین دغدغه رئیس جمهور منتخب باشد.

معاون علمی و پژوهشی سازمان بسیج اساتید کشور گفت: با توجه به‌ مطالب گفته شده، مبتنی بر سوابق اجرایی کلان نامزدهای ریاست جمهوری در قوای سه گانه و سایر ارکان مدیریتی در سطوح و حوزه های مختلف کشور و اقدامات، عملکرد، کارآمدی و کارایی آنها در مسئولیت های ملی گذشته و کنونی و نیز تطبیق برنامه های ارائه شده آنها با این سوابق و موفقیت های قبلی، ملت شریف ایران می توانند دست به یک انتخاب اصلح، کارآمد، اطمینان بخش و بدون آزمون و خطا بزنند تا رییس جمهور منتخب با مدیریت قوی جهادی، انقلابی و مسأله محور تداوم بخش آرمان رئیس جمهور شهید، تضمین کننده بهبود شرایط اقتصادی و معیشتی و تأمین مصالح و منافع ملی و اسلامی در عرصه های مختلف بین المللی، فرامنطقه ای و منطقه ای باشد.

به گزارش ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران عصر یکشنبه (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد «قیز قلعه‌سی» به سمت تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شد و به مقام رفیع شهادت نائل آمد. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی همچنین خدمه این پرواز نیز در این حادثه شهید شدند.

اصل ۱۳۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از تشکیل شورایی برای اداره امور اجرایی کشور برای مدت ۵۰ روز و تدارک انتخابات ریاست جمهوری روایت دارد که جزئیات این اصل به این شرح است: «در صورت فوت، عزل، استعفاء، غیبت یا بیماری بیش از دو ماه رئیس‌جمهور یا در موردی که مدت ریاست جمهوری پایان یافته و رئیس‌جمهور جدید بر اثر موانعی هنوز انتخاب نشده یا امور دیگری از این قبیل، معاون اول رئیس‌جمهور با موافقت رهبری اختیارات و مسئولیت‌های وی را بر عهده می‌گیرد و شورایی متشکل از رئیس مجلس و رئیس قوه قضاییه و معاون اول رئیس‌جمهور موظف است ترتیبی دهد که حداکثر ظرف مدت ۵۰ روز رئیس‌جمهور جدید انتخاب شود، در صورت فوت معاون اول یا امور دیگری که مانع انجام وظایف وی گردد و نیز در صورتی که رئیس‌جمهور معاون اول نداشته باشد مقام رهبری فرد دیگری را به جای او منصوب می‌کند.»

رهبر معظم انقلاب در پی شهادت آیت الله رئیسی، پیام تسلیتی صادر کردند که در بخشی از این پیام آمده است: «جناب آقای مخبر طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در مقام مدیریت قوه‌ی مجریه قرار می‌گیرد و موظف است به همراهی رؤسای قوای مقنّنه و قضائیه ترتیبی دهند که ظرف حداکثر پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود.»

سران قوا در جلسه‌ای روز ۳۱ اردیبهشت با بررسی زمانبندی فرایند انتخابات، هشتم تیر را زمان انتخابات برای تعیین رئیس‌جمهور جدید تعیین و اعلام کردند: ثبت نام نامزدها در روزهای دهم تا چهاردهم خرداد انجام می‌شود و زمان تبلیغات انتخاباتی هم از ۲۳ خرداد تا هفتم تیر خواهد بود. همچنین روز ۸ تیر نیز روز رای گیری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تعیین شده است.

نظر شما