شناسهٔ خبر: 67243527 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

آجر قرمز چیست؟ انواع نمای ساختمان با آجر قرمز + ۵ مزایا و معایب

آجر قرمز یکی از مصالح مهمی است که در بناهای تاریخی، سنتی و مدرن به عنوان آجرنما مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع این آجرها جزو پرمصرف‌ترین و متداول‌ترین آجرها در جهان به شمار می‌رود. برای تولید آجرهای قرمز از خاک رس استفاده می‌شود و دلیل رنگ قرمز آن نیز وجود اکسید آهن است. این آجرها از دانه‌بندی خاصی بهره می‌برند و این موضوع باعث شده است تا نسبت به آجرهای معمولی از ترکیب رنگی و نمای ساختمانی متفاوتی برخوردار باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ آجر قرمز یکی از انواع آجر و مصالح ساختمانی است که عمدتا برای نمای داخلی و بیرونی خانه‌ها، مدارس، رستوران‌ها و ساختمان‌های تاریخی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع آجر که از خمیر خاک رس و آب و همچنین مواد افزودنی تهیه می‌شود، به دلیل خاصیت نسوز و عایق بودن، جزو مصالح ساختمانی محبوب در صنعت ساختمان‌سازی محسوب می‌گردد. رنگ قرمز در آجرهای قرمز باعث ایجاد فضایی صمیمی و گرم می‌شود و زیبایی محیط را افزایش می‌دهد. مطمئنا آجرهای قرمز مانند سایر انواع آجر از مزایا و معایب متعددی برخوردار است که آشنایی با آن‌ها باعث استفاده بهتر از آن‌ها می‌گردد.

آجر قرمز چیست؟

آجر قرمز یکی از مصالح مهمی است که در بناهای تاریخی، سنتی و مدرن به عنوان آجرنما مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع این آجرها جزو پرمصرف‌ترین و متداول‌ترین آجرها در جهان به شمار می‌رود. برای تولید آجرهای قرمز از خاک رس استفاده می‌شود و دلیل رنگ قرمز آن نیز وجود اکسید آهن است. این آجرها از دانه‌بندی خاصی بهره می‌برند و این موضوع باعث شده است تا نسبت به آجرهای معمولی از ترکیب رنگی و نمای ساختمانی متفاوتی برخوردار باشد.

کاربرد آجر قرمز

آجر قرمز چیست؟ انواع نمای ساختمان با آجر قرمز + ۵ مزایا و معایب

شاید بتوان بیشترین کاربرد آجر قرمز را در نمای داخلی و نمای بیرونی و همچنین سنگ‌فرش‌ها نام برد. ترکیب آجرهای روشن و آجرهای قرمز در سنگ‌فرش‌های خانه‌های ویلایی، پیاده‌روها و منازل جزو کاربردهای مهم آجرهای قرمز محسوب می‌شود. در ادامه با برخی از مهم‌ترین کاربردهای آجرنمای قرمز آشنا خواهید شد:

· نمای ساختمان با آجر قرمز

آجرنمای قرمز یکی از مصالح ساختمانی محبوب برای استفاده در بهترین نمای آجری مدرن محسوب می‌شود. از ویژگی‌های آجرنمای قرمز در طراحی نمای ساختمان می‌توان به زیبایی طبیعی، طیف‌های رنگی جذاب و طراحی متنوع آجر نما اشاره کرد که زیبایی و جلوه ویژه‌ای به ساختمان می‌بخشد.

معماران و طراحان نمای ساختمان همیشه از علاقه ی زیادشان به آجر نسوز نما به کارفرما نکات لازم را ارائه می دهند. آجر نما نسوز یک متریال قدیمی و تاریخی است که ویژگی ها و مزیت های خاص خود را دارد . در حال حاضر برای تولید و ساخت آجر نما نسوز از تکنولوژی ها جدید در تولید انواع آجر و عرضه در بازار کمک گرفته می شود

· استفاده از آجر قرمز در طبقه های پایین ساختمان ها

استفاده از آجرهای قرمز در طبقه های پایین ساختمان یک حس سنگینی و پایداری را القا می‌کند. همچنین وزن و سختی بالای آجرهای قرمز باعث می‌شود تا ساختمان از نظر استحکام و قوا تقویت گردد. آجرنمای قرمز از طراحی و رنگ خاصی برخوردار است که باعث می‌شود تا نمای ساختمان زیباتر گردد و آن را از سایر ساختمان‌ها متمایز کند.

· ساخت باربیکیو و کوره

همانطور که می‌دانید، آجرنمای قرمز از مقاومت بالایی در برابر تغییرات دمایی برخوردار است. این مزیت باعث شده است تا بتوان از آجرهای قرمز به منظور ساخت باربیکیو و کوره استفاده کرد.

در ساخت باربیکیو براساس آنچه در صفحه https://ajoronline.com/blog/best-brick-for-barbecue ذگر شده آجر انگلیسی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

آجر نسوز انگلیسی معروف به آجر سمیرم، از خاک نسوز تولید شده و پایه رنگی آن قرمز می باشد که طیف رنگی قرمز روشن تا قرمز تیره را شامل می شود که می توان بصورت تک رنگ و رندم بکار برد. تحمل حرارتی این آجر تا ۸۰۰ درجه سانتی گراد می باشد.

· طرح عمودی آجر قرمز همراه با سنگ

امروزه بسیاری از مهندسین و طراحان ساختمانی به منظور طراحی نماهای ساختمانی از آجرنمای قرمز استفاده می‌کنند. طرح‌های سنتی و مدرن و خلاقانه در تولید آجرنمای قرمز باعث شده است تا دست شما برای انتخاب آن ها باز باشد. یکی از طرح‌های محبوب برای نمای ساختمانی، طرح عمودی آجر قرمز به همراه سنگ است که به صورت عمودی و افزودن سنگ‌های طبیعی یا مصنوعی به نما، به نوعی ارتفاع و شکوه بیشتری به ساختمان می‌بخشد.

· پروژه های معماری

آجر قرمز یکی از عناصر مهم و جذاب در طراحی ساختمان به شمار می‌رود که در بسیاری از پروژه‌های معماری و طراحی ساختمان‌های خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد.

· ساخت دیوارهای محوطه

یکی دیگر از کاربردهای مهم آجرنمای قرمز، ساخت دیوارهای محوطه ساختمانی است. استفاده از آجرنمای قرمز در محوطه سازی و طراحی فضاهای باز باعث زیباتر شدن نماهای محیطی می‌شود.

· پروژه های بازسازی

بسیاری از ساختمان‌های قدیمی ممکن است که پس از مدتی نیاز به بازسازی داشته باشند. آجرنمای قرمز یکی از گزینه‌های محبوب برای استفاده در پروژه‌های بازسازی ساختمان‌های قدیمی به شمار می‌رود که برای حفظ جلوه ویژه و قدرت ساختمان بسیار مناسب است.

· ساخت دیوارهای جداکننده

از آجر قرمز می‌توان در داخل ساختمان و به منظور ساخت دیوارهای جداکننده و ایجاد فضاهای مختلف نیز استفاده کرد.

مزایا و معایب آجر قرمز

در ادامه برای به منظور بررسی بیشتر آجر قرمز به صورت مفصل در رابطه با مزایا و معایب آجرهای قرمز صحبت خواهیم کرد:

مزایای استفاده از آجر قرمز

· عایق حرارتی و صوتی

یکی از مزایای مهم آجرنمای قرمز به مانند آجر طوسی این است که این مصالح عایق حرارتی و صوتی هستند. این ویژگی باعث شده است تا ساختمان‌های دارای آجرنمای قرمز به خوبی نسبت به دما و صدا عایق شوند.

· طول عمر بالا

جالب است بدانید که آجرهای قرمز از مقاومت فیزیکی و شیمیایی بالایی برخوردارند و این ویژگی باعث شده است تا طول عمر بالاتری نسبت به سایر آجرها داشته باشند. بنابراین ساختمان‌ها و نماهای ساخته شده از این مصالح می‌توانند بدون نیاز به تعمیرات جاری تا مدت‌های طولانی باقی بمانند.

· مقاومت در برابر فشار و ضربه

مقاومت بالا در برابر فشار و ضربه یکی دیگر از مزایای مهم آجر قرمز بوده که به خاطر ساختار محکم و مقاوم این نوع آجرها به وجود آمده است. این ویژگی باعث شده است تا ساختمان‌های دارای آجرنمای قرمز از مقاومت خوبی در برابر نیروهای خارجی نظیر باد، باران، و سایر عوامل شوک و فشار از خود نشان دهند.

بد نیست اشاره کنیم که آجر هلندی نیز در برابر فشار مقاوم می باشد.

آجرنمای هلندی یکی از متریال‌های مقاوم و پایدار محسوب می‌شود و این باعث شده است تا استفاده از آن در نماکاری سنتی و نئوکلاسیک، ماندگاری طولانی مدتی داشته باشد.

  • زیبایی و استتار اشکال سازه

همانطور که می‌دانید، آجرهای قرمز از طراحی زیبا و تنوع رنگی بالایی برخوردار هستند و این موضوع باعث می‌شود تا به ساختمان‌ها شخصیت و زیبایی منحصر به فردی ببخشند. شما می‌توانید با استفاده از آجرنمای قرمز، اشکال و جزئیات مختلفی را در نماها شک دهید و این باعث می‌شود تا ساختمان از جلوه ویژه‌ای برخوردار باشد.

· قابلیت بازیافت

برای تولید آجرهای قرمز عمدتا از مواد معدنی مانند خاک رس و خاک مرغوب استفاده می‌شود که جز مواد قابل بازیافت محسوب می‌گردند. این مزیت یک ویژگی مناسب در راستای حفظ محیط زیست به شمار می‌رود.

آجر قرمز چیست؟ انواع نمای ساختمان با آجر قرمز + ۵ مزایا و معایب

معایب استفاده از آجرهای قرمز

1.وزن بالا

یکی از معایب استفاده از آجرهای قرمز، وزن بالای آن‌هاست که این موضوع باعث افزایش وزن کلی ساختمان می‌شود و برای رفع آن ممکن است متحمل سازه‌های پشتیبانی قوی‌تر و هزینه‌های افزوده بیشتری شوید.

2.مقاومت به زلزله

آجرهای قرمز ممکن است در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی همچون بتن سبک یا فولاد، از مقاومت کمتری برخوردار باشند. این موضوع ممکن است در مناطق با فعالیت زلزله بالا، مشکلاتی را به وجود آورد.

3.هزینه نسبت به سایر مصالح

انواع آجر قرمز عمدتا نسبت به سایر مصالح ساختمانی همچون بتن سبک، هزینه بالاتری را برای شما خواهند داشت و این باعث افزایش هزینه کلی ساخت و نماسازی ساختمان می‌شود.

4.تاثیرات رنگ در طول زمان

در برخی موارد مشاهده شده است که آجرهای قرمز در طول زمان و تحت تأثیر نور خورشید و عوامل زیست محیطی دچار تغییر رنگ می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود تا شکل ظاهری ساختمان آسیب ببیند.

5.محدودیت در طراحی و شکل‌دهی

آجرهای قرمز به دلیل شکل و طراحی خاصی که دارند، در ایجاد برخی از اشکال و طرح های نوآورانه و مدرن محدودیت ایجاد می‌کنند و این جزو معایب مهم آجرنمای قرمز به شمار می‌رود.

سخن پایانی

آجر قرمز یکی از مصالح مهم و پرکاربرد در ساخت و ساز به شمار می‌رود که دارای بازه رنگی

قرمز روشن تا قرمز سوخته است و مزایای آن باعث شده است تا در بسیاری از موارد کاربرد داشته باشد

استفاده از آجر قرمز در ساختمان‌سازی، مزایا و معایب مختلفی را به همراه دارد که در متن مقاله به توضیحات هر کدام از آن‌ها پرداختیم. دقت داشته باشید که برای انتخاب آجرهای قرمز در ساخت و ساز بهتر است تا به نکات مختلفی از جمله نیازها، شرایط محلی، و طراحی کلی ساختمان توجه داشته باشید. شما می‌توانید به منظور کسب اطلاعات بیشتر در این مورد، با کارشناسان بهترین برند آجر نسوز نما ارتباط برقرار کنید.

برچسب‌ها:

نظر شما